Teorie skladby 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186TS6 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Předmět seznamuje studenty s vybranými koncepty souvisejícími se změnou paradigmatu hudební kompozice po roce 1950. V rámci daných okruhů jsou probrány přístupy konkrétních skladatelů. Podstatnou součástí studia je kritická četba původních textů a diskuse.
Tematické okruhy:
- krize serialismu, nové formy
- Ligetiho pojetí
- stochastická hudba
- náhoda v díle skladatelů Newyorské školy
- grafické a verbální partitury
Výsledky učení
Student rozumí probraným konceptům a umí je začlenit do vhodných pojmových struktur. Orientuje se v probíraném paradigmatu, rozumí jeho specifickým rysům a souvislostem s tradiční kompozicí, zná výhody i nevýhody probíraných postupů a je tak připraven konstruovat i reflektovat vlastní kompoziční systémy.
Předpoklady a další požadavky
Pravidelná účast ve výuce a aktivní podíl na diskusích. Prostudování zadané studijní literatury k závěrečnému testu.
Literatura
Povinná literatura:
CAGE, John. Silence. Praha: Tranzitdisplay, 2010.
Grafické partitury a koncepty : Graphic scores and concepts. Praha: Audio ego, 1996.
LIGETI, György. Metamorphoses of Musical Form. Die Reihe 7 (anglická verze): Form-Space. London: Bryn Mawr, Universal Edition, 1965, s. 5-19.
XENAKIS, Iannis. Formalized music. Hillsdale: Pendragon Press, 1992.
Doporučená literatura:
Contemporary Music Review. 26/2. Taylor and Francis, 2007.
IDDON, M. New Music at Darmstadt : Nono, Stockhausen, Cage, and Boulez. New York: Cambridge University Press, 2013. ISBN 978-1-107-03329-0.
JAKELSKI, Lisa. Making new music in Cold War Poland : the Warsaw Atumn Festival, 1956 - 1968. Oakland, California: University of California Press, 2017. ISBN 978-0-520-29254-3.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu.
70 % pojednání na téma zadané zkoušejícím, 30 % další doplňkové otázky z látky probrané během semestru.
Minimální docházka není stanovena.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Composition (MA) - from 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Skladba (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)