Divadelní management 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DMG1 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
S proměnou divadelního systému po roce 1989 je spojena i změna financování divadel, vývoj struktury české divadelní sítě, vznik fenoménu nezávislých divadel fungujících mimo zavedené kulturní instituce. Dobré uplatnění absolventa DAMU do jisté míry závisí také na dobré základní znalosti takového systému a schopnosti využít efektivně jeho možnosti, tedy dobře se v tomto prostředí orientovat.
Obsahem předmětu je výklad seznamující studenty s dílčími problematikami zahrnutými v sylabu předmětu. Do látky uvádí zobecňující vstup pedagoga katedry, uvozující následující pedagogem moderovanou přednáškou odborníka z praxe, konkretizující látku kazuistikami z praxe. Po každém takovém přednáškovém bloku následuje pedagogem katedry řízený seminář, ve kterém se studenti zabývají modelováním postupů souvisejících s aplikací probíraného tématu.
Okruhy problémů:
I. Vznik inscenace v organizačním a institucionálním rámci tzv. pravidelné dramaturgie a tzv. projektové dramaturgie:
- Institucionální divadlo (divadlo veřejné služby), spolek v neziskovém sektoru, divadlo jako podnikatelský subjekt.
II. Divadlo veřejné služby a jeho produkční činnost, producentské divadlo:
- Středoevropský osvícenecký institucionální model, angloamerický model West End a Broadway, alternativní modely divadla.
III. Autorské právo v divadelní tvorbě.
IV. Soubor a solitér (umělec na volné noze):
- Pracovní právo.
- Etika souborové práce.
V. Inscenace a repertoár.
VI. Provoz a tvorba:
- Komplementární vztah provozní (produkční) složky a tvorby v divadle.
- Provozní modely a cíle instituce/spolku/komerčního podnikatelského subjektu.
- Logistika přípravy, „výroby“ a provozování inscenace v těchto modelech.
- Úkoly a kompetence dramaturgie, uměleckého šéfa, režiséra, scénografa, herce a výrobních, technických, provozních a ekonomických složek při tvorbě.
VII. Tvůrce a marketing.
Výsledky učení
První semestr provází studenta zejména praktickými znalostmi uplatnění v profesionální praxi a na trhu práce. Student se základně orientuje v tzv. autorském zákoně a chápe rozdíl mezi filosofií kontinentálního a anglo-saského autorského práva. Je podrobně seznámen se vzorovými autorskými smlouvami pro vytvoření díla i jeho interpretaci, rozumí problematice udílení výhradních a nevýhradních licencí. Orientuje se v obvyklé honorářové politice v české divadelní praxi a má dostatečné povědomí o praxi v Evropské unii a dalších evropských zemích.
Seznámí se a porozumí zákoníku práce z hlediska zaměstnávání umělců a obvyklou praxí uplatňovanou u domácích zaměstnavatelů. Je přiměřeně informován o požadavcích na evidenci pracovní doby včetně specifických ustanovení o domácí přípravě, předpisech o BOZP, pracovní době dalších zaměstnanců v divadelní praxi. Ví, jaké další formy výkonu práce lze uzavírat se zaměstnavateli a producenty. Posluchači rozlišují pojmy plat a mzda, systémově vědí, proč a jak se stávají plátci daní a zdravotního pojištění a sociálního zabezpečení. Rozumí systému platby záloh na daň z příjmu a sociální a zdravotní pojištění. Chápou podstatu daně z přidané hodnoty a systém jejího uplatňování. Jsou základně vybaveni znalostmi pro sběr dat za účelem podání daňového přiznání v pozici OSVČ. Základně rozumí principům daňových slev a odpisů.
Předpoklady a další požadavky
Předmět je určen pro studenty režie a dramaturgie v 1. ročníku magisterského studia povinně, pro herce 3. a 4. ročníku volitelně.
Literatura
NEKOLNÝ, Bohumil : Divadelní systém a kulturní politika. Divadelní ústav, Praha 2006
NEKOLNÝ, Bohumil : Divadlo a kreativní sektor, Nakladatelství AMU 2014
GIEP, Hagoort: Umělecký management v podnikatelském stylu, KANT pro AMU v Praze, Praha 2009
GREGAR, Alexandr: Město a( jeho) divadlo, KANT pro AMU v Praze, Praha 2013
HRBEK, Daniel : Budování divadla, Nakladatelství AMU, KANT, Praha 2010
ŠESTÁK, Jiří : Divadlo – kultura – podmínky, Nakladatelství AMU, KANT, Praha 2013
SRSTKA, Jiří : Autorské právo v divadle, AMU, Praha 2007
DVOŘÁK, Jan: Kapitoly k tématu realizace divadla, AMU Praha 2005
KAHNEMAN, Daniel: Myšlení rychlé a pomalé, Jan Melvil Publishing, 2012
Hodnoticí metody a kritéria
Forma ověření: Zápočet. Účast min. 70 %.
Znalosti jsou ověřeny závěrečným seminářem (kolokvium), při kterém jednotliví studenti prezentují typické příklady výkonu práce nebo autorské a interpretační spolupráce.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:30–15:00 | Jan BURIAN | Kancelář taj. a ved. katedry Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)