Divadlo v historii české kultury 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DVC2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Pavel BÁR, Zuzana SÍLOVÁ, Milan ŠOTEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Předmět představuje inovovanou verzi Prosemináře historie divadla v kontextu české kultury, ověřovaného v AR 2016/2017; zpřesněná verze vychází z učiněných zkušeností. Témata jsou volena z hlediska (naléhavých) potřeb katedry činoherního divadla (a tedy i české činohry a činoherectví jako takových), ale i ukotvují cyklus z hlediska soustavně rozvíjené koncepce. Tato koncepce i konkrétní témata jsou podloženy dlouholetým výzkumem konaným zúčastněnými pedagogy v Ústavu teorie scénické tvorby; zatímní výsledky tohoto výzkumu jsou obsaženy v publikovaných výstupech (viz Doporučená literatura).
Témata letního semestru AR 2018/2019:
- Od F. Zavřela k K. H. Hilarovi a od Hilara na Vinohradech k Hilarovi v Národním.
- Velký herec v moderním divadle: Od Vojana ke Štěpánkovi.
- Od divadla osvobozeného k angažovanému: avantgarda mezi poezií a politikou.
- Karel Čapek a české divadlo.
- Na cestě od revolučních vizí k občanství a od svobodného státu k protektorátu: divadlo a společnost.
- Léta 1945–1948: česká divadelní revoluce, její předpoklady a konce.
- Herecká generace 1945 a její osudy.
- České divadlo a osud Alfréda Radoka.
- Krejčova cesta z Frejkových Vinohrad přes Národní divadlo k Divadlu za branou.
- Velké divadlo v malém prostoru: Divadlo Na zábradlí a Činoherní klub.
- Od Reduty ke studiovým divadlům: od 60. let k normalizaci a současné alternativě.
- Od operety k muzikálu: Divadlo jako zábava, nebo (i) umění.
- Doba médií a české divadlo od listopadu k dnešku.
Výsledky učení
Cílem předmětu je taková obeznámenost posluchačů a posluchaček s úlohou a vývojem divadla v moderní české kultuře, která jim umožní vytvořit si představu o tom, jak učinit potenciální vlastní příběh součástí příběhu českého divadla; jinak řečeno, má – v perspektivě jejich budoucích profesionálních aktivit – pomoci učinit příběh divadla coby součásti české moderní kultury jejich vlastním příběhem.
- Poskytnutí studentům herectví, režie a a dramaturgie KČD obraz základních tendencí divadla v kontextu příběhu české kultury.
- Poskytnutí základní orientace v probíraných tendencích, kdy při výkladech nejde o historiografický postup od jednoho tématu totožného s příslušným historickým obdobím, ale o vhled do „celkového“ vývoje české činohry víceméně při probírání každého tématu.
- Představení jednotlivých tendencí české činohry a jejich zápasů jako otevřeného dění, kde stejně důležitá jako fakta jsou otázky, které z nich vyplývají.
- Výklady a analýzy konkrétních předloh či námětů odpovídajících různým tendencím české činohry.
Předpoklady a další požadavky
Úspěšně složená zkouška na základě písemné seminární práce na zadané téma.
Literatura
Literatura k tématům letního semestru:
Hry:
- Dyk, Zmoudření dona Quijota; Šrámek, Měsíc nad řekou; Mahen, Mrtvé moře / Janošík; Langer, Periferie a Jízdní hlídka; Čapek, Bílá nemoc a Matka; Topol, Konec masopustu; další hry podle vlastního uvážení
Monografie a články:
- Císař, J. Přehled dějin českého divadla, Praha 2006 [přísl. kapitoly z 2. vyd. v jednom svazku]
- Fischer, O. „Činohra v pražských divadlech: Prozatímním, Národním, Městském“, in Československá vlastivěda, VIII. sv. (Umění), Praha 1935: 408–432 (Dvacáté století: Prvé desetiletí; Druhé desetiletí, Po roce 1920)
- Dějiny českého divadla díl III., Praha 1977; díl IV., Praha 1983 (vybr. kapitoly)
- Jindřich Vodák k historii českého divadla, Praha 2017
- Tille, V. Divadelní vzpomínky, Praha 2018
- Götz, F. Boj o český divadelní sloh, Praha 1934
- Hyvnar, J. O českém dramatickém herectví 20. století, Praha 2008
- Sílová, Z. Komedianti na české scéně. Od divadla k filmu, Praha 2013: 45–54 (Hübnerová) a 55–64 (Zakopal); 109–174 (kap. věnované Vlastovi Burianovi, V+W a Hugo Haasovi)
- Just, V. Divadlo v totalitním systému. Příběh českého divadla (1945-1989) nejen v datech a souvislostech, Praha 2010
- Kraus, K. Divadlo ve službách dramatu, Praha 2001: 197–298 (texty věnované O. Krejčovi)
- Vostrý, J. Zdeněk Štěpánek (Herec a dějiny), Praha 1997: 78–275
- Vostrý, J. / Sílová, Z. České drama a český hrdina, Praha 2017 (vybrané kapitoly)
- Bár, P. Od operety k muzikálu (Zábavněhudební divadlo v Československu po roce1945), Praha 2013
- sb. Sláva a bída herectví, Praha 2013,
- Sílová, Z. (ed.) Generace a kontinuita, Praha 2009
- Sílová, Z. DISK a generace 1945, Praha 2006
- Sílová, Z. Radovan Lukavský, Praha 1999
- Sílová, Z. / Bár, P. Frejkovy Schovávané na schodech, Praha 2014
- Vostrý, J. / Sílová, Z. / Bár, P. Divadelním ředitelem 1945–1950 (Jiří Frejka na Vinohradech), Praha 2016
- Sílová, Z. / Vostrý, J. Městská divadla pražská v éře Oty Ornesta, Praha 2014
- Vostrý, J. Činoherní klub 1965–1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996, event. Petr Čepek (Talent a osud), Praha 1996 n. 2004
- Paměti: Kohout, E. Divadlo aneb Snář, příp. Scheinpflugová, O. Byla jsem na světě, nebo Pešek, L. Tvář bez masky, či další podle vlastního výběru a/či pedagogova doporučení
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška na základě předložené písemné seminární práce na zadané téma.
Poznámka
Zvolený pedagogický přístup je umožněn pojetím dějin českého divadla jako zápasu tendencí, jejichž podoba se v kontextu společenského a kulturního vývoje mění, ale které se podle moudrého výroku velkého českého historika umění Maxe Dvořáka nikdy úplně neztrácí: „Vše, co umění stvořilo v historicky přehlédnutelných a mezi sebou souvisejících kulturních periodách, se nikdy neztratilo, nýbrž náleželo imanentně k obsahu celého potomního vývoje, přitom ale vždy znovu dostávalo nový význam. To platí jak o jednotlivých motivech, tak také o všeobecných směrech a řešeních.“ To je ostatně dáno už samou povahou kultury, jejíž je divadlo mnohaúrovňovou součástí. Funguje v ní totiž nejenom jako umění, ale i jako státem podporovaná instituce a v případě převážně zábavného zaměření i jako předmět podnikání; ve své vnitřní struktuře je pak také (a z jistého hlediska hlavně) obrazem i stimulem odpovídajícího společenského i individuálního (sebe)scénování. Z tohoto hlediska představuje svérázné a důležité médium, propojené zejména prostřednictvím herectví s dalšími médii vytvářejícími scénickou kulturu jako zásadně významnou oblast i rovinu fungování současné společnosti.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty)