Dramaturgická tvorba 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201DVD1 zkouška 8 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 164 až 204 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jan BURIAN

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jana SLOUKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla

Obsah

Náplní předmětu Dramaturgická tvorba jsou průběžně dvě linie úkolů, úkoly tvůrčí a úkoly koncepční. Předmět je věnován vlastní autorské tvorbě (původní hra, adaptace, dramatizace či překlad) a rozvíjení koncepčních, specificky dramaturgických schopností: předpoklady a principy tvorby dramaturgického plánu, analýza, výklad a interpretace, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce, posléze iniciace a reflexe procesu zkoušení a reflexe inscenace. Nedílnou součástí je i sledování současných divadelních postupů, ve vztahu k předmětu Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře. V seminářích předmětu Dramaturgická tvorba student*ka rozvíjí a prokazuje svou schopnost odhalit a pojmenovat scénický potenciál dramatických textů.

Znalosti a dovednosti, získané na bakalářském stupni studia dramaturgie, jsou dovršeny samostatnou tvůrčí prací studentů*ek. Společně se studenty*kami režie vybírají tituly a sestavují dramaturgický plán školního Divadla DISK. Přitom musí nejen usilovat o vyjádření svého postoje ke světu a divadlu, ale také zohledňovat limity, dané možnostmi hereckého obsazení a nutností zajistit kvalitní práci pro celý herecký ansámbl svých spolužáků*aček. Nabírají praktické zkušenosti v podmínkách, které simulují provoz profesionálního činoherního divadla. Přitom nepřestávají prohlubovat své vzdělanostní zázemí a schopnost reflexe divadelního představení, tak aby možnosti jejich budoucího profesionálního uplatnění byly co nejširší.

Významnou částí přípravy konkrétní inscenace je autorská, upravovatelská nebo překladatelská činnost studentů*ek dramaturgie, vyrůstající z dramaturgicko-režijní koncepce, kterou tvoří společně se studenty*kami režie. Stejně důležitá je analýza a reflexe celého procesu vzniku inscenace a jejího diváckého ohlasu, zachycená v písemné formě seminární a posléze diplomové práce.

Probírané okruhy témat:

  1. Získávání informací o dramatických textech, spolupráce s divadelními agenturami, autory a překladateli.
  2. Hledání vhodných textů pro konkrétní tvůrčí tým a herecké obsazení.
  3. Sestavování dramaturgického plánu.
  4. Dramaturgická příprava konkrétního titulu, analýza, interpretace, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce.
  5. Literární práce na konkrétním textu: krácení, revize překladu, úpravy, adaptace, dramatizace.
  6. Autorství a redakce všech tiskovin: propagačních materiálů, programu k inscenaci, informací pro tiskovou zprávu.
  7. Aktivní účast na zkouškách a představeních a jejich reflexe, dovršená písemným záznamem celého procesu.

Výsledky učení

Student*ka je schopen:

  1. tvorby dramaturgického plánu a dramaturgie jednotlivých titulů ve školním Divadle DISK.
  2. literární i koncepční přípravy uváděného dramatického textu a všech souvisejících tiskovin.
  3. písemné reflexe zkušebního procesu inscenace a jejího výsledku, včetně diváckých ohlasů na premiéře i během repríz.

Absolvent*ka předmětu se orientuje ve světovém dramatu a současných podobách divadelního umění. Je u něj*ní rozvinuto koncepční myšlení, kriticko-analytický vhled, komunikační a argumentační schopnosti. Jsou u něj*ní kultivovány osobnostní tvůrčí předpoklady – osobitý typ dramaturgického talentu: autorsko-tvůrčí, koncepční, analytický, manažerský…

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Povinná literatura:

Aristoteles: Poetika, Praha 1993

Brecht, B.: Myšlenky, Praha 1958

Burian, E. F.: Pražská dramaturgie na přelomu 30. a 40. let, NAMU, Praha 2022

Grossman, J.: Analýzy, Praha 1991

Hilar, K. H.: O divadle, DÚ, Praha 2002

Kotte, A.: Divadelní věda (Úvod), NAMU, Praha 2010

Kraus, K.: Divadlo ve službách dramatu, DÚ, Praha 2001

Radok, A.: Postupy a účinky, NAMU, Praha 2022

Vedral, J.: Dramaturg, Brno 2018

Ullrichová, D.: O interpretaci a analýze dramatického textu, studijní opory, KČD 2021

Vostrý, J.: Činoherní klub 1965–1972: Dramaturgie v praxi, Praha 1996

Zich, O.: Estetika dramatického umění, Praha 1986, NAMU, Praha 2019

Doporučená literatura:

Brecht, B.: Kupování mosazi, Brno 2009

Brook, P.: Prázdný prostor, Praha 1988

Císař, J. Česká divadelní tradice: mýtus, nebo skutečnost?, KANT pro AMU v Praze, 2011

Císař, J.: Člověk v situaci, NAMU, Praha 2016

Císař, J.: Základy dramaturgie, NAMU, Praha 2009

Diderot, D.: „Rozhovory o nemanželském synovi“, in: Diderot o divadle, Praha 1950

Dramaturgie pro jednadvacáté století, Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Praha 2013

Figal, G.: Hermeneutická svoboda, Praha 1994

Fischer-Lichte, E.: Estetika performativity, Mníšek pod Brdy 2011

Frejka, J.: Divadlo je vesmír, DÚ, Praha 2004

Gadamer, H. G.: Aktualita krásného, Bratislava 1995

Gajdoš, J.: Od techniky dramatu ke scénologii, NAMU, Praha 2005

Goriaux Pelechová, J.: Divadlo Thomase Ostermeiera, KANT pro AMU v Praze, 2014

Grossman, J.: Texty o divadle 1–6, Praha 1999–2001

Jan Grossman k českému divadlu 20. století, NAMU, Praha 2021

Hilský, M.: Shakespeare a jeviště svět, Praha 2010

Honzl, J.: K novému významu umění, Praha 1956

Klíma, M.: O dramaturgii, Pražská scéna, Praha 2016

Kotte, A.: Dějiny divadla, NAMU, Praha 2022

Kvapil, J.: O čem vím, Praha 1937

Lehmann, H. T.: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007

Lukeš, M.: Umění dramatu, Praha 1988

Lukeš, M.: Mezi karnevalem a snem, Praha 2004

Lyotard, J. F.: O postmodernismu, Praha 1998

Merenus, A., Mikulová, I., Šotkovská, J. (eds.): Text a divadlo, Praha 2020

Petříček, M.: Filosofie en noir, Praha 2018

Plešák, M. a kol.: Bez nápovědy: Vzpomínky Miroslava Plešáka a jeho přátel, Brno 2023

Rezek, P.: Tělo, věc a skutečnost, Praha 2010

Ricouer, P.: Čas a vyprávění, Praha 2000

Tairov, A.: Odpoutané divadlo, KANT pro AMU v Praze, 2005

Vedral, J.: Horizont událostí (Dramaturgie řádu, postdramaturgie chaosu), Pražská scéna, Praha 2021

Vedral, J.: Lámání Prosperovy hůlky: K praktické dramaturgii, Pražská scéna, Praha 2021

Vostrý, J.: Obraz a příběh: scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění, KANT pro AMU v Praze, 2008

Vostrý, J.: Scénologie dramatu, KANT pro AMU v Praze, 2010

Vostrý, J.: Scénování v době všeobecné scénovanosti, KANT pro AMU v Praze, 2012

Vostrý, J.: Scénování a umění, KANT pro AMU v Praze, 2020

Vostrý, J., Plešák, M. (eds.): Problém Brecht I. U nás, II. Jinde, KANT pro AMU v Praze, 2021

Vostrý, J., Sílová, Z.: České drama a český hrdina, KANT pro AMU v Praze, 2017

Vostrý, J., Sílová, Z.: Režisér a herecký soubor. Případ K. H. Hilara, KANT pro AMU v Praze, 2023

Další publikace edice DISK (www.edicedisk.amu.cz) a Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU, editované J. Vostrým, Z. Sílovou a M. Šotkem.

Studijní opory vytvořené pedagogy KČD, dostupné na: https://www.damu.cz/katedry-programy/katedra-cinoherniho-divadla/pro-studenty/studijni-materialy/

Pedagogem předmětu je průběžně doporučována další literatura vztahující se konkrétním úkolům, inscenaci, scénickému projektu.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích (s 80% docházkou), zpracování a průběžná prezentace dílčích tvůrčích úkolů (v tomto semestru s vyústěním v předmětu Scénická tvorba), příprava absolventské inscenace. Během semestru se vyžaduje samostatná četba (vždy 3 knih z povinné literatury) a písemná reflexe daného semestru v rozsahu min. 5 ns.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost K329
Kancelář taj. a ved. katedry

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K225
Učebna - teoretické předměty

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 15:00–18:00 Kancelář taj. a ved. katedry
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Út 15:00–18:00 Učebna - teoretické předměty
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů