Herecká tvorba 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201HTR2 zkouška 6 8 hodiny výuky týdně (45 minut), 66 až 96 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Tomáš PAVELKA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Robert MIKLUŠ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla

Obsah

Předmět zaměřený na osvojení praktických poznatků a dovedností, které studentům režie a dramaturgie slouží k hlubšímu poznání problematiky herecké tvorby. Východiskem této přípravy je dramatičnost jako kvalita, jež dává impulzy a předpoklady k tvorbě herecké postavy prostřednictvím dramatického jednání. Součástí rozvíjených schopností je rovněž teoretická reflexe specifických problémů herectví i obecných problémů dramatického umění.

  1. Autenticita a improvizace.
  2. Herecké chování a jednání.
  3. Vnímání dramatického prostoru a řešení mizanscény.
  4. Dialogičnost a partnerská souhra.
  5. Tvořivé rozehrání dramatické situace.
  6. Stylizace v různých žánrech a poetikách.
  7. Principy strukturovaného budování herecké postavy.

Na základě rozehrávání dramatické situace je rozvíjena schopnost improvizace a autentického jednání v daných okolnostech. Studenti jsou vedeni k vnímání dramatického prostoru a tvořivému řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. V průběhu studia se prohlubuje schopnost dialogického jednání a partnerské souhry. Studenti se seznamují s různými dramatickými žánry, divadelními poetikami a druhy veršů v dramatu, zejména s blankversem.

Výsledky učení

  1. Získání schopnosti uvolnění a soustředění.
  2. Osvojení základních psycho-somatických technik.
  3. Zvládnutí verbální a nonverbální komunikace.
  4. Rozvinutí fantazie, imaginace, hravosti a tvořivosti.
  5. Schopnost analýzy a interpretace dramatického textu.
  6. Zvládnutí základních hereckých postupů v různých žánrech.

Předpoklady a další požadavky

  1. Talentové a psychofyzické předpoklady, které jsou schopny dalšího rozvoje.
  2. Schopnost otevřít se kritickým podnětům a korigovat vlastní jednání a chování.
  3. Smysl pro kolektivní práci.

Literatura

K. S. Stanislavskij: Můj život v umění, Praha 1962

Radovan Lukavský: Stanislavského Metoda herecké práce, Praha 1978

Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996

Otakar Zich: Estetika dramatického umění, Praha 1931, 1986

Jiří Frejka: Smích a divadelní maska, Praha 1942

Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha 1956, a Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963

Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Praha 1998

Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle, Praha 1998

Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem - Monology o herectví, Praha 1981

Denis Diderot: Herecký paradox

Bertolt Brecht: Myšlenky

Peter Brook: Prázdný prostor

Hodnoticí metody a kritéria

Výuka probíhá formou přípravy a nastudování zvolených situací a dialogů, od jejich literárního tvaru až po prostorové řešení, jednání v prostoru a vyjadření dramatické situace a vztahů aktivním hereckým jednáním a chováním.

  1. Získání schopnosti uvolnění a soustředění.
  2. Osvojení základních psycho-somatických technik.
  3. Zvládnutí verbální a nonverbální komunikace.
  4. Rozvinutí fantazie, imaginace, hravosti a tvořivosti.
  5. Schopnost analýzy a interpretace dramatického textu.
  6. Zvládnutí základních hereckých postupů v různých žánrech.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů