Teorie a praxe jevištního slova 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201TPJ1 zápočet 1 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Milan ŠOTEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Milan ŠOTEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla

Obsah

Předmět zaměřený na studenty 2. ročníku herectví a režie-dramaturgie poskytuje hlubší vhled do problematiky slova na jevišti na té úrovni, kde se teorie a praxe herectví stýká s obecnou poetikou, sémantika s prozodií a slovní jednání s obecnými principy slovního a slovesného vyjadřování.

Výuka v zimním semestru zahrnuje tyto okruhy pojmů/problémů:

  1. Konstativní, resp. narativní a performativní stránka slovního vyjadřování; vyprávění a předvádění (scénování) v denní praxi a ve specifickém scénickém útvaru.
  2. Literární a orální, psaný text a mluvní projev, jevištní realizace slova jako prostředek pochopení smyslu psaného textu pomocí navrácení slova jeho mluvně tělesnému základu.
  3. Slovo a obraz, věcné a básnické vyjadřování, literární a jevištní tropy; věcné sdělení a estetické ozvláštnění, understatement a patos.
  4. Próza a verše, základní versologické pojmy; metrum a rytmus; nejčastěji užívané dramatické veršové útvary; Zich o básnických typech a Mukařovský o motorickém dění v poezii.
  5. Přízvuk a délka: čeština mezi systémem sylabotonickým a časoměrným? Slovo a prostor v Zeyerově Radúzovi a Mahuleně.

Výsledky učení

Poetika je tu rozvíjena nejenom za účelem zvládnutí příslušných poznatků, ale zejména z hlediska rozvíjení citu pro slovo a rodný jazyk v tradicích výuky, jejíž představitelkou na DAMU byla doc. Jiřina Hůrková. V této tradici jsou (na rozdíl od filologického a literárněvědného pojetí) např. při výuce versologie její specifické elementy rozvíjeny na úrovni, na níž se vztah metra a rytmu studuje v souvislosti s obecnou problematikou jevištního rytmu, slovo se odvozuje z tělesného gesta (od gestus) či stává se gestem a vztah sémantické a prozodické roviny slovního vyjadřování se činí nedílnou součástí studia vztahu racionální a emocionální, diskurzivní a imaginativní, vnější a vnitřní, sdělovací a umělecké, věcné a estetické stránky jevištního projevu.

Předpoklady a další požadavky

Aktivní účast na seminářích, vypracování písemné práce.

Literatura

Studijní literatura a studijní pomůcky

Aristoteles: Rétorika /v překladu Antonína Kříže/, Praha 1999;

Divadlo 5/1967 (květen) /číslo věnované národnímu jazyku a jazyku dramatu/;

Červenka, M. Kapitoly o českém verši, Praha 2006;

Gasparov, M. L. Nástin dějin evropského verše, Praha 2010/2012;

Hála, B., Sovák, M. Hlas, řeč, sluch, Praha 1962 /6. přepr. vydání/;

Hrabák, J. Poetika, 2. vyd. 1977;

Hrabák, J. Úvod do teorie verše, 1978;

Hůrková, J. Česká výslovnostní norma, Praha 1995;

Hůrková–Novotná, J., Makovičková, H. Základy jevištní mluvy, 2 svazky, Praha 1986;

Jak rozumět českému dramatu 19. století. Sborník vybraných statí V. Macury, A. Sticha, J. Frejky, J. Honzla, Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU 2019;

Jakobson, R. Poetická funkce, Jinočany 1995 /vybrané stati/;

Lukavský, R. Kultura mluveného slova, Praha 2000;

Marcus Fabius Quintilianus. Základy rétoriky, Praha 1985;

Mathesius, V. Řeč a sloh, Praha 1966;

Mukařovský, J. Kapitoly z české poetiky I.–III., Praha 1948 /vybrané stati, z nichž většina zařazena i v dalších sbornících Mukařovského studií/ (O rytmu v moderním českém básnictví a o českém volném verši, Dvě studie o dialogu);

Mukařovský, J. O motorickém dění v poezii, Praha 1985;

Veltruský, J. Drama jako básnické dílo, Brno 1999;

Veltruský, J. Zvukové vlastnosti textu a hercův hlasový projev. In (týž) Příspěvky k teorii divadla, Praha 1994: 102–116; pdf

Vostrý, J. Scénologie dramatu, Praha 2011: 63–79 (z kap. Drama a rétorika)

Zich, O. O typech básnických (1917/18, 1937). In Kudrnáč, J. (ed.) Česká literární kritika v dotyku se strukturalismem, Brno 2003

Dále viz literatura související s tematickými okruhy 3–7 k postupové zkoušce z historie a teorie činoherního divadla a 6–11 k postupové zkoušce z činoherního herectví a režie-dramaturgie.

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet na základě předložené písemné seminární práce na zvolené téma.

Poznámka

Vzhledem k všeobecné zanedbanosti péče o kulturu slova ve společnosti i zejména o kultivaci citu pro slovo na úrovni středoškolského vzdělání je – vedle kultivace hlasového a mluvního projevu – ve 2. ročníku studia činoherního herectví nezbytné obrátit pozornost posluchačů a posluchaček k těm subtilnějším vlastnostem činoherního vyjadřování, které nelze zvládnout bez základních poznatků z poetiky.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost K225
Učebna - teoretické předměty

(Karlova 26, Praha 1)
ŠOTEK M.
10:45–12:15
(paralelka 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 10:45–12:15 Milan ŠOTEK Učebna - teoretické předměty
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů