Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201VVZ1 zápočet 2 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jitka GORIAUX

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jitka GORIAUX

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla

Obsah

Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Zimní semestr (3. r. H + 1. r. mgr. R a D + 4. r. S).

„Aplikovat kritické myšlení na fenomény moderního divadla“

  1. Divadlo: instituce, budova, prostor, soubor, provoz, způsob komunikace, příp. vyjadřování a/či umění.
  2. Mimeze: (dramatické, příp. scénické) umění jako obraz a výraz: Jak mohou Aristotelovy a Diderotovy úvahy obohatit vnímání současné umělecké tvorby?
  3. Dramatické umění v tradici západní (okcidentální) a východní (orientální) kultury: Orientální inspirace u Antonina Artauda, Living Theatre a Ariane Mnouchkine.
  4. Techné a enthusiasmos: předpoklady a specifika tvořivého procesu v dramatickém umění a jeho imaginativní a intelektuální momenty, intuice a řemeslo; konvence jako podmínka a překážka tvorby: Divadelní bezprostřednost podle Petera Brooka: improvizace jako řemeslo.
  5. Archaické (tradiční), moderní a současné (postmoderní): Klasické texty na současných evropských jevištích: Antoine Vitez (Elektra), Klaus Michael Grüber (Bakchantky), Peter Brook (Hamlet), Stéphane Braunschweig (Vojcek), Thomas Ostermeier (dramata H. Ibsena) a Michael Thalheimer (Emilia Galotti).
  6. Vztah jeviště a hlediště v zrcadle (realizovaných i možných) proměn divadelního prostoru: Ke scénografické rozmanitosti současné divadelní tvorby: od kukátka k průvodu (Bread and Puppet Theater) a imerznímu divadlu (Wooster Group / Richard Schechner).
  7. Druhy a žánry dramatického (scénického) umění ve spojitosti s jeho složkami: Splývaní uměleckých disciplín na jevišti: příklad tvorby Roberta Wilsona.
  8. Hraní („scénování“) v životě a herecké (scénické, potažmo dramatické) umění: Herectví vs.(?) performance: Marina Abramović a Romeo Castellucci.
  9. Dramatické (scénické) umění z hlediska jeho kulturní, estetické, příp. psychosociální funkce: „Divadelní kontejner“ Christopha Schlingensiefa.
  10. Dramatické umění a rozvoj médií: Filmové principy v divadle Thomase Ostermeiera.

Výsledky učení

Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Cílem předmětu je nejen obohacovat znalosti studentů a zprostředkovat jim určitý odraz moderního západního divadelního umění v příslušných souvislostech, ale zároveň – a snad především – podněcovat a rozvíjet jejich kriticko-analytické schopnosti pomocí rozborů a problematizování konkrétních příkladů z praxe, ideálně pak schopnosti samostatné reflexe vlastních tvůrčích zkušeností.

Předpoklady a další požadavky

Úspěšné složení bakalářské zkoušky (u režisérů a dramaturgů) u herců zkoušky postupové.

Literatura

Aristoteles, Poetika, všechna vydání, např. Praha 1993.

Artaud, A. Divadlo a jeho dvojenec, Praha 1994.

Brook, P. Prázdný prostor, Praha 1988.

Diderot, D. „Rozmluvy o Nemanželském synovi“, in (týž) Diderot o divadle, Praha 1950.

Goffmann, E. Všichni hrajeme divadlo, Praha 1999.

Goriaux, J. Divadlo Thomase Ostermeiera, Praha 2014.

Honzl, J. K novému významu umění, Praha 1956.

Ostermeier, T., Boenisch, P. M. The Theatre of Thomas Ostermeier, London and New York, 2016.

Schechner, R. „6 Axioms for Environmental Theatre“, TDR/The Drama Review 12/3, 1968.

Vostrý, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti, Praha 2012.

Vostrý, J. Scénování a umění, Praha 2020.

Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře, antologie textů k semináři, přel. A uspořádala J. Goriaux, Praha 2021.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce.

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost S202
Zasedací místnost

(Karlova 26, Praha 1)
GORIAUX J.
11:00–13:15
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 11:00–13:15 Jitka GORIAUX Zasedací místnost
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů