Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201VVZ1 | zápočet | 2 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Zimní semestr (3. r. H + 1. r. mgr. R a D + 4. r. S).
„Aplikovat kritické myšlení na fenomény moderního divadla“
- Divadlo: instituce, budova, prostor, soubor, provoz, způsob komunikace, příp. vyjadřování a/či umění.
- Mimeze: (dramatické, příp. scénické) umění jako obraz a výraz: Jak mohou Aristotelovy a Diderotovy úvahy obohatit vnímání současné umělecké tvorby?
- Dramatické umění v tradici západní (okcidentální) a východní (orientální) kultury: Orientální inspirace u Antonina Artauda, Living Theatre a Ariane Mnouchkine.
- Techné a enthusiasmos: předpoklady a specifika tvořivého procesu v dramatickém umění a jeho imaginativní a intelektuální momenty, intuice a řemeslo; konvence jako podmínka a překážka tvorby: Divadelní bezprostřednost podle Petera Brooka: improvizace jako řemeslo.
- Archaické (tradiční), moderní a současné (postmoderní): Klasické texty na současných evropských jevištích: Antoine Vitez (Elektra), Klaus Michael Grüber (Bakchantky), Peter Brook (Hamlet), Stéphane Braunschweig (Vojcek), Thomas Ostermeier (dramata H. Ibsena) a Michael Thalheimer (Emilia Galotti).
- Vztah jeviště a hlediště v zrcadle (realizovaných i možných) proměn divadelního prostoru: Ke scénografické rozmanitosti současné divadelní tvorby: od kukátka k průvodu (Bread and Puppet Theater) a imerznímu divadlu (Wooster Group / Richard Schechner).
- Druhy a žánry dramatického (scénického) umění ve spojitosti s jeho složkami: Splývaní uměleckých disciplín na jevišti: příklad tvorby Roberta Wilsona.
- Hraní („scénování“) v životě a herecké (scénické, potažmo dramatické) umění: Herectví vs.(?) performance: Marina Abramović a Romeo Castellucci.
- Dramatické (scénické) umění z hlediska jeho kulturní, estetické, příp. psychosociální funkce: „Divadelní kontejner“ Christopha Schlingensiefa.
- Dramatické umění a rozvoj médií: Filmové principy v divadle Thomase Ostermeiera.
Výsledky učení
Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Cílem předmětu je nejen obohacovat znalosti studentů a zprostředkovat jim určitý odraz moderního západního divadelního umění v příslušných souvislostech, ale zároveň – a snad především – podněcovat a rozvíjet jejich kriticko-analytické schopnosti pomocí rozborů a problematizování konkrétních příkladů z praxe, ideálně pak schopnosti samostatné reflexe vlastních tvůrčích zkušeností.
Předpoklady a další požadavky
Úspěšné složení bakalářské zkoušky (u režisérů a dramaturgů) u herců zkoušky postupové.
Literatura
Aristoteles, Poetika, všechna vydání, např. Praha 1993.
Artaud, A. Divadlo a jeho dvojenec, Praha 1994.
Brook, P. Prázdný prostor, Praha 1988.
Diderot, D. „Rozmluvy o Nemanželském synovi“, in (týž) Diderot o divadle, Praha 1950.
Goffmann, E. Všichni hrajeme divadlo, Praha 1999.
Goriaux, J. Divadlo Thomase Ostermeiera, Praha 2014.
Honzl, J. K novému významu umění, Praha 1956.
Ostermeier, T., Boenisch, P. M. The Theatre of Thomas Ostermeier, London and New York, 2016.
Schechner, R. „6 Axioms for Environmental Theatre“, TDR/The Drama Review 12/3, 1968.
Vostrý, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti, Praha 2012.
Vostrý, J. Scénování a umění, Praha 2020.
Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře, antologie textů k semináři, přel. A uspořádala J. Goriaux, Praha 2021.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 11:00–13:15 | Jitka GORIAUX | Zasedací místnost Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)