Herecká tvorba 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202ETT2 | zkouška | 3 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 33 až 48 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Předmět „Herectví na základě dialogického jednání“ je úvodem do herectví v jeho autorském aspektu, tedy nikoli pouze hraní rolí, ale herectví jako hry a tvorby. Důraz je kladen na vnímání partnera, týmovost tvorby a na osobnostní / autorský vklad. Předpokládá se též schopnost autorského psaní a dramaturgické tvorby. Předmět vede k pochopení principů a navádí studenty na jejich pozdější samostatné rozvíjení.
Rozvíjené schopnosti:
- Veřejná samota a soustředění.
- Napodobení a osobnostní výraz.
- Vyzařování.
- Individuální a kolektivní improvizace.
- Cesta k prezentaci a cesta k roli.
- Text jako východisko k postavě.
- Charakterizace a její možnosti.
- Sebevýpověď a její hranice.
- Práce na jevištní prezentaci.
Postup:
- dramaturgická příprava,
- analýza osobních a osobnostních témat a jejich zpracování,
- aktivní analýza situací,
- skladba a příprava klausurního představení.
Výsledky učení
Cílem Základního dvousemestrálního kursu je:
- Rozvinout citlivost studenta k tělovému impulsu, rozvinout jeho improvizační, charakterizační a prezentační schopnost.
- Uvědomit studenta o možnostech hereckého projevu (zacílenosti, konkrétnosti, skladebnosti, komunikativnosti projevu).
- Uvědomit jej o procesu zkoušení role tak, aby dokázal vědomě a samostatně na své roli pracovat v souhře s ostatními.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: obecná znalost principů autorské tvorby a zkušenost z dialogického jednání, přednesu, řečového jednání, hlasové tvorby a jevištního pohybu, kreativní předpoklady.
Korekvizity: kreativní předpoklady, studium dialogického jednání, studium řečového jednání respektive přednesu, studium jevištního pohybu.
Literatura
Alfreds, Mike. Different Every Night: Freeing the Actor. London: Nick Hern Books, 2007.
Barba, Eugenio, and Savarese, Nicola. A Dictionary of Theatre Anthropology. London and New York: Routledge, 2005.
Barnett, David. Brecht in Practice: Theatre, Theory and Performance. London: Bloomsbury, 2015.
Silberman, M., Giles, S., Kuhn, T. eds. Brecht on Theatre. London: Bloomsbury, 2014.
Brook, Peter. Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. New York: Scribner Macmillan, 1995.
Brook, Peter. There are No Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Bloomsbury, 2015.
Chekhov, Michael. To the Actor: On the Technique of Acting. London: Martino Fine Book, 2014.
Donnellan, Declan. The Actor and the Target. London: Nick Hern Books, 2005.
Johnstone, Keith. Impro: Improvisation and the theatre. London: Routledge, 1987.
Meisner, Sanford, Longwell, Dennis, et al. Sanford Meisner on Acting. New York: Vintage, 1987.
Merlin, Bella. The Complete Stanislavsky Toolkit. London: Nick Hern Books, 2014.
Stanislavsky, Constantin. An Actor Prepares. New York: Routledge, 1989.
Hodnoticí metody a kritéria
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací.
Celkové hodnocení se skládá z 50 % z hodnocení aktivity na cvičeních, 30 % z autorského vkladu a 20 % umělecké kvalitě výkonu na klasurním představení.
Poznámka
Pro studenty 3. ročníku.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku v anglickém jazyce (M.A.) (Povinné předměty hlavní)