Dramaturgie prostoru 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
203DPR1 zkouška 2 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Ve chvíli, kdy se objevilo postdramatické divadlo, dostal prostor nový význam, stal se

rovnocenným dramaturgickým prvkem. Někdy se dokonce stává jeho předmětem a tématem či obsahem, ale také (nebo) samotným dramaturgickým scénářem, například v inscenaci, kde publikum prochází několika prostory za sebou. Prostor je víc než jen místo, kde se příběh odehrává, nebo „nádoba“ na to, co se děje. Hraje sám o sobě.

Předmět Dramaturgie prostoru zkoumá prvky hmotné a nehmotné scénografie (světlo, zvuk, projekce) ve vzájemné interakci v prostoru a jejich významovou rovinu v kontextu scénického díla. Výuku střídavě vedou pedagogové scénografie a dalších profilových předmětů programu, ale kurz počítá i s intervencemi pedagogů režie a dramaturgie. Jednotliví pedagogové prozkoumávají tyto prvky z perspektivy své profese.

Věnuje se především scénickému prostoru, který je specifický častým oddělením hlediště a jeviště, ale dotýká se i témat instalace, site-specific a dalších hraničních forem. Jedním z důležitých témat kurzu je proměna prostoru v čase, nástroj, který je společný pro současné scénické a výtvarné umění. Dramaturgie prostoru zkoumá prostředí, do kterého divák vstupuje, vytváření situací a určování jejich vývoje. Jejími prostředky jsou hmotné prvky, světlo, zvuk i fyzický vztah pozorovatele a pozorovaného.

Výuka probíhá seminární formou a její důležitou částí je analýza existujících prostředí a situací. Každý pedagog si vybírá konkrétní dílo nebo prostor, který bude se studenty v rámci svého semináře analyzovat.

Výuka v zimním semestru nabízí teoretický rámec pro praktický kurz Od textu k realizaci, v rámci něhož mezioborové týmy studentů pracují na konkrétním projektu.

Kurz bude vypsán jako volitelný také pro studenty/ky jiných magisterských programů na DAMU

Výsledky učení

Student/ka si osvojí schopnost přemýšlet o užití technických nástrojů v souladu s dramaturgickou koncepcí projektu.

Student/ka dokáže analyzovat různé typy uměleckých děl v kontextu specifických prostorů

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Literatura týkající se zadaných úkolů, zejména v oblasti scénografie činohry, opery, hudebního divadla, pohybového divadla, alternativního a loutkového divadla a výstavních instalací.

Povinná literatura:

Aronson, Arnold (ed.): The Routledge Companion to Scenography. Routledge, 2020, 602 s. ISBN 978-0367509637

Barbieri, Donatella. Costume in Performance: Materiality, Culture, and the Body. Bloomsbury, 2017, 264 s. 9781474236881

Hann, Rachel: Beyond Scenography. Routledge, 2019, 155 s. ISBN 9781138785069

Hannah, Dorita and Harsløf Olav: Performance Design. Museum Tusculanum Press, 2008, 336 s. ISBN 9788763507844

McKinney, Joslin and Phillip Butterworth: The Cambridge Introduction to Scenography. Cambridge University Press, 2015, 238 s.

McKinney, Joslin and Scott Palmer: Scenography Expanded: An Introduction to Contemporary Performance Design. Methuen/Bloomsbury, 2017.

Wiens, Birgit E. Contemporary Scenography: Practices in German Theatre, Arts and Design. Methuen/Bloomsbury, 2019.

Brockett Oscar Gross et al. Making the Scene : A History of Stage Design and Technology in Europe and the United States. 2nd printing ed. Tobin Theatre Arts Fund 2012.

Jones Robert Edmond. The Dramatic Imagination : Reflections and Speculations on the Art of the Theatre. Routledge 2004.

Adler Phoebe. Behind the Scenes Contemporary Set Design. Black Dog Pub 2012.

Taylor Clifton. Color & Light : Navigating Color Mixing in the Midst of an Led Revolution a Handbook for Lighting Designers. Quite Specific Media a Division of Silman-James Press 2019.

Hann Rachel. Beyond Scenography. Routledge Is an Imprint of the Taylor & Francis Group 2019.

KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018

Klíma, Miloslav: Petr Matásek – prostor, hmota, divadlo, AMU 2013,197 s. ISBN 978-80-7331-272-5

Klíma, Miloslav: O dramaturgii Pražská scéna 2016, 240 stran

Ljubková, Marta: Dramaturgie přítomnosti 1, studijní opora, AMU 2020, 34 stran

Lotker, Sodja: Dramaturgie přítomnosti 2, studijní opora, AMU 2020, 84 stran

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.

Doporučená literatura:

KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.

PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2. Zvuk v divadle Škubal

SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.

SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.

Česká divadelní fotografie, edice IDU od roku 2020

KOLEKTIV. Akustika hudebních prostorů v České republice díly 1-4, NAMU 2008-11 ve spolupráce s firmou Soning Praha a.s.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou připuštění ke zkoušce je docházka do výuky nejméně 80 %

Zkouška z předmětu má podobu písemné seminární práce, jejíž předmětem je analýza konkrétního uměleckého díla v prostoru v rozsahu minimálně 3 normostrany psaného textu.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů