Kapitoly z vývoje výtvarného myšlení 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203KV3 | zkouška | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Kurz se bude týkat hlavně otázek vztahu mezi obrazovými nástroji a časem, tedy bude se zabývat problematikou reprezentace, prožívání a iniciování pohybových, procesuálních dějů v obrazových, vizuálních a výtvarných médiích. Budeme se zabývat např. následujícími okruhy otázek: patří čas do architektury? Mění se obrazy v čase? Jsou obrazy spíše narativním nebo tvarovým médiem? Jak obrazy „přemýšlí“ a „komunikují“? Jsou tedy obrazová a vizuální média spíše partnery v dialogu než jednou provždy hotovou „věcí“, v níž máme rozpoznat pouze jeden základní význam?
Bude nás tedy velmi zajímat procesualita vzniku obrazových konstelací i dynamičnost a proměnlivost (též historická a kulturní) jeho vnímání. Pozorovatel jako spolutvůrce sdělení není nějakou individuální odchylkou, ale důležitým činitelem při tvorbě konkrétního, časově i místně lokalizovaného a relativního smyslu.
Výsledky učení
Studující se naučí vlastnímu tematizování vztahů obrazových médií a časovosti jakožto jedné z klíčových zkušeností naší existence (pobytu, „Dasein“ – fenomenologicky opět formulováno - ve světě). Kurz se propojí i se zkušeností z minulého semestru a zkompletuje určitý celek představ studujících o časových, prostorových, narativních, environmentálních podmínkách vizuální tvorby a „scénického“ uvažování, vidění a projektování.
Předpoklady a další požadavky
Středoškolské vzdělání o historii výtvarného umění.
Literatura
Didi-Huberman, Georges: Pred časom. Dejiny umenia a anachronizmus obrazov, Bratislava 2006.
Bergson, Henri: Myšlení a pohyb, Praha 2003.
Grave, Johannes: Bild und Zeit. Eine Theorie des Bildbetrachtens, Mnichov 2022.
Zuska, Vlastimil: Čas v možných světech obrazu. Příspěvek k ontologii výtvarného uměleckého díla a procesu jeho recepce, Praha 1994.
Belting, Hans: Antropologie obrazu: návrhy vědy o obrazu, Brno 2021.
Stephenson, Barry: stručný úvod do teorie rituálu, Praha 2022.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivita a diskuse na přednáškách, závěrečná esej (s vizuální složkou – možno i jako komentovaná „vizuální esej“) v rozsahu 4-5 normostran.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje