Projekce a video 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
203PVD3 | zkouška | 6 | 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Výuka oboru Projekce a video ve třetím semestru je realizována v rámci Master classes s externími odborníky. V rámci dvou až tří intenzivních dílen se studující seznámí se specifickými tématy z oblasti projekčního designu. Vzhledem k tomu, že plán master classes bude vytvářen v letním semestru, lze témata přizpůsobit profilaci ročníku. Možná témata:
Projekce a opery
Projekce a taneční divadlo
Projekce výstavnictví
Projekce u outdoorových projektů a site-specific
Projekční mapping na architektuře (pouze pokud figuruje jako třetí master class v semestru)
Dočasná a stálá světelná instalace
Elektronika a kreativní programování při vytváření systému a obrazového obsahu
Témata společná s dalšími disciplínami
Synchronizace světla, projekce a zvuku v rámci dočasné a stálé instalace
Interaktivní systémy
Imersivní instalace
Ve společných modulech kooperují se studenty zimního semestru 1. ročníku jako vedoucí úkolů – tříbí se analýza, schopnost zadávat úkol, partnerská a týmová práce.
Zimní semestr II
MODUL 1 – Vnoření – Společný modul
- Od detailu ke struktuře a zpět. Úvod do tvůrčího procesu světelného, zvukového a projekčního designu
- Společné praktické cvičení – prostorová imerzivní instalace, na které pracují všichni studenti společně a vytvářejí světelnou, zvukovou i projekční složku. Tato společná práce slouží k seznámení i k úvodu do oboru, kde se všechny uvedené složky neustále setkávají. První praktická práce také uvede všechna témata, kterým se budeme v průběhu semestru do hloubky věnovat v samostatných modulech. Stejně jako u všech dalších cvičení zde bude důležitou roli hrát závěrečná analýza a zpětná vazba
MODUL 3 – Interakce – Společný modul
- Úvod do práce s prostorem a materiály z hlediska zvukového, světelného a projekčního designu. Problematika velikosti, členitosti, odrazu (akustického, empirického atd.), propustnosti, architektonického ukotvení z hlediska estetiky, akustika; ozvučení prostoru – mono, stereo, multichanel audio, imerzivní zvuk na divadle – principy; zvuková scénografie
- Společné praktické cvičení
- Analýza, zpětná vazba a závěr
MODUL 5 – Příběh – Společný modul
- Praktické cvičení velkého formátu, zpracování konkrétního tématu (rešerše, společná tvorba koncepce, realizace)
- Analýza, zpětná vazba a závěr
MODUL 7 – Závěrečný společný modul
- Prezentace všech průběžných společných úkolů
- Shrnutí semestru, zadání témat na první modul LS
Výsledky učení
Student má přehled o možnostech aplikace technologií zejména v oblasti živého umění, má dostatečné znalosti v oblasti projekce a videa a základních softwarů potřebných k přípravě a realizaci projektu, disponuje technickými poznatky k propojování projekčních, zvukových a světelných technologií a jejich synchronního použití, je schopen nabídnout originální projektovou vizi, dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti, dokáže propojovat technickou a uměleckou rovinu projektů v oblasti živého umění, samostatně vytvořit koncept projekcí a obrazový obsah pro ně. Dále je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině ve všech zmíněných oblastech, je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech autorského díla, má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování a je schopen vytvořit technickou specifikaci pro potřebu plánování projektu.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném světelnou a projekční technikou, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studenti využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.
• Digital Media, Projection Design, and Technology for Theatre, Alex Oliszewski, Daniel Fine, Daniel Roth, 2018.
• Electric Shadows: An Introduction to Video and Projection on Stage, Nick Moran.
• Materiology: The Creative Industry's Guide to Materials and Technologies, Daniel Kula, Élodie Ternaux, Quentin Hirsinger
• Artificial Darkness. An Obscure History of Modern Art and Media, Noam M. Elcott.
• The Projection Designer’s Toolkit, Jeromy Hopgood
• James Turrell : a retrospective, Govan Michael
• YT channel: https://www.youtube.com/@philipp7pc
• Processing: A Programming Handbook for Visual Designers and Artists
• Light for Visual Artists Second Edition: Understanding and Using Light in Art & Design, Richard Yot
• Hatje Cantz, James Turrell : the other, Birnbaum Daniel
• Anthony McCall: Notebooks and Conversations, Graham Ellard, Stephen Johnstone
• Myšlení obrazem: Vizuální události Miroslava Petříčka, Jitka Hlaváčková
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka (80%), průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje