Scénografie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCM2 | zkouška | 10 | 8 hodiny výuky týdně (45 minut), 166 až 216 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Martin ČERNÝ, Jana HAUSKRECHTOVÁ, Jan ŠTĚPÁNEK, Nikola TEMPÍR
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Výuka v 2. semestru zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Výuka vychází částečně z osobního magisterského projektu každého studenta. Student se zabývá řešením klasické divadelní inscenace, nebo postdramatického textu analýzou předlohy na základě nabytých zkušeností z předchozího semestru v kontextu evropské i soudobé kultury. Důležitým aspektem druhého semestru je vnímání rituálního / duchovního / liturgického prostoru v návaznosti na klasické divadelní jeviště. Součástí výuky je dramaturgie prostoru/prostředí a její vliv na interpretaci a na následný vznik scénografického projektu. Student zpracovává historickou předlohu ve vztahu k vlastním společenským, kulturním, politickým kořenům v širším kontextu. V rámci výuky student po dohodě s Katedrou činoherního divadla spolupracuje na tvorbě studentských inscenací. Výuka se skládá ze dvou částí.
Přípravné úkoly: řešení základních situací, jejich interpretace, následná vizualizace a propojení s režií, choreografií, výstavním konceptem, instalací. Klauzurní úkol: výrazná prezentace komplexního scénografického projektu jako nejdůležitější prostředek komunikace se zadavatelem a tvůrčím teamem
Výsledky učení
- Cílem studia je řemeslné, technické zvládnutí scénografické tvorby, jako autorské součásti divadelní inscenace.
- Rozvíjení vlastní kreativity, koncepčního myšlení, schopnosti interpretovat, dále pak etického myšlení a kritické reflexe v rámci oboru.
- Schopnost detekování a samostatného hlubšího zkoumání interpretačních zdrojů a možností scénografie v širším kontextu.
-Schopnost aplikovat složitější technická řešení prostorového uměleckého projektu z hlediska živých umění.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Literatura:
BABLET, Denis. Scénická revoluce 20. století. Scénografie 36, 1976, č. 2.
BLAHNÍK, Vojtěch Kristián. Světové dějiny divadla. Praha: Nakladatelské družstvo Máje, [1939].
BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2001.
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Překlad Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.
BROOK, Peter. Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988.
BURIAN, Emil František a KOPECKÝ, Jan, ed. Divadlo za našich dnů. Praha: Československý spisovatel, 1962.
FREJKA, Jiří a PETIŠKOVÁ, Ladislava, ed. Divadlo je vesmír. Praha: Divadelní ústav, 2004.
GROH, František. Řecké divadlo. Praha: Československá grafická Unie, 1933.
HOFMAN, Vlastislav. 30 let výtvarnické práce na českých jevištích. Praha: Osvěta, 1951.
HONZL, Jindřich. K novému významu umění. Praha: Orbis, 1956.
HONZL, Jindřich. Sláva a bída divadel: režisérův zápisník. Praha: Družstevní práce, 1937.
JINDRA, Vladimír: Scénografické principy. Část 1. Část 2., Praha: Divadelní ústav, 1984.
POKORNÝ, Jaroslav. Složky divadelního výrazu. V Praze: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1946.
PÖRTNER, Paul. Experimentální divadlo: přehled, dokumenty, kresby, fotografie. Překlad Jan Rak. První vydání. Praha: Orbis, 1965.
PTÁČKOVÁ, Věra. Česká scénografie XX. století. Praha: Odeon, 1982.
ŠRÁMEK, Vladimír. Magie divadelního prostoru: Vladimír Šrámek: [Ostravské muzeum 25. září - 25. listopadu 2012]. [Ostrava]: Ostravské muzeum, 2012.
VITRUVIUS POLLIO, Marcus, POLLUX, Julius a ALYPIOS. Antické divadlo. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1944.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. Praha: Melantrich, 1931.
Literatura s vazbou na vlastní program a zadané úkoly, zejména z oblasti scénografie činoherního divadla, opery, muzikálu, pohybového divadla a výstavních instalací.
Hodnoticí metody a kritéria
Během semestru se vyžaduje samostatná práce v ateliérech a minimálně 80% účast na konzultacích. Podmínkou ukončení semestru je úspěšná klauzurní práce, jejíž součástí je maketa (1:20), volná tvorba – 5ks, kresba/malba DIN A 1, 12 ks jevištních návrhů a vizualizací DIN A 3, storyboard
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (Povinné předměty hlavní)
- Scénografie (M.A.) (Povinné předměty hlavní)