Kontexty současného divadla 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204KSD4 | zkouška | 2 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 14 až 24 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Marta LJUBKOVÁ, Vít NEZNAL, Karolína PLICKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra alternativního a loutkového divadla
Obsah
Předmět Kontexty současného divadla 4 se zaměřuje na společné promýšlení širších souvislostí současné divadelní tvorby.
Sestává z cyklu přednášek a seminářů zaměřených na jednotlivé současné podoby alternativního divadla (např. postdramatické divadlo, hudební divadlo, dokumentární divadlo, taneční a pohybové divadlo, nový cirkus, antropologické divadlo, imerzivní divadlo, konceptuální umění, postmoderna, performance).
Přednášky a semináře jsou vedeny jak pedagogy katedry, tak i externími odborníky a jsou společné pro všechny obory KALD. Cílem je seznamovat studenty s podstatnými tvůrčími tendencemi, pojmy a kontexty a vytvořit určité kolektivní vědomostní zázemí, na jehož základě můžeme společně přemýšlet a diskutovat v širších souvislostech.
Předmět nemá suplovat obecné dějiny divadla, jejichž výuka je zajišťována celofakultně Katedrou teorie a kritiky. Smyslem je naopak hlubší pohled na konkrétní momenty divadelní historie i současnosti v návaznosti na specifické zaměření KALD.
Snaha zachytit skutečně aktuální pohyb v divadelní tvorbě znamená spíše pokusit se zachytit jednotlivé prvky a jevy, než usilovat o pevně dané definice a ucelený přehled.
Výsledky učení
Absolvent:
· získává znalosti o zlomových momentech a významných tendencích v historii a současnosti divadla, které jsou podstatné pro zaměření katedry na divadlo alternativní a loutkové,
· získává kompetence pro čtení historie i současnosti divadla ve vztahu k vlastní divadelní praxi,
· nahlíží fenomén divadla z nejrůznějších úhlů, v širokém kontextu historickém, kulturním i společenském.
Předpoklady a další požadavky
Četba základní literatury, kterou uvedou jednotliví pedagogové.
Literatura
Ke každému tématu zadávají výchozí literaturu jednotliví pedagogové. Za základní literaturu pro celý předmět lze považovat dílčí studie z těchto zdrojů:
Barba, Eugenio – Savarese, Nicola. Slovník divadelní antropologie, Divadelní ústav
Experimentální divadlo dnes, anketa, časopis Svět a divadlo č. 4/2017 (dostupné online)
Fischer-Lichte, Erika. Estetika performativity, 2011
Goebbels, Heiner. Proti gesamtkunstwerku, NAMU, 2021
Lehmann, Hans-Thies. Postdramatické divadlo, 1999
Lyotard, Jean-François. O postmodernismu
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je min. 66% docházka a následná ústní zkouška.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:00–12:00 | Učebna - teorie Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Povinné předměty)