Autorský umělecko-pedagogický projekt 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205AUPP1 | zápočet | 3 | 6 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 20 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 51 až 66 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Aleš BERGMAN, Roman ČERNÍK, Jiří LÖSSL, Nina MARTÍNKOVÁ, Radek MARUŠÁK, Jaroslav PROVAZNÍK, Kateřina SCHWARZOVÁ, Ivana SOBKOVÁ, Alexandra ŠVOLÍKOVÁ, Michaela VÁŇOVÁ, Gabriela ZELENÁ SITTOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Autorský umělecko-pedagogický projekt může mít jednu z těchto podob:
- divadelní nebo recitační inscenace se skupinou dětí nebo mládeže, dětským nebo středoškolským souborem;
- dramatickovýchovný projekt – série dílen nebo lekcí spojených společným tématem, látkou nebo výukovým záměrem v oblasti dramatických dovedností; může mít formu cyklu dílen, na sebe navazujících lekcí, vícedenního soustředění, série dramatických aktivit ve vyučování některému výukovému předmětu (literatura, historie, občanská výchova atp.) nebo průřezového tématu z RVP; celkový rozsah musí být minimálně 8 výukových jednotek, v případě víkendové dílny musí být tato realizována alespoň dvakrát; projekt může být realizován nejen s dětmi a mládeží, ale i s jinými věkovými skupinami;
- divadelní projekt orientovaný na děti a mládež, případně na jiné skupiny s důrazem na výchovný aspekt; může mít formu divadla ve výchově a vzdělávání, divadla fóra, divadla site-specific nebo divadelní inscenace určené speciálně dětem; posluchač, který přihlašuje divadelní projekt předpokládající spolupráci dalších dospělých v pozici herců, přednašečů, interpretů apod., musí vycházet z vlastní koncepce a mít po dobu přípravy a provedení rozhodující podíl na jeho vytváření.
Cíle předmětu:
- Ověření dovedností a vědomostí z oblasti didaktiky dramatické výchovy a dalších předmětů, které posluchač získal v průběhu studia.
- Příprava autorského projektu.
- Realizace projektu.
Součástí tohoto předmětu jsou pravidelné semináře, na nichž posluchači konzultují průběh přípravy a realizace projektu.
Při tvorbě a realizaci projektu uplatňuje student i znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu. V případě, že posluchač v bakalářském stupni studia realizoval interní dramatickovýchovný projekt (B), musí si zvolit buď projekt A, nebo projekt C.
Ať už se posluchač rozhodne pro jakýkoliv typ projektu, musí to být projekt v maximální míře autorský.
Tematické okruhy:
- Výběr typu projektu.
- Shromažďování materiálů, primární a sekundární literatury.
- Koncipování a plánování projektu; konzultování projektů kolegů.
Výsledky učení
Student:
- tvořivě pracuje s metodami a technikami dramatické výchovy ve vztahu ke skupině, stanoveným cílům a podmínkám;
- samostatně vyhledává odbornou literaturu a zdroje související s projektem;
- samostatně produkčně zajišťuje svůj projekt;
- reflektuje a hodnotí práci klientů i svou.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.
- MORGAN, Norah a SAXTON, Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. ISBN 80-901660-2-4.
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016. 104 s. ISBN 978-80-7331-408-8.
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
Doporučená literatura:
- BLÁHOVÁ, Krista, VACEK, Pavel, ULRYCHOVÁ, Irina a PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 10. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2017. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-015-5.
- DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
- KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
- MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. 192 s. ISBN 978-80-262-0374-4.
- MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Praha: Portál, 2013. 150 s. ISBN 978-80-262-0504-3.
- MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál, 2012. 152 s. ISBN 978-80-262-0093-2.
- MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
- MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 3. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [1981; 1997]. 152 s. ISBN 978-80-7068-001-8.
- SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).
- ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. 2. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2012. 144 s. ISBN 978-80-7068-267-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě písemného záznamu přípravy vlastního projektu a aktivity na seminářích.
Během semestru je vyžadována samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinné předměty hlavní)