Divadlo v edukativních souvislostech - Dětské diváctví
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DESDD | zápočet | 3 | 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 48 až 63 hodin domácí příprava | česky | zimní i letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Předmět umožňuje studentům setkání s lektorskou prací a možnostmi rozvíjení dětských diváckých dovedností v oblasti divadelního umění v českém i zahraničním kontextu. Práce v semináři spočívá v diskusích, analýze navštívených inscenací, sledování videozáznamů lektorské práce, náslechů a v konzultacích vlastního projektu studenta.
Tematické okruhy:
- Hledání specifik dětského diváctví.
- Metody rozvoje dětského diváctví.
- Reflexe materiálů (literatura, pracovní listy, televizní pořady apod.) seznamující dětské a mladé publikum s divadelním uměním.
- Analýza videonahrávek a náslechů lektorských programů.
- Analýza divadelní inscenace z hlediska dětského diváka.
- Principy výstavby lektorského programu a tvorba koncepce lektorské práce podle potřeb konkrétní instituce.
Výsledky učení
Student:
- vysvětlí, co obnáší práce divadelního lektora, pojmenuje její cíle, základní formy a metody;
- definuje termíny dětské diváctví, aktivní diváctví a divácká gramotnost;
- vysvětlí smysl rozvoje dětských diváckých dovedností;
- ovládá metody rozvoje a výzkumu diváckých dovedností dětí, sám je aktivně vyhledává, variuje a vymýšlí;
- kriticky posuzuje materiály a programy které mají za úkol rozvíjet divácké dovednosti dětí a jejich povědomí o divadelním umění;
- analyzuje divadelní inscenaci s ohledem na potencionální edukační činnost.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- Cesty ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu. Sborník příspěvků, které zazněly na sympoziu Cesta ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu. [online] Ostrava: Ateliér pro děti a mládež při Národním divadle Moravskoslezském ve spolupráci s Národním divadlem Moravskoslezským, 2014. Dostupné z https://issuu.com/ndmostrava/docs/sbornik_sympozium_2014
- HRNEČKOVÁ, Anna. Divadlo v knihách pro dětského čtenáře. Tvořivá dramatika, 2016, roč. XXVII, č. 1 (77). ISSN 1211-8001
- MARUŠÁK, Radek. Chodíme s dětmi do divadla. In BERAN, Vít a Hana KASÍKOVÁ, ed. Raadce učitele. 2. Praha: Raabe, 2000. Nahlížet - nacházet. ISBN 80-86307-06-9. ISSN 1801-8289.
- VELTRUBSKÁ, Ivana. Divadlo očima dětí. Dramatika pro děti, 8. díl. Praha: ARTAMA, 1994. 86 s. ISBN 80-7068-064-4.
Doporučená literatura:
- CÍSAŘ, Jan. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986. 194 s. Estetika divadelní a filmové tvorby
- CÍSAŘ, Jan. Vývoj divadelního jazyka. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1990. 131 s. ISBN 80-85028-36-0.
- ETLÍK, Jaroslav. Termíny k dohodnutí: První okruh problémů (složky divadelního díla). In Divadlo a interakce. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s katedrou alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU, 2006. ISBN 80-86102-51-3.
- FRANČÍKOVÁ, Barbora. Výchova diváka v českých divadlech v současnosti aneb edukační drama z druhé strany. Praha, 2016. Bakalářská práce. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Katedra pedagogiky.
- HRNEČKOVÁ, Anna. Divadlo v knihách pro dětského čtenáře. Tvořivá dramatika, 2016, roč. XXVII, č. 1 (77). ISSN 1211-8001
- JIRÁSKOVÁ, Lenka. Působení divadelního lektora v profesionálním divadle. Brno, 2012. Diplomová práce. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Divadelní fakulta. Ateliér Divadlo a výchova.
- MAXA, Miloš. Jak pomoci škole s výběrem a reflexí profesionálního divadelního představení aneb diváci, jde o vás! Brno, 2007. Diplomová práce. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Divadelní fakulta. Ateliér Divadlo a výchova.
- MLEJNEK, Josef: Děti v divadle. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1986. 155 s. Knihovnička amatérského divadla; sv. 10.
- OUHRABKOVÁ, Daniela. Divadelní lektor u profesionálního divadla. Brno, 2007. Bakalářská práce. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Divadelní fakulta. Ateliér Divadlo a výchova.
- PERKNER, Stanislav a HYVNAR, Jan. Řeč dramatu: (Umění vnímat umění). I, Divadlo a rozhlas. Praha: Horizont, 1987. 306 s. Malá moderní encyklopedie, sv. 106
- PROCHÁZKA, Michal. Dítě divákem. Brno, 2005. Diplomová práce. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Divadelní fakulta. Ateliér Divadlo a výchova.
- PROCHÁZKA, Miroslav. Znaky dramatu a divadla: studie k teorii a metateorii dramatu a divadla. Praha: Panorama, 1988. 298 s. Dramatická umění.
- URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. 1. vydání. Praha: ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-063-6.
- VÁŇOVÁ, Michaela. Se třídou do divadla. Praha, 2017. Bakalářská práce. Akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky.
- VON VORST, Daniela. Projekt TUSCH – německý model spolupráce profesionálních divadel a škol. Praha, 2012. Diplomová práce. Akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě plnění průběžných písemných a praktických úkolů a vypracování závěrečné písemné práce obsahující analýzu konkrétní divadelní inscenace a návrh scénáře lektorského programu k této inscenaci. Minimální požadovaná docházka 75%.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinně volitelné předměty)