Divadelní projekt I
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DPPRA | zkouška | 4 | 60 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 55 až 75 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Divadelní projekt je integrujícím předmětem, navazujícím a rozvíjejícím vědomosti a dovednost, získané z divadelně praktických a divadelně teoretických předmětů.
Posluchači poznávají specifika dramaturgické, herecké a režijní práce jak z pozice režírovaného, tak režírujícího, a to v neustálém pohybu mezi konkrétní prací a její teoretickou reflexí.
Předmět je završen drobnějším divadelním tvarem, jehož základem je vlastní krátký posluchačův text.
V postupných krocích každý posluchač pod vedením pracuje na tvorbě scénáře a jeho proměně do divadelního tvaru.
Smyslem společné práce je zprostředkovat studentům vlastní zážitek vznikání divadelní inscenace ve všech fázích.
Cílem projektu je zpřístupnit základy divadelních dovedností v celé šíři divadelní práce.
V případě potřeby může dojít k propojení předmětů Základy dramaturgie 1, Herecká propedeutika 2, Výtvarně divadelní propedeutika 2 a Úvod do scénografie I (návrh textu, dramaturgicko-režijní koncepce a výtvarného řešení projektu). Míra propojení těchto předmětů s divadelním projektem je dána charakterem látky, typem projektu i složením skupiny a jejími potřebami.
Tematické okruhy:
- dramatická situace,
- režijní kompozice,
- scénografie,
- mizanscéna,
- herecké jednání.
Výsledky učení
Student:
- připraví a vytvoří vlastní krátký divadelní tvar,
- zkušenosti z vlastní tvorby transformuje do didaktické zkušenosti, vyvozuje principy jevištní tvorby při vedení skupiny.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- CÍSAŘ, Jan. Základy činoherní režie. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1984. 136 s. • fotogr.
- DONNELLAN, Declan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007. 247 s. ISBN 978-80-903842-1-7.
- EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla. Přel. Jiří Taufer a Lubomír Linhart. Praha: Československý spisovatel, 1963. 124 s.
- KOLÁR, Erik. 100 + 1 kapitola o režii loutkových her. 2. vyd. Praha: SKKS, 1980. 256 s.
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku, aneb, O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Vyd. 2., upr. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. 133 s. ISBN 978-80-7068-005-6 (brož.) • il., portréty
- VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: DAMU, 2001. 276 s. ISBN 80-85883-93-7.
Doporučená literatura:
- SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. I, Od neandertálca po Meiningenčanov. [1. vyd.]. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. 367 s. ISBN 80-85455-74-9.
- SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. II, Od Goetheho a Schillera po Reinhardta. [1. vyd.]. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. 326 s. ISBN 80-85455-75-7.
- SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejín divadelnej réžie. III, Od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. 368 s. ISBN 80-88987-02-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě prezentace vlastního malého divadelního tvaru - monodrama.
Další požadavky na studenta: samostatná příprava základní textové podoby projektu a výchozí dramaturgicko-režijní koncepce.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty hlavní)