Hra s předmětem a loutkou 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205HRAP1 | zápočet | 1 | 1 hodiny DÍLEN týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Studenti v této tvořivé dílně rozvíjejí, formou improvizací a loutkohereckých etud, svou citlivost a vnímání možností metaforického využití předmětů na jevišti. Studenti zkoumají prakticky vlastnosti předmětů (tvar, zvuk, barva, atd.) a z toho plynoucí možnosti přenášení významů, hledáním metafor rozvíjejí svou fantazii.
Studenti v tomto předmětu mohou využít a rozvinout zkušenosti z předmětu Výtvarně dramatická propedeutika.
Tematické okruhy:
- Předmět jako výchozí materiál.
- Hledání vhodných běžných i zvláštních předmětů.
- Vlastnosti a jejich jevištní využití v původním i přeneseném významu (rekvizita, mobiliář, zástupná rekvizita).
- Dotváření předmětů pro divadelní využití (improvizovaná loutky – jevištní postava).
- Příprava předmětných etud s pointou (dramaturgicko-režijní koncept, stavba gagu).
Výsledky učení
- Student hraje s předměty jako s rekvizitou, zástupnou rekvizitou nebo improvizovanou loutkou – jevištní postavou.
- Student vytváří s pomocí předmětů krátké metaforické a vypointované etudy.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
- DVOŘÁK, Jan. Herectví s loutkou. Vyd. 1. Praha: Artama, 1997. 88 s. ISBN 80-7068-069-5 • obr.
- DVOŘÁK, Jan. Zkuste to s námi: [metodický materiál k 4. festivalu amatérských loutkářských souborů Čechova Olomouc 1979]. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1979. 31 s.
- RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu: o vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. Vyd. 2., upr., v IPOS-ARTAMA a Společenství DDD 1. Praha: IPOS-ARTAMA, 1997. 55 s. ISBN 80-7068-097-0.
- MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře: náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2004. 50 s. Studijní texty. ISBN 80-7331-922-5.
- MAŠATOVÁ, Milada. Dramatika s loutkou: metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ [základní umělecké školy]. Olomouc: Okresní kulturní středisko, 1991. 28 s. ISBN 80-85077-36-1.
- MAŠATOVÁ, Milada. O loutkovém divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika. 2000, roč. XI, č. 2, s. 1-4. ISSN 1211-8001.
- TOMÁNEK, Alois. Anatomický atlas loutky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 95 s. • obr., fotogr.
- JURKOWSKI, Henryk. Magie loutky : skici z teorie loutkového divadla. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997. 287 s., 30 s. fot. příl. ISBN 80-902482-0-9.
Doporučená literatura:
- RICHTER, Luděk. Aby předmět promlouval… Československý loutkář. 1985, r. 35. č. 1–12.
- FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. 1. vyd. Praha: Český spisovatel, 1993. 268 s. ISBN 80-202-0410-5.
- GREEN, Susan a Greg GUMA. Bread & puppet: stories of struggle & faith from Central America. Burlington, Vt.: Green Valley Film and Art, 1985. ISBN 096143130x.
- DVOŘÁK, Jan. Karel Makonj a Vedené divadlo. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 2007. 330 s. ISBN 978-80-86102-37-5 (brož.) • il., portréty
- MAKONJ, Karel. Od loutky k objektu. V tomto souboru vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2007. 275 s. ISBN 978-80-86102-60-3.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě prezentace mini etud s předmětem (rekvizita, zástupná rekvizita, jevištní postava – loutka).
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)