Integrativní psychosomatická dílna 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205ITBK1 zápočet 1 10 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 18 až 23 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Michaela RAISOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky

Obsah

Těžištěm tohoto předmětu je rozvíjení osobnostní a psychofyzické vybavenosti směřující k celkové komunikační mohoucnosti a múzičnosti, ověřování možností vzájemné interakce hlasu a pohybu na cestě k autenticitě i spontaneitě projevu jedince a jeho múzické, tedy i osobnostní kultivaci.

Student hledá a získává tělové zkušenosti a využívá je jako impulzy k přirozenému hlasotvornému projevu a využívá hlasové projevy jako inspiraci pro pohyb.

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Podmínkou zápisu na předmět 205ITBK1 je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět 205PVBK3

Literatura

Seminář je prakticky zaměřený, literatura je doporučená a je zaměřena na pohyb, hlas a improvizaci s textem a jejich propojení v těle studentů.

Rais, Mish, Mirka Eliášová, Lizzy Le Quesne, and Julyen Hamilton. ‘Improvisation as Practicing Trust : Interview with Julyen Hamilton’. Theatralia, no. 2 (2023): 197–203.

Raisová, Michaela. ‘“Vířivé kroužení, vynořování, zanořování”: O výchově k řeči Na KATaP (Online)’. Ústav pro Výzkum a Studium Autorského Herectví, 2022. https://www.autorskeherectvi.cz/post/virive-krouzeni-vynorovani-zanorovani-o-vychove-k-reci-na-katap-2021.

Raisová, Michaela. „Výchova k hlasu: Synergie přístupů.“ Diplomová práce, Praha: DAMU 2015.

Rodenburg, Patsy. The Actor Speaks. Voice and the performer. London: Methuen Drama, 2005.

Eliášová Mirka – Mish Rais – Le Quesne Lizzy. Improvizace jako performativní akt neotřelosti: Rozhovor s Wendy Houstoun [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 18. 2. 2023. [cit. ]. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/improvizace-jako-performativni-akt-neotrelosti-rozhovor-s-wendy-houstoun-2022.

RAISOVÁ, Michaela (2018). „Britský a český přístup v pedagogice hlasu

a přednesu“. Teritoria umění. Praha: NAMU, 2018, s. 128–140.

RAISOVÁ, Michaela (2020). Mezi řečí: Různé pohledy na pedagogiku přednesu (a hlasu) v českém a britském kontextu na základě vlastní zkušenosti. Disertační práce. Praha: DAMU, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 2020.

RAISOVÁ, Michaela (2018). „Vím, jak daleko mohu zajít“ a „Hranice experimentu“. ArteActa. Praha: AMU, 2018/1, č. 2, s. 131–135 a 136–141.

Válková, Libuše, Vyskočilová, Eva. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha, NAMU, 2007.

Declan Donnellan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.

Eva Kröschlová. Ladění. Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: AMU, 1998.

Eva Kröschlová. Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova. Praha, AMU, 1998.

Barbara Housemann. Finding your Voice. London: Nick Hern Books, 2012.

Kristin Linklater. Freeing the natural voice. New York Drama Book Publishers, 1976.

Miranda Tufnell a Chris Crickmay. Tělo, prostor představa. Praha: NAMU, 2020.

Jiří Lössl. Výchova vědomým pohybem v pedagogické a tvůrčí. Habilitační práce. Praha, DAMU, 2021.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě docházky (min. 80 %), aktivity ve výuce, zpracování zadaných úkolů během výuky a seminární práce. Na konci kurzu proběhne kolokvium, pro nějž si studenti připraví individuální krátkou prezentaci jako příklad konkrétní aplikace osvojeného materiálu.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů