Aktuální otázky pedagogiky a didaktiky
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KAOP | zkouška | 2 | 10 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Kurz si klade za úkol zmapovat nejdůležitější témata současné pedagogické diskuse, uvést je do souvislostí s oborem dramatické výchovy a šířeji s uměleckým vzděláváním ve formálním i neformálním vzdělávání. Témata jsou aktualizována na základě proměn oborového diskursu.
Tematické okruhy:
- Současné pojetí dětství a dítěte v kontextu pedagogického uvažování, dítě a umění.
- Současné pedagogické směry, jejich vliv na vývoj oboru.
- Společné vzdělávání a dramatická výchova.
- Šíře vzdělávacích cílů a instrumentů, oborové souvislosti.
- Alternativní a inovativní postupy a jejich souvislost s dramatickou výchovou a uměleckým vzděláváním.
- Současná divadelní tvorba a její vliv na pojetí a didaktiku oboru.
- Cíle a cesty profesního rozvoje pedagogů.
- Aktuální témata pedagogického výzkumu a přístupy ke zkoumání praxe.
Výsledky učení
Student:
- pojmenuje nejdůležitější témata aktuálního pedagogického diskursu, zasazuje je do kontextu uměleckého vzdělávání a dramatické výchovy;
- orientuje se v současné pedagogické literatuře, časopisech;
- vede rozpravu o zvoleném aktuálním tématu s oporou o odborné zdroje a uvažuje o významu poznatků pro vlastní praxi.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
- KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
- SPILKOVÁ, Vladimíra et al. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
- TOMKOVÁ, Anna a HEJLOVÁ, Helena. Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum. Slavonic Pedagogic Studies Journal, 2018, sv. 7, č. 2, s. 247-268. eISSN 1339-9055. ISSN 1339-8660.
Doporučená literatura:
- DVOŘÁK, Dominik. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3.
- HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
- LUKAVSKÁ, Eva. Pozor děti! (Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). Dobrá voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-006-5.
- ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007, ISBN 978-80-7367. 97
- SLAVÍK, Jan et al. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2013. 538 s. ISBN 978-80-246-2335-1.
- VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
Další literatura je nabízena přímo při výuce, v návaznosti na zvolená témata.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě
účasti a aktivity v seminářích
zpracovávání průběžných úkolů
dokumentování pedagogického myšlení
Zkouška probíhá formou rozhovoru na základě předem předložené písemné práce (zpracování individuální pedagogické otázky v rozsahu 3 normostrany a s oporou o 2 relevantní zdroje) a seznamu 3 dalších, nově prostudovaných titulů odborné pedagogické literatury.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)