Divadelní praktikum a jeho didaktika - Dramaturgie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KDPD | zápočet | 3 | 15 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 64 až 79 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Seminář prohlubuje získané poznatky a dovednosti z oboru dramaturgie. Proces tvorby povede od intuitivního vyhmatávání vlastních témat k hledání osobitých svébytných prostředků jak literárních tak divadelních. Studenti budou směřovat ke vzniku vlastního autorského divadelního scénáře s inscenační představou pro konkrétní skupinu a pro různé formy divadla ve škále k nonverbálnímu divadlu. Studenti získají zkušenost dramaturgické spolupráce i dramaturgické reflexe, budou rozvíjet schopnost naslouchat autorovi a textu, formulovat a nabízet připomínky v řádu díla a také je přijímat a zacházet s nimi. Budou zkoumat proces tvorby v jeho intuitivní i vědomé podobě a hledat možnosti a didaktické principy, jak vést jako lektor a pedagog k podobné zkušenosti druhé.
Tematické okruhy:
- Proces autorské tvorby v jeho intuitivní i vědomé podobě a jeho reflexe.
- Možné cesty k tématu a jeho uchopení.
- Varianty transformace výchozí předlohy, výchozího impulsu.
- Dramaturg a hledání svébytných prostředků pro zvolené téma a jejich zkoumání.
- Podoby autorského scénáře a autorského divadla.
- Práce na autorském scénáři pro konkrétní skupinu.
- Dramaturgická práce s autorem.
- Možnosti pedagogického vedení autorské tvorby.
Výsledky učení
Student:
- různými způsoby nachází vlastní téma a možnosti jeho uchopení;
- hledá a zkoumá svébytnou formu a prostředky vyjádření se ke světu;
- tvoří autorský scénář pro různé formy divadla;
- pozorně naslouchá a reflektuje tvorbu jiného autora;
- přijímá a zpracovává dramaturgickou reflexi svého díla;
- reflektuje proces tvorby v jeho intuitivní i vědomé podobě;
- ověřuje a formuluje způsoby, jak vést k autorské tvorbě a její reflexi jako pedagog.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- AUERBACH, Erich. Mimesis: zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 1998. 479 s.
- BROOK, Peter. Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988. 232 s.
- CAMERON, Julia. Umělcova cesta: duchovní cesta k vyšší kreativitě. Překlad Libuše Trávníčková a Luboš Trávníček. 2. vyd. v českém jazyce. Praha: Maitrea, 2009. 319 s. ISBN 978-80-87249-03-1.
- CARRIÈRE, Jean Claude. Vyprávět příběh. Praha: Národní filmový archiv, 1995. 216 s. ISBN 80-7004-081-5.
- NHAT HANH THICH, Umění sdílet, Beta Dobrovský 2015
Doporučená literatura:
- ARTAUD, Antonin. Divadlo a jeho dvojenec. Praha: Herrmann & synové, 1994. 176 s.
- BRADBURY, Ray. Zen a umění psát: eseje o tvořivosti. Praha: Pragma, 1998. 159 s. ISBN 80-7205-433-3.
- BARBA, Eugenio; SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: O skrytém umění herců. Praha: NLN; Praha: Divadelní ústav, 2000. 288 s. ISBN 80-7008-109-0.
- BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav; Praha: Městská knihovna; Praha: AMU; Brno: JAMU, 1993. 176 s. ISBN 80-7008-037-X.
- BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 248 s.
- FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. 272 s. ISBN 80-202-0410-5.
- FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: NA KONÁRI, 2011. 336 s. ISBN 978-80-904487-2-8.
- GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál. SaD 9, 1991, s. 52-60.
- GROTOWSKI, Jerzy. Performer. SaD 3, 1999, s. 101-104.
- JURKOWSKI, Henryk. Magie loutky. Skici z teorie loutkového divadla. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997. 288 s. ISBN 80-902482-0-9.
- KOLANKIEWICZ, Leszek. Samba s Bohy. Taneční zóna 5 /zima 2001
- KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
- KOVALČUK, Josef. Autorské divadlo 70. let: (Vztah scénáře a inscenace). Praha: ÚKVČ, 1982. 84 s. Knihovnička amatérského divadla, sv. 5.
- KOVALČUK, Josef. Od tématu ke scénáři: Příprava inscenace v autorském divadle. Brno: Městské kulturní středisko, 1985. 56 s.
- KOVALČUK, Josef. Znaky autorského divadla. In KOVALČUK, Josef aj. Divadelní studie: Sborník přednášek. Brno: JAMU, 1991. ISBN 80-85429-05-5.
- KUPCOVÁ, Helena, ed. Krok k autorské existenci: sborník referátů z konference o tvůrčím psaní 10. a 11. června 02. Vyd. 1. Praha: Literární akademie (Soukromá vysoká škola Josefa Škvoreckého), 2002. 131 s. ISBN 80-903109-2-3.
- LEHMANN, Hans Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 368 s. Ed. Svetové divadlo. ISBN 978-80-88987-81-9.
- LÉVY-STRAUSS. Claude. Cesta masek. Liberec: Dauphin; Praha: Ministerstvo životního prostředí České republiky, 1996. 200 s. ISBN 80-86019-22-5
- MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře: (Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice). 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. 54 s. ISBN 80-7331-922-5.
- OSLZLÝ, Petr. Dramaturgie jako filosofické a tvarové hledání a utváření občanského postoje. In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno, 2007. s. 53-58, 6 s. ISBN 978-80-86928-24-1.
- OSLZLÝ, Petr. Dramaturgie jako konceptuální umělecký výkon na hranici divadla a jiných druhů umění. In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno, 2007. s. 105-112, 8 s. ISBN 978-80-86928-24-1.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Montáž – inspirace pro dramaturgii divadla hraného dětmi. Tvořivá dramatika. Ozvěny Dětské scény 2015, Roč. XXVI, č. 3 (76). ISSN 1211-8001.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti v semináři a vytvoření autorského scénáře pro zvolený účel a skupinu podle náležitostí zadaných v semestru.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (Povinně volitelné předměty)