Dramatická výchova se specifickými skupinami
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KDSS | zápočet | 1 | 8 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 19 až 24 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Kurz představí škálu možných aplikací metod a technik dramatické výchovy při práci se specifickými skupinami (komunitní občanské aktivity, menšinové aktivity, resocializační aktivity, komerční a rekreační aktivity). Prostřednictvím prezentace konkrétních příkladů z praxe a diskusemi nad těmito příklady bude postupně vymezena strukturovaná síť aktuálního využívání postupů dramatické výchovy se sociálně rozvojovými a komunitně podpůrnými záměry. Studenti na základě získaných vědomostí v terénu vyberou konkrétní skupinu a s využitím dokumentárních postupů zaznamenají její aktivity a vřadí je do kontextu sociálního divadla. Zvláštní zřetel bude věnován observaci seniorských divadelních skupin. V rámci výuky se studenti setkají s některými konkrétními realizátory jednotlivých podob: seniorské divadlo, divadlo menšin. Svou práci budou studenti dokumentovat a zjištěné závěry a zisky představí na závěrečném kolokviu ostatním.
Tematické okruhy:
- Historický exkurz po stopách sociálního využívání dramatických aktivit.
- Oslovování a vstup do skupiny/místa.
- Utváření skupiny a společné vymezování tématu na základě zájmů a potřeb skupiny či zadavatele.
- Komunitní divadlo, site-specific, dokumentární divadlo, sousedská tvorba.
- Umění a aktivismus.
- Evaluace tvořivých postupů a aktivit u dospělých.
Výsledky učení
Student:
- pojmenuje shody a rozdíly ve způsobech práce s dětskou skupinou a skupinou dospělých;
- vede účastníky komunitních a podobných programů k aktivnímu podílu na spolutvorbě;
- argumentuje přínosy pro skupinu z těchto aktivit;
- dokumentuje a reflektuje práci se specifickou skupinou a to i ve vztahu k hodnotě tvůrčího procesu u dospělých.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- VAN ERVEN, Eugene. Community theatre: global perspectives. London: Routledge, 2001. 269 s. ISBN 0-415-19031-2.
- ODDEY, Alison. Devising Theatre: A practical and theoretical Handbook. New York London: Routledge, 1994. 254 s. ISBN 0-415-04899-0.
- SLAVÍK, Jan et al. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013. 538 s. ISBN 978-80-246-2335-1.
- VÁCLAVOVÁ, Denisa, ŽIŽKA, Tomáš a kol. Site specific. Praha: Pražská scéna, 2008. 324 s. Panorama českého alternativního divadla, sv. 10. ISBN 978-80-86102-44-3.
Doporučená literatura:
- Amatérská scéna. Praha: NIPOS-ARTAMA. ISSN 0002-6786. Dostupné z: http://www.amaterskascena.cz/.
- BLAŽEK, Bohuslav. Venkov, města, media. Praha: SLON, 1998. 362 s. ISBN 80-85850-59-1.
- HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1997. 221 s. ISBN 80-85850-45-1.
- HICKSON, Andy. Dramatické a akční hry ve výchovné, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. 167 s. ISBN 80-7178-387-0
- ŽIŽKA, Tomáš a kol. Umění místa: katalog studentských projektů 2010–2012. Praha: NAMU, 2012. 206 s. ISBN 978-80-7331-226-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v seminářích, písemné vypracování a prezentace samostatné práce – zachycení konkrétní podoby dramatické výchovy se specifickou skupinou. Je vyžadována minimální docházka 75 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)