Dramatická výchova se specifickými skupinami - Resocializační programy
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KDVSR | zápočet | 3 | 15 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 64 až 79 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Předmět prostřednictvím praktických lekcí seznamuje se zvláštnostmi práce metodami dramatické výchovy u dětí, dospívajících (ev. dospělých) s poruchami chování a sociálním znevýhodněním. Jde především o klienty v různých formách ústavní výchovy.
Tematické okruhy:
- Základy etopedie – příčiny a typy poruch chování, otázky drogové závislosti, druhy ústavní výchovy.
- Specifika práce s dětmi a dospívajícími s poruchami chování umístěných v zařízení ústavní výchovy.
- Různé typy lekcí (seznámení skupiny, uvolnění, smysluplné využití energie, zvyšování sebedůvěry a pozitivní hodnocení sebe sama, řešení problematických situací) s využitím různých metod, především strukturovaného dramatu – aktivní účast v semináři podpořená předchozím samostudiem.
- Problematika divadelního představení u dětí a dospívajících s poruchami chování.
- Návrhy vlastních lekcí studentů s následnou skupinovou reflexí.
Výsledky učení
Student:
- orientuje se v základech etopedie a sociální pedagogiky;
- popíše problematiku dramatickovýchovné práce se skupinou s poruchami chování či sociálního znevýhodnění;
- vytvoří a vede dramatickovýchovnou lekci pro skupinu s poruchami chování či sociálním znevýhodněním.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2. rev. akt. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku NIPOS, 2014. 232 s. ISBN 978-80-903901-4-0.
- MORGAN, Norah a SAXTON, Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. 1. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4.
- HAYDEN, Torey L. Spratek: příběh dítěte, které nikdo nemiloval. Překlad Helena Hartlová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 237 s. ISBN 978-80-262-0312-4.
- JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. 169 s. ISBN 80-7041-114-7.
- Angelika | řádová sestra. [online] Deloitte Czech Republic, 2017. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=fIebR77MwoI
Doporučená literatura
- KABÍČEK, Pavel a kol. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Triton, 2014. 343 s. ISBN 978-80-7387-793-4.
- BENDOVÁ, Petra et al. Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. 137 s. ISBN 978-80-7435-423-6.
- Drogy: otázky a odpovědi: příručka pro rodinné příslušníky a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 198 s. Rádci pro zdraví. ISBN 978-80-7367-223-2.
- MATOUŠEK, Oldřich et al. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 87 s. ISBN 80-7178-064-2.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.
Hodnoticí metody a kritéria
Vypracování seminární práce (návrh vlastní lekce pro skupinu s poruchami chování a sociálním znevýhodněním) a její obhájení na skupinovém kolokviu.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (Povinně volitelné předměty)