Oborová didaktika v kontextu současného pedagogického myšlení
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KODK | zkouška | 2 | 4 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 4 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Cílem kurzu je podrobně seznámit studenty s didaktikou oboru v základním kontextu aktuálního pedagogického myšlení. Studenti budou pracovat na vytváření argumentačního pole pro osobní pojetí role dramatické výchovy a také sebe jako tvořivého a tvořícího učitele. Pozornost bude soustředěna na aktuální otázky transformace vzdělávání v České republice i ve světě do didaktických postupů v dramatickovýchovném procesu (oblasti expresivního učení, činnostního učení, učení osobnostně rozvíjejícího). S oporou soudobých přístupů ke vzdělávání budou studenti pracovat na definování a argumentování vlastního didakticko-pedagogického profesního portfolia.
Tematické okruhy:
- Aktuální pojetí vzdělání a vzdělávání a jeho proměny.
- Směry a cíle transformačních procesů ve vzdělávání.
- Hodnocení a sebehodnocení.
- Expresivní učení a jeho role v současných transformačních procesech ve vzdělávání.
- Specifika DV v kontextu proměn vzdělávání a výchovy.
- Aktuální podoby pojetí cílů ve vzdělávání a jejich odraz v dramatické výchově.
- Vztah procesu a produktu v kontextu proměny pojetí vzdělávání (činností pojetí vzdělávání, rozvoj tvořivosti, zaměření a na osobnostně sociální rozvoj jedince, respektující přístup).
- Proměny obsahu vzdělávání a jeho definování pro dramatickovýchovný proces.
- Dramatická výchova a její podoby v celoživotním učení.
- Dramatická výchova a její možnosti a role v inkluzivním vzdělávání.
- Proměny pojetí učitele a jeho profesního vybavení ve vztahu k vedení dramatickovýchovného procesu.
Výsledky učení
Student:
- zná základní charakteristické znaky a důvody proměn pojetí vzdělávacího procesu v současnosti;
- rozumí problematice hodnocení žáků a sebehodnocení vlastní práce a vědomě s ním pracuje;
- orientuje se v aktuální oborové literatuře a s její oporou vytváří svůj osobní pedagogický styl;
- s oporou aktuálních argumentů z oblasti pedagogického myšlení vymezuje roli dramatické výchovy a jejích postupů;
- koncipuje samostatně své vyučovací jednotky s vědomým odkazem k současným podobám a pojetím vzdělávání;
- reflektuje výsledky své práce a hodnotí výstupy práce svých svěřenců s využitím současného pojetí hodnocení a reflexe;
- dokáže argumentačně připravit a didakticky vystavět program využívající metody a techniky dramatické výchovy pro zvolený společenský kontext (do školního vzdělávacího program, do programu volnočasové instituce, ad hoc program pro institucionální nebo komunitní potřeby) s respektem k současnému pojetí výchovy a vzdělávání;
- vědomě rozvíjí a argumentačně zaštiťuje osobní podobu didaktického modelu dramatickovýchovného procesu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178-888-0.
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.
- KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
- LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: 2008. 125 s. ISBN 978-80-200-1677-5.
- PRŮCHA, Jan. Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: 2015. 250 s. ISBN 978-80-7478-675-4.
Doporučená literatura:
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994. 296 s. ISBN 80-7118-022-7.
- MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, Divadelní fakulta, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4.
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-021-X.
- MORGAN, Norah a SAXTON, Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Praha: STD, 2001. 252 s. ISBN 80-901660-2-4.
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.
- PASCH, Marvin, GARDNER, Trevor G., SPARKS-LANGER, Georgea, STARK, Alane J. a MOODY, Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. 424 s. ISBN 80-7178-127-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Samostatná seminární práce, ústní zkouška, rozprava nad samostatně zpracovaným didaktickým tématem.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté kombinované magisterské (Povinné předměty hlavní)