Kapitoly z teorie literatury a historie literatury pro děti a mládež 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205LMZ2 | zápočet | 2 | 10 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Předmět je zaměřen na ty oblasti teorie literatury, které jsou důležité pro pedagoga dramatické výchovy. Součástí výuky je uvedení do základních žánrových oblastí důležitých pro literaturu pro děti a mládež. Dále předmět zprostředkovává posluchačům základní etapy vývoje české i světové literatury pro děti a mládež a proměny její žánrové skladby. Vývoj literatury pro děti a mládež je zasazován do kontextu celonárodní i světové literatury, sleduje vývoj a základní etapy české literatury pro děti a mládež, uvádí do problematiky slovesného folkloru s ohledem na literaturu pro děti a mládež a nabízí posluchačům základní orientaci ve světové literatuře pro děti a mládež a seznamuje je s klíčovými osobnostmi a díly.
I. Uvedení, některé základní pojmy a souvislosti:
- Literatura a dramatická výchova.
- Tři oblasti literární vědy (teorie, kritika, historie).
- Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže.
- Literární dílo jako struktura.
II. Jazyk - brána do literárního díla:
- Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk) a dětský adresát.
III. Základní repertoár tematických prostředků:
- Folklorní kouzelná pohádka. Morfologie pohádky podle V. J. Proppa. Teorie vzniku pohádek.
IV. Děj, příběh, fabule, syžet - uvedení do problematiky, seznámení s různými pojetími a terminologií:
- Detektivní povídka a literatura pro děti a mládež.
V. Vypravěč a jeho funkce v literárním díle - uvedení do problematiky:
- Příběh s dětským hrdinou.
VI. Estetická funkce v literárním díle. Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež:
- Časopisy pro děti a mládež - minulost a současnost.
VII. Námět a téma v literárním díle:
- Prehistorie a protohistorie literatury pro děti (do začátku 18. století).
VIII. Jazykové prostředky v literárním díle:
- Lexikální prostředky.
- Základní žánrové oblasti folklorní tvorby. Cesta folkloru do literatury, problematika adaptace; počátky autorské pohádky v první polovině 19. st.
- Obrazná pojmenování.
- Poezie pro děti 19. století (od J. J. Ryby po první zlatý věk české poezie pro děti; světový kontext).
- Zrod nonsensové poezie pro děti.
- Zvuková a grafická stránka verše (hlavní činitelé básnického rytmu, vedlejší činitelé básnického rytmu, prozodické/versologické systémy).
- První zlatý věk české poezie pro děti (generace J. V. Sládka); avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století).
- Syntaktické prostředky a problematika volného verše.
- M. Lukešová a poezie od 60. let 20. st.
IX. Fikční světy v uměleckém literárním díle a jejich součásti:
- Obraz a funkce postavy v literárním díle.
- Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a v 1. polovině 20. století.
- Vypravěč, vyprávěcí situace - shrnování dosavadních poznatků a další naratologické problémy ve vztahu k práci s textem na divadle a v interní dramatické výchově.
- Příběh s dětským hrdinou v 2. polovině 20. století, zejm. česká nová vlna 60. let, severské příběhy s dětským hrdinou a problematika současných příběhů s dětským hrdinou.
- Obraz a funkce prostředí v literárním díle.
- Dobrodružná literatura a literatura pro děti a mládež, její možnosti a rizika v divadelní a dramatickovýchovné práci.
- Sci-fi a fantasy.
- Motivy a motivické prvky v uměleckém literárním díle.
- Autorská pohádka a pohádková próza v 19. st. a její proměny ve 20. století. Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy s ohledem na divadelní a dramatickovýchovnou práci.
X. Kompozice:
- Kompoziční principy a postupy.
- Dominanta / sémantické gesto.
- Titul literárního díla a jeho funkce.
- Pohledy na nejnovější literaturu pro děti a mládež.
XI. Genologie:
- Druhy a žánry literatury s ohledem na literaturu pro děti a mládež a jejich proměny.
Výsledky učení
- Orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně.
- Rozvíjení schopnosti a dovedností rozpoznávat a analyzovat prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu.
- Rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách.
- Rozpoznat hodnoty literárního díla a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi a mládeží.
- Otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro literaturu pro děti a mládež.
- Seznámení s kořeny literatury pro děti a mládež a se vznikem intencionální tvorby pro děti.
- Seznámení s folklorem jako důležitým zdrojem literatury pro děti.
- Seznamování s vývojem literatury pro děti a mládež od 18. století do současnosti s důrazem na kontextové vazby.
- Pochopení specifičnosti literatury pro děti a mládež a místa tvorby pro děti a mládež v celonárodním kontextu.
- Poznávání dramatického a dramatickovýchovného potenciálu literární tvorby pro děti a mládež.
Předpoklady a další požadavky
- Schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu.
- Orientace v obecných dějinách české a světové literatury.
- Kreativní předpoklady.
- Soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti.
Literatura
BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-0650-6.
HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha: H & H, 1999. 180 s. ISBN 80-86022-57-9 .
HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.
CHALOUPKA, Otakar; NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.
--. 1976. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.
--. 1979. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.
JAKOBSON, Roman. Poetická funkce. Praha: H & H, 1995. 748 s. ISBN 80-85787-83-0.
MOCNÁ, Dagmar aj. Encyklopedie literárních žánrů. Praha-Litomyšl: Paseka, 2004. 704 s. ISBN 80-7185-669-X.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I. Brno: Host, 2000. 556 s. Ed. Strukturalistická knihovna, sv. 4. ISBN 80-86055-91-4
---. Studie II. Brno: Host, 2001. 598 s. Ed. Strukturalistická knihovna, sv. 5. ISBN 978-80-7294-240-4.
NOVÁK, J. V.; NOVÁK, Arne. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. 4., přepr. a rozš. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1936-1939. 1804 s.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová. Praha: H & H, 1999. 364 s. ISBN 80-86022-16-1.
PROVAZNÍK, Jaroslav. 2002. Literatura pro české děti v posledním desetiletí. Duha. 2002, roč. 16, č. 1. ISSN 0862-1985.
RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith. Poetika vyprávění. Přel. Vanda Pickettová. Brno: Host, 2001. 174 s. Přel. z: Narrative Fiction: Contemporary Poetics [1983] . ISBN 80-7294-004-X.
SEDLÁK, Ján. Epické žánre v literatúre pre mládež. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1972. 272 s.
SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. 184 s. ISBN 80-85010-06-2.
ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
ŠUBRTOVÁ, Milena. 1998. Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II. Brno : CERM. 16, 16 s. ISBN 80-7204-072-3, ISBN 80-7204-093-6.
URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc : Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1
VLAŠÍN, Štěpán (ed.). Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, 1977. 472 s.
VORÁČEK, Jaroslav; CHALOUPKA, Otakar. Kontury české literatury pro mládež: od začátku 19. století po současnost. 2., revid. vyd. Praha: Albatros, 1984. 540 s.
WELLEK, René; WARREN, Austin. Teorie literatury. Přel. Miloš Calda. Olomouc: Votobia, 1996. 560 s. Přel. z: Theory of Literature. ISBN 80-7198-150-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na přednáškách a seminářích,
- vypracování seminární práce.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování seminární práce.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje