Praxe II - průběžná 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PBBK2 | zápočet | 1 | 17 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 8 až 13 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Praxe ve studiu dramatické výchovy je koncipována a realizována tak, aby tvořila součást učebního plánu všech ročníků studia. Předmět Praxe II má podobu systematické práce každého posluchače s vlastní skupinou – minimálně dvousemestrální.
Kontinuální a systematická práce s dětskou nebo středoškolskou skupinou může mít např. jednu z těchto podob:
- výuka samostatného předmětu Dramatická výchova na 1. nebo 2. stupni ZŠ;
- výuka některého z dalších předmětů dramatickovýchovnými metodami na 1. nebo 2. st. ZŠ nebo na střední škole;
- vedení dramatického, resp. divadelního nebo recitačního kroužku/souboru;
- dramatickovýchovná práce s předškolními dětmi;
- výuka alespoň jedné skupiny na LDO ZUŠ;
apod.
Posluchači mají navíc možnost podle svého zájmu samostatně koncipovat a vést dramatickovýchovné dílny pro dětské recitátory nebo členy dětských divadelních souborů v rámci celostátních přehlídek a dílen Dětská scéna nebo v rámci krajských či jiných přehlídek a dílen dětského divadla nebo dětského přednesu – po dohodě s vedením KVD DAMU (v kterémkoli ročníku studia).
Výsledky učení
Student:
- samostatně plánuje a realizuje lekce DV,
- pracuje s dlouhodobými, střednědobými a krátkodobými cíli,
- pracuje promyšleně s různými metodami a technikami DV a adekvátně je zařazuje do svých lekcí,
- reflektuje a hodnotí svou práci a práci žáků, při reflexi využívá různých metod a technik, s poznatky z reflexí vědomě pracuje,
- motivuje činnosti v DV s ohledem na věk a složení klientů,
- pohotově reaguje na skupinu a její proměny,
- je si vědom svým silných a slabých stránek při vedení dramatickovýchovných lekcí,
- pojmenuje základní rysy svého stylu práce,
- přehledně a srozumitelně zaznamenává plány svých lekcí a porovnává je s realizacemi lekcí, zdůvodní rozdíly mezi plánováním a realizací.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BLÁHOVÁ, Krista, Pavel VACEK, Irina ULRYCHOVÁ a Jaroslav PROVAZNÍK. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 10. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2017 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-015-5.
- DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
- KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
- KOŤÁTKOVÁ, Soňa, Jaroslav PROVAZNÍK, Krista BLÁHOVÁ, Radka SVOBODOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vyd. Praha: NIPOS, 2015 [1978]. 160 s. ISBN 978-80-7068-298-2.
- MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 3., aktualizované vyd. Praha: NIPOS, 2018 [1998]. 160 s. ISBN 978-80-7068-317-0.
- MARTÍNKOVÁ, Nina. Hra a divadlo. Praha: NIPOS, 2018.152 s. ISBN 978-80-7068-325-5.
- MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
- MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 3. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [1981; 1997]. 152 s. ISBN 978-80-7068-001-8.
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [2001]. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016 [2007]. 104 s. ISBN 978-80-7331-408-8.
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).
Doporučená literatura:
- MACHKOVÁ, Eva. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU. 234 s. ISBN 978-80-7331-487-3.
- MORGANOVÁ, Norah a Juliana SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena ZYMONOVÁ a Jaroslav PROVAZNÍK. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě systematického vedení vlastní skupiny dětí nebo mládeže, vypracování seminární práce – záznamů alespoň pěti po sobě jdoucích lekcí.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)