Praktikum dramatické výchovy II. Dramatické hry a cvičení 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205PKB1 zkouška 5 25 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 106 až 131 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky

Obsah

  1. Seznámení. Skupina. Prostor.
  2. Práce v menších skupinách a dvojicích.
  3. Motivace, boční vedení. Pohyb.
  4. Dialogy: komunikace beze slov i s textem. Jednoduché situace.
  5. Co je závazné při stavbě hodiny, rozehřívací aktivity a jejich smysl. Plánování.
  6. Hry s pravidly, jejich význam. Obměny tradičních dětských her s posílením dramatického prvku.
  7. Hry a cvičení pro divadlo.
  8. Rekvizita reálná, zástupná, imaginární. Práce s materiálem.
  9. Zdroje tvořivosti: smyslové vnímání, emocionální paměť, zážitky a jejich zpracování.
  10. Pozorovací schopnost, paměť. Kimovy hry.
  11. Příběh, vyprávění, dramatická improvizace. Zkoumání životních situací z různých úhlů pohledu.
  12. Vstupování do rolí, charakter postavy a charakterizace.

Výsledky učení

Seznámit se s činností pedagoga dramatické výchovy v praxi. Účastí v hrách, cvičeních a improvizacích poznat podstatu dramatické výchovy v praxi a pochopit její výchovně vzdělávací moc. Poznat metodické postupy výstavby jednotlivých typů lekcí. Samostatně připravit a vést vlastní lekci. Reflektovat práci svou i druhých.

Každý student by se měl aktivně účastnit všech lekcí vedených pedagogem i studenty. Měl by si osvojit širokou škálu dramatickovýchovných metod a umět je používat ve své pedagogické praxi. Měl by umět na základě získaných zkušeností naplánovat lekci dramatické výchovy tak, aby sladil námět se zvolenými aktivitami a adekvátně zformuloval cíle. Měl by umět reagovat na neplánované nově vzniklé situace v hodině a vyvarovat se necitlivých zákroků.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Praha: PRESSFOTO, 1976. 196 s.

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

BOLESLAVSKÝ, Richard. Herectví: Šest prvních lekcí. Přel. Kateřina Borková. Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948. Přel. z: Acting. The First Six Lessons [1933]. 124 s.

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

ERBEN, Karel Jaromír. Prostonárodní české písně a říkadla: S přílohou nápěvů. Nové vydání. Praha: Alois Hynek, 1886. 610 s., 204 s. příl.

KARLÍK, Josef. Úvod do herecké výchovy. Brno: JAMU, 1992. 48 s. ISBN 80-85429-11-X.

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

MARTINEC, Václav. Lidské tělo - inspirace a nástroj dramatického projevu. Praha: ÚKVČ, 1975. 100 s. Knihovnička divadelní výchovy, sv. 8.

MAŠATOVÁ, Milada. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ pro potřeby členů STD a zájemců o tvořivou dramatiku. Olomouc: STD, regionální sekce při OKS Olomouc, 1991. 28 s. ISBN 80-85077-36-1.

MAZAL, Ferdinand. Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku. 2. vyd. Olomouc, HANEX v nakladatelství ARTAD, 1991. 16 s., 45 prac. listů. Ed. Kdo si hraje, nezlobí. ISBN 80-900925-0-0.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS ARTAMA, 1997.152 s. ISBN 80-7068-104-7.

MORRIS, Desmond. Lidský živočich: Osobní pohled na lidský druh. Přel. Jaroslav Kovanda. Praha: Euromedia Group-Knižní klub-Balios, 1997. 224 s. Přel. z: The Human animal [1994]. ISBN 80-7176-529-5.

PAVELKOVÁ, Soňa. Dramatická výchova. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1983. 72 s.

PORTMANN(OVÁ), Rosemarie; SCHNEIDER(OVÁ), Elisabeth. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Přel. Pavel Kouba. Praha: Portál, 1993. 72 s. Spiele zur Entspannung und Konzentration [1991]. ISBN 80-85282-67-4.

READ, Herbert. Výchova uměním. Přel. Jan Caha. Praha: Odeon, 1967. 424 s. Education through Art [1943].

VINAŘ, Josef. Elementy herectví. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra teorie a kritiky, 1999. 182 s. ISBN 80-85883-41-4.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.

ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her I: Hry v přírodě. 2. vyd. Praha: Olympia, 1987 [1985]. 640 s.

---. Encyklopedie her II: Hry v klubovně. Praha: Olympia, 1986. 576 s.

---. Encyklopedie her III: Hry na hřišti a v tělocvičně. Praha: Olympia, 1978. 512 s.

---. Encyklopedie her IV: Hry ve městě a na vsi. Praha: Olympia, 1988. 576 s.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů