Praxe III - závěrečný bakalářský projekt 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PPZP2 | zápočet | 8 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 30 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 160 až 200 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Roman ČERNÍK, Ondřej KOHOUT, Radek MARUŠÁK, Ivana PINTÍŘOVÁ, Jaroslav PROVAZNÍK, Michaela RAISOVÁ, Martin SEDLÁČEK, Kateřina SCHWARZOVÁ, Gabriela ZELENÁ SITTOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Praxe ve studiu dramatické výchovy je koncipována a realizována tak, aby tvořila součást učebního plánu všech ročníků studia. Předmět Praxe III – závěrečný projekt završuje linii předmětů, v nichž studenti pracují na budování svého stylu výuky.
Příprava a realizace samostatného dramatickovýchovného projektu má v druhém semestru tyto fáze:
- Dolaďování projektu a doplňování dalších materiálů.
- Konzultování projektů kolegů.
- Realizace projektu.
- Reflexe projektu.
Součástí tohoto předmětu jsou pravidelné semináře, na nichž posluchači konzultují průběh přípravy a realizace projektu.
Výsledky učení
Student:
- samostatně realizuje tvůrčí projekt,
- tvořivě pracuje s metodami a technikami dramatické výchovy ve vztahu ke skupině, stanoveným cílům a podmínkám,
- orientuje se v odborné literatuře a zdrojích souvisejících s projektem,
- samostatně produkčně zajišťuje svůj projekt,
- reflektuje a hodnotí práci klientů i svou,
- zkušenosti z realizace projektu zobecní a vyvodí z nich poznatky pro svou další práci,
- volí adekvátní prostředky k přehlednému zaznamenání svého projektu, zdůvodní rozdíly mezi plánem projektu a jeho realizací.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BLÁHOVÁ, Krista, Pavel VACEK, Irina ULRYCHOVÁ a Jaroslav PROVAZNÍK. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 10. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2017 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-015-5.
- DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.
- MARTÍNKOVÁ, Nina. Hra a divadlo. Praha: NIPOS, 2018.152 s. ISBN 978-80-7068-325-5.
- MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 3. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [1981; 1997]. 152 s. ISBN 978-80-7068-001-8.
- MORGANOVÁ, Norah a Juliana SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena ZYMONOVÁ a Jaroslav PROVAZNÍK. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [2001]. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016 [2007]. 104 s. ISBN 978-80-7331-408-8.
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).
Doporučená literatura:
- KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
- MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. 192 s. ISBN 978-80-262-0374-4.
- MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Praha: Portál, 2013. 150 s. ISBN 978-80-262-0504-3.
- MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál, 2012. 152 s. ISBN 978-80-262-0093-2.
- MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
- SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
- ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. 2. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2012 [2009]. 144 s. ISBN 978-80-7068-267-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě systematického vedení vlastní skupiny dětí nebo mládeže, aktivní účasti v diskuzích, realizace vlastního projektu.
Během semestru je vyžadována samostatná četba.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty hlavní)