Praktikum dramatické výchovy - Strukturování dramatické práce 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PSDP2 | zkouška | 2 | 3 hodiny DÍLEN týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Povinný předmět je zaměřen na drama ve vzdělání, které využívá různorodé dramatické techniky/konvence ke zkoumání fiktivních situací a příběhů a je založeno na principu tematicky provázaných větších hrových celků. Praktická činnost (studenti jsou účastníky dramatu) je doplňována výkladem základních pojmů a postupů a reflektivními způsoby práce. Kurz je koncipován jako třísemestrální – v prvním semestru je kladen důraz na reflektovaný zážitek z účasti v programu propojený s teoretickými vstupy a učebními úkoly, ve druhém na skupinovou práci pod supervizí pedagoga, ve třetím na realizaci studenty vytvořených projektů a jejich reflexi.
Tematické okruhy ve 2. semestru:
- Analýza obsahu a jeho potenciálu pro strukturované drama, projektování dramatu. Rovina příběhu a rovina dění, strategie práce s rovinou dění, ohnisko, perspektiva.
- Techniky přípravné fáze – brainstorming, myšlenková mapa, tematický kruh, vizualizace apod.
- Skupinová práce: Volba literární předlohy pro skupinovou práci, analýza předlohy z hlediska potenciality pro strukturované drama, hledání problémových situací a jejich témat.
- Řízená skupinová práce s praktickými výstupy a jejich reflexí: Realizace úvodního sledu kroků vlastního dramatu - budování důvěry v drama, kontext, nastolení problémové situace.
- Dokončení dramat, jejich realizace se skupinou, reflexe, hledání variant.
Výsledky učení
Student:
- posoudí možnosti využití příběhu pro strukturované drama, volí vhodné situace s ohledem na téma, věk a složení skupiny,
- ve skupině vytvoří vlastní výukový celek založený na postupech strukturovaného dramatu,
- nahlíží na svou tvorbu v této oblasti a na tvorbu jiných s oporou o zkušenost i odborné zdroje, provádí odbornou reflexi a evaluaci procesu, hledá varianty a možnosti změn,
- ve skupině vytvoří a realizuje drama vycházející ze zvolené literární předlohy, na základě zpětné vazby samostatně zpracuje konečnou podobu scénáře dramatu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- CLARK, Jim et al. Lekce pro život: drama a integrované kurikulum. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 127 s. ISBN 978-80-210-4580-4.
- MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
- MORGAN, Norah a SAXTON, Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Překlad Ilona Zámečníková a Helena Zymonová. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s IPOS-ARTAMA, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4.
- NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
- SVOZILOVÁ, Dana.. Síť dramatu Warwicka Dobsona. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Dramatické struktury Cecily O. Neillové a Alana Lamberta. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 2.
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
Doporučená literatura:
- KASÍKOVÁ, Hana. Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami. Tvořivá dramatika. 1995. roč. VI, č. 2, s. 24-28. ISSN 1211-8001.
- KASÍKOVÁ, Hana. Příběh je zdí. Tvořivá dramatika, 1996, roč. VII, č. 2, s. 9-13. ISSN 1211-8001.
- MACHKOVÁ, Eva. Dramatický svět Cecily O´Neillové. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
- MACHKOVÁ, Eva. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 98 s. ISBN 80-85883-16-3.
- MACHKOVÁ, Eva. Tři typy dramatu - viděno z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
- MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
- ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.
příklady strukturovaných dramat dostupné v čas. Tvořivá dramatika, http://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na semináři, podílu na přípravě a realizaci skupinových výstupů, samostatného zpracování konečné podoby dramatu vycházející z předcházející skupinové práce.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)