Skupinový divadelní projekt 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205SDPR1 | zkouška | 4 | 42 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 69 až 89 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Cílem předmětu je strukturovaná osobní zkušenost se společnou tvorbou na autorském scénickém tvaru. Předmět je koncipován jako tvůrčí práce vedoucí ke strukturování vstupního materiálu pro vznik původní autorské inscenace (metody devising theatre). Způsob práce vychází z potřeb a záměrů skupiny a reaguje na podněty aktuálního společenského dění případně vybrané cílové skupiny. Využívané metody vychází z důrazu na kolektivní tvorbu ve směru neinterpretačních podob divadla. Všichni členové skupiny se podílí na všech fázích tvorby a realizace ve všech segmentech přípravy materiálu pro přípravu výsledného tvaru. Důraz je kladen na metody a techniky kolektivní tvorby při hledání a vyjasňování témat a na postupy tvůrčího výzkumu sledovaných témat a budování tvůrčích dispozic pro výsledný tvar. Součástí procesu jsou tvůrčí dílny a setkávání s inspirativními odborníky z praxe.
Tematické okruhy:
- Autorská a kolektivní tvorba, druhy a žánry autorského divadla.
- Organizace společné práce, formulace cílů, volba prostředků a jejich formování.
- Improvizace a prozkoumávání témat a prostředků při přípravě inscenace, dokumentace počátečních fází tvorby.
Výsledky učení
Student:
- aktivně se účastní práce na přípravě koncepce původní autorské inscenace;
- osvojí si dovednosti v oblasti moderování kolektivního tvůrčího procesu;
- využívá ve společné práci vědomě své dovednosti a schopnosti;
- pojmenuje specifika autorského způsobu tvůrčí práce (devising theatre);
- průběžně reflektuje jednotlivé etapy tvůrčí práce, uvědomuje si význam sdíleného reflektování;
- vytvoří režijně-dramaturgickou koncepci skupinové inscenace, rozumí a sdílí východiska pro společnou práci na jevištním tvaru (tvarování a prezentace jevištního tvaru jsou součástí navazujícího kurzu).
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- KOVALČUK, Josef. Téma: autorské divadlo. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009. 171 s. ISBN 978-80-86928-61-6
- ODDEY, Alison. Devising Theatre: A practical and theoretical Handbook. New York London: Routledge, 1994. 254 s. ISBN 0-415-04899-0
- VALENTA, Josef. Scénologie (každodenního) chování. 1. vyd. Praha: KANT, 2011. 201 s. ISBN 978-80-7437-055-7
Doporučená literatura:
- BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999. 948 s. 80-7106-364-9
- GRAHAM, Scott. The Frantic Assembly : book of devising theatre. 2. vyd. London New York: Routledge, 2014. 219 s. ISBN 9781138777002
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6
- PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. ISBN 80-7008-157-0.
- PAVLOVSKÝ, Petr. Autorské divadlo. Divadelní revue, Roč. 10, č. 3 (1999), s. 73-74. ISSN 0862-5409
- WILES, David. Theatre and citizenship: the history of a practice. Cambridge New York: Cambridge University Press, 2011. 258 s. ISBN 978-0-521-19327-6
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na projektu (90% účasti), vytvoření režijně dramaturgické koncepce na základně průběžné dokumentace o přípravě projektu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (Povinné předměty hlavní)