Divadlení projekt II. 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205ZDPB2 | zkouška | 6 | 36 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 123 až 153 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Divadelní projekt II – velký dramatický text
Výchozím materiálem je klasický dramatický text. Postup práce svým způsobem navazuje na práci v bakalářských projektech, jen bude přizpůsoben charakteru textu a rozsahu projektu (projektů). U každého z projektů předpokládáme rozsah přibližně dvacet až třicet minut.
- První část projektu – koncepce (samostatná domácí práce) má charakter individuálních konzultací s pedagogy, ve kterých posluchači (na základě předem stanoveného plánu) konzultují postup své práce na vypracování komplexního projektu inscenace jimi samými vybraného textu, který bude postihovat veškeré plány projektované inscenace. Výstup z první části má podobu prezentace. Každý student vypracuje samostatně a předloží dramaturgicko-režijní koncepci, scénografické a zvukové řešení, zachycené v „režijní knize“ a „scénografickém návrhu“ .
- Druhá část projektu – technický scénář - vychází z předložených vypracovaných koncepcí. Je vybrána jedna koncepce (podle rozsahu, charakteru a náročnosti), ke společné jevištní realizaci. Výstupem z druhé části projektu je praktické osvojení metody práce na přípravě inscenace ve všech jejích rovinách, jak tvůrčích a organizačních, tak i technických.
- Třetí část projektu – inscenování - je věnována praktickému zkoušení inscenace.
Cílem je týmová práce na vytvoření inscenace, kde studenti vstupují do všech funkcí inscenačního týmu, od tvůrčí a řídící až po organizační a materiálové zajištění při reprízách.
Výstupem a završením celého projektu je praktické i teoretické osvojení si inscenační práce ve všech jejích složkách a prezentace výsledného tvaru. Vzhledem k zaměření výuky pedagog již od začátku a dále v průběhu celé práce upozorňuje na možné odlišnosti divadelní práce s dospělými a s dětmi.
Výsledky učení
Cílem je týmová práce na vytvoření inscenace, kde studenti vstupují do všech funkcí inscenačního týmu, od tvůrčí a řídící až po organizační a materiálové zajištění při reprízách.
Výstupem a završením celého projektu je praktické i teoretické osvojení si inscenační práce ve všech jejích složkách a prezentace výsledného tvaru. Vzhledem k zaměření výuky pedagog již od začátku a dále v průběhu celé práce upozorňuje na možné odlišnosti divadelní práce s dospělými a s dětmi.
Předpoklady a další požadavky
Absolovování kurzu Divadlení projekt II - 1.
Další požadavky na studenta:
- Samostatná práce na přípravě koncepce – režijní kniha.
- Společná práce na realizačním scénáři.
- Společná práce na vlastním jevištním tvaru.
Literatura
BRECHT, Bertolt. Myšlenky. Přel. Ludvík Kundera a Marta Staňková. Praha: ČS, 1958. 168 s. Otázky a názory, sv. 7.
BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre [1968, 1999]. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).
CÍSAŘ, Jan; ŠTĚPÁNEK, František. Základy činoherní režie. Praha: ÚKVČ; Hradec Králové: KKS, 1984. 138 s., 34 s. fot. příl. Knihovnička amatérského divadla, sv. 7
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla. Přel. Jiří Taufer a Lubomír Linhart. Praha: Československý spisovatel, 1963. 124 s.
FREJKA, Jiří. Režie jako projev průbojného ducha: Výbor z teoretických studií a statí. Praha: Divadelní ústav, 1980. České divadlo, č. 3. 168 s.
KOLÁR, Erik. 100 + 1 kapitola o režii loutkových her. 2. vyd. Praha: SKKS, 1980. 256 s.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [2001]. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Přel. Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. Přel. z: Dictionnaire du Théâtre [1996]. ISBN 80-7008-157-0.
POKORNÝ, Jaroslav (ed.). Jindřich Honzl o režii a herectví. Praha: Divadelní ústav, 1979. České divadlo 1. 234 s.
SCHERHAUFER, Petr. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od Goetheho a Schillera po Reinhardta. Bratislava: NOC, 1998. 328 s. ISBN 80-85455-75-7.
---. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od neandertálca po Meiningenčanov. Bratislava: NOC, 1998. 368 s. ISBN 80-85455-74-9.
---. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. 368 s. ISBN 80-88987-02-4.
VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: DAMU, 2001. 276 s. ISBN 80-85883-93-7.
Hodnoticí metody a kritéria
Využívány jsou metody a postupy autentického hodnocení, tedy hodnocení na základě vytvořeného artefaktu.
Poznámka
Kurz divadelní projek II. 2 navazuje na kurz Divadelní projekt II. 1.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - dvouleté prezenční (M.A.) (Povinné předměty hlavní)