Management a dramaturgie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206MAD | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
Semináře na téma management a dramaturgie se skládají ze dvou částí, a to jednak z dramaturgie uplatňované v činoherních divadlech s přesahem do teoretické sféry a jednak dramaturgie v hudebně dramatickém žánru. Toto dělení vychází z faktu, že dramaturgie operních či baletních inscenací se od dramaturgie činoherního divadla podstatně liší, je tedy specifická a svým způsobem praktičtější.
Osnova výuky první části:
I. Typy dramaturgie:
Dle oborů, dle konceptů (od dramaturgie jako myšlení o divadle a divadlem až po cílenou dramaturgii na konkrétní divácké skupiny), dramaturgie vícesouborových divadel, dramaturgie veřejných, neziskových a soukromých divadel, od dramaturgie projektů až po atypické koncepty.
II. Dramaturgie:
Role autora v divadle, problematika premiér původních her, formy dramatizace, adaptace a „na motivy“, funkce překladů na příkladech Shakespeara a Čechova, současná divadelní a dramatická tvorba.
III. Praktická dramaturgie:
Tvorba dramaturgických plánů z hlediska uměleckého konceptu na jedné straně a ekonomiky na straně druhé.
IV. Profilové příklady úspěšných dramaturgií:
-Dramaturgie 60.let (DZB, Činoherní klub, DNZ, Semafor),
- dramaturgie studiových divadel 70. a 80. léta,
- první dekády 20.st. Morávek, Lébl, Krobot, Drábek, Dočekal.
Osnova výuky druhé části:
I. Dramaturgie v hudebně dramatickém žánru obecně,
II. Praktické dopady operní a taneční dramaturgie i ve vztahu ke konkrétním titulům,
III. Specifika operních a baletních titulů z produkčního hlediska,
IV. Technologie a akustika velkých operních domů,
V. Problematika notových materiálů,
VI. Koprodukce, nákupy a remaky hudebně dramatických titulů.
Zadání závěrečného testu:
- vypracovat pro pro operní a baletní divadlo stručný dramaturgický plán sezóny a při explikaci tento záměr obhájit,
- vypracovat stručnou dramaturgii konkrétního projektu (divadelní inscenace) včetně uměleckých a provozních podmínek jeho realizace.
Výsledky učení
Cíl předmětu:
Posluchače magisterského studia seznámit s principy tvorby umělecké koncepce divadla (vize), stejně jako s principy tvorby dramaturgických plánů. Připravit je na schopnost (a kompetenci) spolupodílet se na tvorbě těchto konceptů, případně na kvalifikovanou konzultaci a oponenturu z pozice vrcholového managementu divadla. Předmět by měl být opřen o hodnotový systém a přispět ke kulturní a speciálně divadelní vzdělanosti.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování bakalářského programu DAMU či jiné vysokoškolské vzdělání. Základní znalosti české a světové dramatiky, jakož i operních a baletních inscenací.
Literatura
Povinná literatura:
- Shakespeare: Hamlet, Král Lear, Macbeth, Sen noci svatojánské
- Čechov: Višňový sad, Tři sestry, Strýček Váňa
- Česká dramatika: Havel (Zahradní slavnost), Steigerwald (Dobové tance), Zelenka (Tajemství molekuly) či cokoliv jiného z jejich her, některý z projektů J. Havelky či J. Adámka
- Současná světová dramatika: Svět a divadlo – cokoliv z německé, anglické a ruské tvorby
Doporučená literatura:
- Vše vztahující se k dramaturgii- jako např. J. Levý Umění překladu, M. Hilský Shakespearova Anglie apod. a také práce a studie (vztahující se přímo k praktické dramaturgii) M.Lukeše, J. Císaře, Zd. Hořínka, M. Klímy, J. Vostrého a ad libitum-
- Znalost základního operního a baletního repertoáru jak po stránce dějové, tak po stránce hudební, jakož i organizačního uspořádání operního a baletního divadelního domu.
- Srstka, Jiří: „Autorské právo v divadle“, nakladatelství Leges 2022
- Velká encyklopedie opera, Mladá Fronta, 1996
- Opera, průvodce operní tvorbou, Hostomská Anna a kol., nakladatelství Svoboda, prosinec 2016
- Srstka Jiří: operní eseje, webové stránky Opery plus
Opera naše drahá, B. Nekolný, interní tisk katedry produkce
Operní domy, B. Nekolný, interní tisk katedry produkce
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě stručného testu a ústní zkoušky.
Poznámka
Výuka bude probíhat pravidelně každý týden v LS v rozsahu 1,5 hodiny. Výuka obou částí předmětu se bude prolínat - každý týden bude posloupně explikována první nebo druhá část.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 15:00–16:30 | Jiří SRSTKA | Kancelář tajemnice katedry Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce - Management umění (M.A.) (Povinné předměty)
- Produkce - Producentství (M.A.) (Povinné předměty)