Management a dramaturgie

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
206MAD zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jiří SRSTKA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiří SRSTKA

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra produkce

Obsah

Semináře na téma management a dramaturgie se skládají ze dvou částí, a to jednak z dramaturgie uplatňované v činoherních divadlech s přesahem do teoretické sféry a jednak dramaturgie v hudebně dramatickém žánru. Toto dělení vychází z faktu, že dramaturgie operních či baletních inscenací se od dramaturgie činoherního divadla podstatně liší, je tedy specifická a svým způsobem praktičtější.

Osnova výuky první části:

I. Typy dramaturgie:

Dle oborů, dle konceptů (od dramaturgie jako myšlení o divadle a divadlem až po cílenou dramaturgii na konkrétní divácké skupiny), dramaturgie vícesouborových divadel, dramaturgie veřejných, neziskových a soukromých divadel, od dramaturgie projektů až po atypické koncepty.

II. Dramaturgie:

Role autora v divadle, problematika premiér původních her, formy dramatizace, adaptace a „na motivy“, funkce překladů na příkladech Shakespeara a Čechova, současná divadelní a dramatická tvorba.

III. Praktická dramaturgie:

Tvorba dramaturgických plánů z hlediska uměleckého konceptu na jedné straně a ekonomiky na straně druhé.

IV. Profilové příklady úspěšných dramaturgií:

-Dramaturgie 60.let (DZB, Činoherní klub, DNZ, Semafor),

Osnova výuky druhé části:

I. Dramaturgie v hudebně dramatickém žánru obecně,

II. Praktické dopady operní a taneční dramaturgie i ve vztahu ke konkrétním titulům,

III. Specifika operních a baletních titulů z produkčního hlediska,

IV. Technologie a akustika velkých operních domů,

V. Problematika notových materiálů,

VI. Koprodukce, nákupy a remaky hudebně dramatických titulů.

Zadání závěrečného testu:

Výsledky učení

Cíl předmětu:

Posluchače magisterského studia seznámit s principy tvorby umělecké koncepce divadla (vize), stejně jako s principy tvorby dramaturgických plánů. Připravit je na schopnost (a kompetenci) spolupodílet se na tvorbě těchto konceptů, případně na kvalifikovanou konzultaci a oponenturu z pozice vrcholového managementu divadla. Předmět by měl být opřen o hodnotový systém a přispět ke kulturní a speciálně divadelní vzdělanosti.

Předpoklady a další požadavky

Absolvování bakalářského programu DAMU či jiné vysokoškolské vzdělání. Základní znalosti české a světové dramatiky, jakož i operních a baletních inscenací.

Literatura

Povinná literatura:

Doporučená literatura:

Opera naše drahá, B. Nekolný, interní tisk katedry produkce

Operní domy, B. Nekolný, interní tisk katedry produkce

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě stručného testu a ústní zkoušky.

Poznámka

Výuka bude probíhat pravidelně každý týden v LS v rozsahu 1,5 hodiny. Výuka obou částí předmětu se bude prolínat - každý týden bude posloupně explikována první nebo druhá část.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost R308
Kancelář tajemnice katedry

(Karlova 26, Praha 1)
SRSTKA J.
15:00–16:30
(paralelka 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 15:00–16:30 Jiří SRSTKA Kancelář tajemnice katedry
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů