Estetika pro uměnovědy 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207EPU1 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Cíle předmětu:
Záměrem kurzu je studentovi představit základní pojmy obecné estetiky, tak jak se vyvíjela především ve dvacátém století a ukázat, jak jsou tyto pojmy využitelné pro porozumění specifikům dramatického umění. Důraz bude kladen především na problematiku estetického postoje, obecného vymezení umění a tematizování estetického objektu jako vlastního předmětu umělecké kritiky. Semináře budou probíhat formou „pečlivého čtení“ vybraných klíčových textů estetiky dvacátého století. Výklad se pak bude na základě této četby rozvětvovat k analýze konkrétních historicky etablovaných konceptů jako jsou mimetická povaha umění, pojetí umění jako sebe-exprese autora, či nezainteresovanost estetického vnímání.
Tematické okruhy:
- Psychická distance jako verze nezainteresovanosti – Edward Bullough.
- Umění jako mimésis a umění jako sebe-exprese autora z hlediska psychické distance – Edward Bullough.
- Problematika distancování dramatického umění – Edward Bullough.
- Distancování jako klíč k porozumění modernímu umění – Ortega y Gasset.
- Dramatické umění jako metafora – Ortega y Gasset.
- Reálné vs. fiktivní v umění – Roman Ingarden.
- Umělecké dílo jako intencionální objekt – Roman Ingarden.
- Estetický objekt jako předmět umělecké kritiky – Roman Ingarden.
- Typologie funkcí v lidském životě – Jan Mukařovský.
- Estetická funkce a hranice estetična – Jan Mukařovský.
- Umělecké dílo jako znak – Jan Mukařovský.
Výsledky učení
- Student je schopen na základě pojmů jako je estetická funkce či psychická distance definovat rozdíl mezi praktickým a estetickým postojem (Bullough, Mukařovský, Ortega y Gasset).
- Student dokáže představit a kriticky reflektovat koncepce umění, které jsou založeny na pojmu nápodoba (mimésis) a sebe-exprese umělce (Bullough, Mukařovský).
- Student je schopen popsat rozdíl mezi materiálním a estetickým objektem (Mukařovský, Ingarden).
- Student dokáže formulovat, proč náplní umělecké kritiky nemůže být pouze popis materiálního objektu a proč umělecká kritika vyžaduje interpretaci objektu estetického.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BULLOUGH, Edward. “Psychická distance” jako faktor v umění a estetický princip. Estetika 32, 1995, č. 1, s. 10–30. ISSN 0014-1291.
- INGARDEN, Roman. Estetický prožitek a estetický předmět. In: Týž. O poznávání literárního díla. Praha: Československý spisovatel, 1964, s. 132–168.
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. Význam estetiky. In: Týž. Studie I. Brno: Host, 2007, s. 63–74. ISBN 80 86055-91-4.
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. Místo estetické funkce mezi ostatními. In: Týž. Studie I. Brno: Host, 2007, s. 169–184. ISBN 80 86055-91-4.
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. Umění jako sémiologický fakt. In: Týž. Studie I. Brno: Host, 2007, s. 208–214. ISBN 80 86055-91- 4.
- ORTEGA Y GASSET, Jose. Idea divadla. Divadelní revue 4, 1993, č. 2, s. 10–16. ISSN 0862-5409.
- ORTEGA Y GASSET, José. Dehumanizácia umenia. In: Týž. Eseje o umení. Bratislava: Archa, 1994, s. 7–44. ISBN 80- 7115-076-2.
Doporučená literatura:
- ARISTOTELÉS. Rétorika-Poetika. Praha: Petr Rezek, 1999. ISBN 80-86027-14-7.
- BULLOUGH, Edward. Aesthetics: Lectures and Essays. Londýn: Bowes and Bowes, 1957.
- INGARDEN, Roman. O poznávání literárního díla. Praha: Československý spisovatel, 1964.
- INGARDEN, Roman. Umělecké dílo literární. Praha: Odeon, 1989. ISBN 80-207-0104-4.
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I. Brno: Host, 2000. ISBN 80 86055-91-4.
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie II. Brno: Host, 2001. ISBN 80-7294-022-3.
- ORTEGA Y GASSET, José. Eseje o umení. Bratislava: Archa, 1994, s. 7–44. ISBN 80-7115-076-2.
Hodnoticí metody a kritéria
Minimálně 70% docházka.
Zápočet je získán na základě vypracování písemné práce o rozsahu 3–5 normostran, ve které jsou pro analýzu jednoho z vybraných aspektů dramatického umění použity probírané estetické pojmy. Písemná práce je v závěru semináře konzultována s pedagogem.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty)