Kapitoly z dějin českého divadla 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KDC2 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Seminář je zaměřen především na vývoj českého dramatu, s přesahy do kontextů vývoje českého divadla a mezinárodních souvislostí, od druhé poloviny 20. století až k současnosti. Cílem semináře je nejen seznámení se zásadními autory a díly českého dramatu, ale také pokus o tematizaci a pojmenování základních charakteristik autorského jazyka dramatiků na základě individuální analýzy. Kromě samotných textů se studenti věnují také nástinu inscenační tradice her v českém divadle, s ohledem na významné inscenace.
21.2. Socialistický realismus, budovatelské drama a české divadlo po roce 1945
hry: Vašek Káňa: Parta brusiče Karhana, EFB: Pařeniště
•Kdo je hrdinou dramatu?
•Jak hra reflektuje dobové reálie?
•Jak funguje formální výstavba dramatu?
•Komunikuje drama se současnou reflexí divadla? Proč ano/ne?
28.2. František Hrubín – návrat básnického dramatu?
hry: Srpnová neděle, Křišťálová noc
•Jak autor pracuje s motivem přírody, a střetu generací
•Snaží se autor skrze postavy ukázat polemiku se společenskými konvencemi?
•V čem jsou hry aktuální, v čem nejsou?
•Inscenace Otomara Krejči
7.3. Josef Topol a české divadlo ( spolupráce s Otomarem Krejčou v ND)
hry: Konec masopustu, Kočka na kolejích
•Jaká témata hry zpracovávají a jak autor pracuje s jazykem?
•Je možné sledovat vlivy moderní evropské literatury?
•Vztah jako základní konflikt?
•V čem hry ne/komunikují se současným divadlem?
14.3. Milan Kundera – dramatik
hry: Majitelé klíčů, Ptákovina
•Jak autor pracuje s realitou a fikcí?
•Jsou hry reakcí na společensko-politickou situaci? V čem ano/ne?
•Jak funguje vztah hlavního hrdiny/ů s okolím?
•Inscenace v českém divadle
21.3. Milan Uhde a studiová scéna v Brně
hry: Král Vávra, Balada pro banditu
•Kdo je hrdinou hry?
•V jakém světě hrdina existuje, v jakém vztahu?
•Jak pracuje autor s formou, jazykovými konvencemi?
28.3. Václav Havel a česká divadelní kultura
hry: Pokoušení, Zahradní slavnost, Vyrozumění
•Reflektuje autor společnost realisticky? Jaké prostředky užívá?
•V čem je obsažená autorova kritika politického systému?
•Sledujete ve hrách nějaké společné formální či obsahové postupy, schémata, konvence?
•Inscenační tradice
4.4. Český divadelní disent, Bytové divadlo, reflexe normalizace –
Hry: P.Kohout: Malá hudba moci/T.Stoppard: Rock´n´roll/ Kohoutův Macbeth
•Charakteristika českého disentu, divadelních aktivit
•Bytové divadlo Vlasty Chramostové
•Drama a divadlo jako rezistence režimu
11.4. České absurdní drama a groteska (Ladislav Smoček)
hry: Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho, Bludiště
•Sledujte prvky absurdního dramatu a odkazy grotesky v postavách, situacích, prostředí
•Je možné najít ve hrách konkrétní paralely k evropské absurdní dramatice?
•Na co hry reagují? Jaké formální prostředky ve výstavbě a jazyku autoři užívají?
•Smoček a Činoherní klub
18.4. Česká divadelní kritika a reflexe divadla po roce 1989 – periodika, osobnosti, styl – všichni si mezi sebou rozdělí dle volby existující periodika a představí jejich koncepci, filosofii, osobnosti, zaměření, – autoři, „poetika a dramaturgie“, čtenářské zaměření - VŠECHNY
•Svět a divadlo
•Divadelní noviny
•Loutkář
•Taneční zóna
•deníková kritika – autoři/rky a styl, politická korektnost vůči periodiku?
•Blogy – příklady, charakteristické znaky „blogerské kritiky“
25.4. České drama po roce 1989, česká coolness
Hry: Tomáš Rychetský: Nevinní jsou nevinní, Jiří Pokorný: Taťka střílí góly, Marek Horoščák: Vařený hlavy
•téma násilí - Co nutí postavy k násilnému chování?
•formální struktura dramatu
•jak hry fungují v rámci celospolečenské diskuse
2.5. Česká ženská dramatika
Hry: Iva Volánková, Valerie Schulzová: Barbíny, Lenka Lagronová: Terezka, Anna Saavedra: Tajná zpráva z planety matek / Mamma guerilla, Kuřačky a spasitelky
•je možné definovat tzv. české ženské drama?
•Motivy, témata, cílová skupina, inscenační praxe a respekt v českém divadle
•Formální experimenty, nebo pokračování dramatické tradice?
9.5. Reflexe historie, pokusy o dokudrama
Hry: Tomáš Vůjtek a jeho „trilogie“: S nadějí bez ní, Slyšení, Smíření
•Co je a co není dokumentární drama?
•Inscenace her T. Vůjtka v divadle Aréna
•Témata a forma, autorský jazyk a výklad dějinných událostí
•Kritický ohlas, společenská debata
+
16.5. Mezi režií a dramatikou –Petr Zelenka, David Drábek
Hry: Příběhy obyčejného šílenství/ Akvabely
•Charakteristika dramatického autorského jazyka
•Režiséři vlastních her?
•Inscenační tradice (vybrané inscenace v kontextu kritických reflexí)
Výsledky učení
- Student je schopen samostatně pracovat s literaturou a prameny, hledat údaje a informace v archivech a kulturních institucích tak, aby vypracoval referát na vybrané téma, následně ho přednesl na hodině, stanovil základní východiska a okruhy otázek do diskuse.
- Student dokáže vnímat konkrétní dramatický text a tvorbu autora v souvislostech vývoje českého divadla a literatury, s ohledem na důležité společensko-historické a politické pohyby.
- Student dokáže reagovat na dotazy, argumentovat vlastní názor na základě studia pramenů a osobní čtenářské zkušenosti.
- Student dokáže uvažovat nad dramatickým textem, verbálně formulovat názor nebo polemiku.
- Student je schopen originálního přístupu k tématu za adekvátního použití pramenů a odborné terminologie.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Kapitoly z dějin českého divadla 2.
Korekvizita: Divadlo v české kultuře 2 ZT.
Literatura
Dramatické texty:
- BURIAN, Emil František. Pařeniště. S.l.: s.n., 1950.
- DRÁBEK, David. Aby se Čechům ovary zachvěly: hry 2003-2011. Praha: Akropolis, 2011. ISBN 978-80-87481-44-8.
- FRANTIŠÁK, Martin. Nevěsta. Brno: Větrné mlýny pro občanské sdružení Centrum pro kulturu a společnost, 2012. ISBN 978-80-7443-039-8.
- GOLDFLAM, Arnošt. Doma u Hitlerů: (Hitlerovic kuchyň). Brno: Větrné mlýny, 2007.
- GOLDFLAM, Arnošt. Ženy a panenky. Brno: Větrné mlýny pro občanské sdružení Centrum pro kulturu a společnost, 2009. ISBN 978-80-86907-66-6.
- HAVEL, Václav. Spisy 2, Hry. Praha: Torst, 1999. ISBN 80-7215-088-X.
- HOROŠČÁK, Marek. Vařený hlavy, aneb, „Děvče tobě na kozách tančí smrt“. Brno: Větrné mlýny, 2002.
- HOROŠČÁK, Marek. W. zjistil, že válka je v něm: existenciálně sadomasochistická komedie. Brno: Větrné mlýny, 2005.
- HRUBÍN, František. Křišťálová noc: hra o čtyřech dějstvích. Praha: Dilia, 1961.
- HRUBÍN, František. Srpnová neděle. Praha: ARTUR, 2011. ISBN 978-80-87-128-59-6.
- KÁŇA, Vašek. Parta brusiče Karhana: hra z 1. pětiletky o 15 obr. Praha: Osvěta, 1952.
- KARVAŠ, Peter. Absolutní zákaz. Praha: Dilia, 1991. ISBN 80-203-0242-5.
- KARVAŠ, Peter. Velká paruka: komedie ve dvou částech s epilogem o jedenácti obrazech. Praha: Orbis, 1965.
- KUNDERA, Milan. Majitelé klíčů: hra o jednom dějství se čtyřmi vizemi. Praha: Orbis, 1962.
- KUNDERA, Milan. Ptákovina: divadelní hra. Brno: Atlantis, 2015. ISBN 978-80-7108-353-5.
- LAGRONOVÁ, Lenka. Hry. Brno: Větrné mlýny, 2010. ISBN 978-80-7443-012-1.
- PITÍNSKÝ, Jan Antonín. Všecko napsané: hry, prózy, básně, hrůzy. Brno: Větrné mlýny, 2010. ISBN 978-80-86907-86-4.
- POKORNÝ, Jiří. Odpočívej v pokoji. Svět a divadlo 10, 1999, č. 2, s. 145-168.
- RYCHETSKÝ, Tomáš. Česká divadelní hra 90. let: 13 - Rychetský, Fischerová, Pitínský, Drábek, Kraus, Balák, Bláhová, Tobiáš, Pokorný, Jecelín, Vůjtek, Horoščák, Volánková. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-151-1.
- SCHULCZOVÁ, Valeria. Barbíny. Brno: Větrné mlýny, 2005.
- SMOČEK, Ladislav. Piknik: povídka z pralesa; Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho: líčená komedie; Bludiště: pokus o interview před vchodem. Praha: Orbis, 1967.
- STOPPARD, Tom. Rock`n`roll. Praha: Maťa, 2007. ISBN 978-80-7287-127-8.
- TOPOL, Josef. Jejich den: hra o třech dějstvích. Praha: Orbis, 1962.
- TOPOL, Josef. Kočka na kolejích: hra o třech situacích. Praha: Dilia, 1969.
- TOPOL, Josef. Konec masopustu. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-74-9.
- UHDE, Milan. Balada pro banditu a jiné hry na zapřenou. Brno: Atlantis, 2001. ISBN 80-7108-218-X.
- UHDE, Milan. Desítka her. Brno: Atlantis, 1995. ISBN 80-7108-111-6.
- ULLRICHOVÁ, Daria, ed. Pavel Kohout, Malá hudba moci = Eine kleine Machtmusik: [světová premiéra 9. listopadu 2007 ve Stavovském divadle. Praha: Národní divadlo, 2007. ISBN 978-80-7258-279-2.
- ZELENKA, Petr. Obyčejná šílenství: divadelní hry 2001–2012. Praha: Akropolis, 2014. ISBN 978-80-7470-056-9.
- ZELENKA, Petr. Ohrožené druhy. Praha: Občanské sdružení Svět a divadlo, 2011. ISBN 978-80-904474-2-4.
Povinná literatura:
- JANOUŠEK, Pavel. České drama 1945–1948. Divadelní revue 11, 2000, č. 4, s. 14-30.
- JANOUŠEK, Pavel et al. Přehledné dějiny české literatury 1945-1989. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2057-4.
- JANOUŠEK, Pavel. Rozměry dramatu: autorský subjekt a vývojové proměny poetiky českého meziválečného dramatu. Praha: Panorama, 1989. ISBN 80-7038-091-8.
- KOPECKÝ, Jan. Dramatický paradox. Praha: Československý spisovatel, 1963.
Výběr z doporučené literatury:
- BRABEC, Jan et al. Dějiny českého divadla. [Díl] 4, Činoherní divadlo v Československé republice a za nacistické okupace. Praha: Academia, 1983.
- JUST, Vladimír a KNOPP, František. Divadlo v totalitním systému: příběh českého divadla (1945-1989) nejen v datech a souvislostech. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1720-8.
- ŠORMOVÁ, Eva. E.F. Burian: Pařeniště. Divadelní revue 4, 1993, č. 2, s. 40-52.
Hodnoticí metody a kritéria
- 75% docházka - 30 %.
- Příprava na seminář a práce na hodině - 30 %.
- Ústní zkouška - 40 %.
Seminář bude probíhat na dvou úrovních:
- Samostudium (všichni studenti si povinně přečtou zadané dramatické texty).
- Každý student zpracuje vybrané téma na základě vlastního uvážení (stručně o autorovi/autorech, základní pojmenování a zařazení do vývoje české literatury/divadla, charakteristika tvorby na příkladu jednoho vybraného díla, ostatní povinně přečtou k danému tématu hry a připraví si vlastní stručný výklad textů v písemné nebo ústní formě, s pomocí multimediální prezentace), o kterých se bude dále diskutovat. Student si sám dohledá a připraví odbornou a příslušnou literaturu k danému tématu formou rešerše, případně obeznámí i s inscenační tradicí autora v českém divadle a tím otevře následnou diskuzi (může si připravit konkrétní dotazy, problematické otázky, atd a tím aktivně zapojit ostatní do diskuze).
Zkouška proběhne ve formě kolokviálního setkání. Každý student si připraví vlastní cca 20 minutovou přednášku na zvolené téma („Co potřebuje české divadlo?“). Přednáška by měla zahrnout jasnou hypotézu, práci s prameny a výzkum problematiky, měla by přinést jisté závěry a otevřít diskusi. Součástí bude i otevřená debata v kruhu nad otázkami, které vyvstanou. Hodnotit se bude obsah příspěvku, odborné zaměření, projev, zapojení do diskuze, schopnost reagovat na dotazy na jisté odborné úrovni.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty)
- Teorie a kritika (B.A.) (Povinné předměty)