Osobnosti divadelní kritiky
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207ODK0 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Kurz je věnován českému myšlení o divadle od 19. století do současnosti, tak jak se projevuje v rámci bezprostřední kritické reflexe jednotlivých inscenací i v divadelně kritických koncepcích a vizích. Jeho úvod bude tvořit základní seznámení se s rolí a funkcí umělecké kritiky v novodobé společnosti a formami její komunikace s aktivními tvůrci. Následně pak studenti budou číst a interpretovat texty nejvýraznějších kritických osobností, spoluurčujících proměny českého divadla, a to od hloubi devatenáctého století (J. K. Chmelenský, K. Havlíček Borovský, J. Neruda) přes nástup moderny (F. X. Šalda) až po jednotlivé fáze kulturního života ve století dvacátém (J. Vodák, V. Tille, M. Rutte, J. Kodíček, K. Čapek, M. Brod, J. Fučík, J. Kopecký, J. Träger, J. Grossman, J. Hájek, M. Lukeš, S. Machonin ad.). Na tento historický základ pak naváží semináře věnované kritice současné, jejichž náplň bude utvářena ve spolupráci se studenty, kterým připadne úkol pokusit se z masy publikujících vyzvednout ty divadelní kritiky, jejichž texty a názory oni sami dnes považují za zajímavé a inspirativní, a také svůj výběr náležitě hájit.
Tematické okruhy:
- Umělecká kritika jako sociální fenomén a její vliv na divadlo.
- Divadelní kritika 19. století.
- Proměna ideálu s nástupem moderny.
- Hledání řádu: střet nastupující avantgardy s tradičnějšími podobami divadla v průběhu první republiky a za protektorátu.
- Divadelní kritika období budování komunismu a její následné proměny.
- Současné podoby divadelní kritiky.
Výsledky učení
- Student je schopen rámcově představit klíčové osobnosti české divadelní kritiky, charakterizovat jejich umělecko-kritické, případně též občanské postoje, a definovat, v čem spatřuje jejich přínos a inspiraci pro utváření vlastních kritických postojů.
- Student dokáže kriticky číst a posoudit konkrétní mediální komunikát, uvědomuje si souvislost užité rétoriky a vyslovovaných soudů s názorovými postoji jednotlivých mluvčích a s konkrétními historickými divadelními poetikami.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
- ČERNÝ, Václav. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Brno: Blok, 1968.
- DIDEROT, Denis. O umění. Praha: Odeon, 1983.
- FRYE, Northrop. Anatomie kritiky. Brno: Host 2003. ISBN 80-7294-078-3.
- CHALUPECKÝ, Jindřich. Obhajoba kritiky. In: Týž. Umění dnes. Praha: Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1966.
- NEWMANN, Barnett. Umělec – kritik. Praha: Arbor Vitae, 2003. ISBN 80-86300-18-8.
- PROCHÁZKA, Miroslav. Problém estetických a uměleckých hodnot a funkce umělecké kritiky. Praha: Ústřední dům armády, 1968.
Další četba je dána studentovým individuálním výběrem určitého divadelního kritika (viz literatura níže):
- KODÍČEK, Josef et al. Kritické stati. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2016. ISBN 978-80-7008-378-9.
- MACHONIN, Sergej, POKORNÁ, Terezie, ed. a TOPOLOVÁ, Barbara, ed. Šance divadla. Praha: Divadelní ústav, 2005. ISBN 80-7008-186-4.
- ŠALDA, F. X. Kritické projevy. Praha: Melantrich, 1949-2017. ISBN 978-80-87899-51-9.
- TILLE, Václav a KNOPP, František, ed. Kouzelná moc divadla. Praha: Divadelní ústav, 2007. ISBN 978-80-7008-216-4.
- UHLÍŘOVÁ, Eva a PATOČKOVÁ, Jana, ed. Vůle k tvorbě. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2011. ISBN 978-80-7008-281-2.
- VODÁK, Jindřich a TRÄGER, Josef, ed. Shakespeare: Kritikův breviář. Praha: Melantrich, 1950.
- VODÁK, Jindřich a TRÄGER, Josef, ed. Tři herecké podobizny: Jindřich Mošna – Hana Kvapilová – Marie Hübnerová. Praha: Melantrich, 1953.
- VODÁK, Jindřich a TRÄGER, Josef, ed. Eduard Vojan. Praha: Melantrich, 1945.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška sestávající jednak z ověření rámcového osvojení problematiky v rozsahu, v němž byla probírána (40 %), a dále pak z prověření schopnosti podrobně představit 2-3 vybrané reprezentativní texty (40 %); dále pak 80% docházka a aktivní účast na hodině včetně plnění průběžných zadání (20 %).
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)