Dramaturgie postdramatického divadla
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207PDD | zkouška | 4 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní i letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Studenti se seznámí s některými aspekty fenoménu označovaného jako postdramatické divadlo formou přednášek věnovaných dílčím problémům kompozice a struktury významných děl k tomuto divadelnímu směřování přiřazovaných. S těmito díly se studenti seznámí jednak samostudiem, jednak jejich projekcí a rozborem během přednášek. Cílem cyklu přednášek a rozborových seminářů je částečně orientovat studenty v problematice „módní divadelní postmoderny“, která přehlcuje současný divadelnický diskurs, a poskytnout jim pro reflexi děl základní analytické nástroje umožňující kritický přístup a dovolující odlišit tvůrčí originál od projevů zkonvencionalizovaného „alternativního“ eklekticismu. Pro studenty kreativních oborů by, kromě inspirace, mělo být přínosem přednášky uvědomění si nového vymezení a odpovědnosti tvůrčích složek divadelního díla, zejména dramaturgie, režie a scénografie.
Problémové okruhy:
- Dramatická objektivita a postdramatický subjektivismus.
- Zborcený chronotopos postdramatického díla.
- Lyotardovská krize vyprávění a postmoderní skepse vůči příběhu.
- Krize dramatické postavy - od inter - subjektivního předvádění k intra - subjektivnímu sebeprožívání.
- Nedůvěra ke kauzálnímu nexu, synchronicita a teorie chaosu.
- Logos a obraz. Krize textu. Mnohovýznamnost obrazu. Performance a instalace.
- Příběh a čas.
Výsledky učení
Student se orientuje v problematice tzv. post-dramatického divadla, je schopen pojmenovat jeho specifické rysy, vymezit je vůči divadlu dramatickému; je schopen odlišit tvůrčí originál od projevů zkonvencionalizovaného „alternativního“ eklekticismu; dokáže nově vymezit a definovat odpovědnos tvůrčích složek divadelního díla, zejména dramaturgie, režie a scénografie.
Předpoklady a další požadavky
Podrobná znalost dějin divadla v kontextu západní kultury; podmínkou je absolvování přednášek Divadelní pojmosloví, Dějiny českého divadla a Dějiny světového divadla I. a II.
Literatura
Základní díla:
- August Stridberg: Hra snů
- Eugene Ionesco: Král umírá
- Roland Schimmelpfenig: Arabská noc
- Sarah Kane: Psychoza 4.48
- Tadeusz Kantor: Wielopole, wielopole.
- Andrej Tarkovskij: Zrcadlo
- Christoph Marthaler: Murx Europaener
Další:
- Aristoteles: Poetika, překlad M. Mráz, Praha 2008
- Zich, Otakar: Estetika dramatického umění, Praha 1968
- Fischer-Lichte, Erika: Estetika performativity, Mníšek pod Brdy 2011
- Petříček, Miroslav: Myšlení obrazem, Praha 2009
- Lehmann, Hans Thies: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007
- Knopová, Elena: Svet kontroverznej drámy, Bratislava 2011
- Lyotard, Jean Francois: O postmodernismu, Praha 1993
- Prigogine, Ilja; Stengerssova, Isabella: Řád z chaosu, Praha 2001
- Syřišťová, Eva: Puklý čas, Praha 2005
Hodnoticí metody a kritéria
85-ti procentní přítomnost studenta na výuce, vypracování zadaných písemných prací; zkouška obsahuje jak rozbor literatury v širších souvislostech, tak z analýzu konkrétních příkladů post-dramatického divadla s důrazem na funkci jednotlivých divadelních složek.
Poznámka
Pokud se do předmětu zapíší méně než 3 studenti, může být zrušen.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje