Propedeutika kritického psaní
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207PRKP0 | zápočet | 2 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Předmět je zaměřen na kultivaci psaného projevu studentů, zejména vzhledem k tomu, že psaný text by v u absolventů studijního programu měl být vedle řeči (ústního projevu) hlavním vyjadřovacím médiem pro formulování vlastních názorů v oblasti analýzy a kritiky divadelní a v širším smyslu umělecké tvorby. Důraz je kladen na psaný projev i s vědomím faktu, že tištěná média nahrazuje internet (blogy, fóra, facebook, sociální skupiny a sítě atd.) umožňující okamžitou dostupnost textu a s ní spojené prohlubující se stírání žánrových hranic i rasantní proměnu názorové autority (posun od důrazu na odbornost a zkušenost k důrazu na prožitek a “autenticitu”). Cílem předmětu není není řemeslná průprava pro novinářskou praxi, resp. publicistiku, nýbrž zkoumání kritického psaní jako specifického typu tvorby a zároveň poukazování na propustnost hranice mezi “umělci” a “kritiky”; jedním z východisek je barthesovské pojímání jazyka (langage) a psaní (écriture) proponované tzv. novou kritikou.
Přesto právě publicistické žánry (zejména pak literárního rázu – výběrově např. zpráva, glosa, sloupek, recenze, fejeton, reportáž, polemika) představují hlavní materiál, s nímž budou studenti na semináři pracovat. Vedle textů zaměřených na reflexi divadla budou vybírány i texty s širším záběrem (umění, kultura, společnost); nepůjde tedy primárně o přemýšlení o divadle, ale o textech a nad texty, tj. o rozbor existujících textů a v menší míře o vytváření vlastních pokusů o autorské publicistické útvary, s důrazem na tyto otázky:
- Struktura textu,
- přítomnost autorského subjektu,
- adresát psaného projevu,
- argumentace a formulování názoru,
- gramatická a stylistická správnost,
- používání stylotvorných prvků,
- idiolekt a expresivita,
- metaforické vyjadřování,
- strategie-ideologie-manipulace,
- jazykové “nešvary” (fráze, floskule, slovní vata, nekonkrétnost atd.).
Výsledky učení
- Student kultivuje svoji vnímavost vůči jazykovým jevům, přesněji rozpoznává jazykové roviny, dokáže pracovat se specifickými kvalitami češtiny (např. aktuální větné členění atd.).
- Student je schopen žánrově zařadit předložený text, identifikuje jeho kladné stránky i problémové oblasti s využitím doložených příkladů a konkrétních argumentů.
- Student dokáže rámcově realizovat zadaný útvar, reaguje na připomínky a na jejich základě je schopen vytvořit další verzi.
- Student ve vlastním písemném projevu postupně minimalizuje jazykové nešvary, dokáže je postihnout v textech kolegů a nabídnout řešení.
- Student bezpečně pracuje s příručkami, zejména Pravidly českého pravopisu, Mluvnicí současné češtiny, Slovníkem spisovné češtiny, Slovníkem cizích slov.
- Student vnímá kritické psaní jako specifickou tvorbu svého druhu, která podléhá jistým zákonitostem, zároveň však není pouhým řemeslem.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BARTHES, Roland. Kritika a pravda. Praha: Dauphin, 1997. ISBN 80-86019-53-5.
- ČERNÝ, Václav. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Brno: Blok, 1968.
- LAKOFF, George a JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Překlad Mirek Čejka. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-152-1.
- MIKULOVÁ, Iva. Subjektivní versus objektivní: Konference o kritice. In Theatralia: revue současného myšlení o divadelní kultuře 20, 2017, č. 1, s. 184-187. ISSN 1803-845X.
Doporučená literatura:
- BALANDIER, Georges. Karneval zdání: rozprava o řeči. Překlad Martin Hybler. Praha – Podlesí: Dauphin, 2017. ISBN 978-80-7272-801-5.
- BOURDIEU, Pierre. Co se chce říct mluvením: ekonomie jazykové směny. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2570-6.
- KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře. Praha: Academia, 1998. ISBN 8020006591.
- LOTKO, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1999. ISBN 807067685X.
Hodnoticí metody a kritéria
- 80% aktivní účast ve výuce,
- plnění dílčích ústních úkolů v rámci semináře (úvodní rozbor zadaného textu),
- plnění dílčích písemných úkolů (dodání 3 zadaných textů).
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:00–14:30 | Daniela JOBERTOVÁ | Učebna KTK 12 Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12) |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty)