Seminář současného německojazyčného divadla

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207SNJ0 zkouška 3 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky

Obsah

I. Současné postdramatické divadlo a postdramatické divadelní texty

  1. Teorie a praxe postdramatického divadla a postdramatických divadelních textů; změna divadelního a teatrologického paradigmatu v 90. letech 20. století.
  2. diskuse o inscenacích her Elfriede Jelinek na německojazyčných scénách v režii Nicolase Stemanna a Einara Schleefa + videoukázky.
  3. Diskuse o dalších postdramatických režisérech (F. Castorf, R. Pollesch) a autorech a autorkách různých generací, poetiky a zaměření: W. Schwab, P. Handke, H. Müller, K. Röggla, O. Kluck, W. Höll…

II. Nový realismus v německojazyčném divadle a dramatu

  1. Návrat k novému realismu v německojazyčném divadle od konce 90. let 20. století – diskuse a shlédnutí videoukázek.
  2. Thomas Ostermeier ve vedení divadla Baracke a berlínské Schaubühne, vliv a inscenování britské coolness dramatiky – naturalismus a brutalismus na scéně, návrat k příběhu, k individuálnímu hrdinovi a problémům současné západní společenosti: režisér T. Ostermeier, autor, dramaturg a režisér Schaubühne Marius von Mayenburg, autor a režisér Falk Richter, účast na workshopech tvůrčího psaní v RCT, festival FIND v Schaubühne.
  3. přibližování a mísení realistických a postdramatických tendencí v současných textech a divadelních projektech: Falk Richter a jeho tanečně-pohybově-činoherní autorské projekty (FEAR), proměny autorské poetiky v dílech Rolanda Schimmelpfenniga, Dey Loher, Felicie Zeller ad.

III. Formy současného politického dokumentárního divadla

  1. Skupiny a tvůrci vzešlí z giessenského Institutu pro aplikovanou divadelní vědu: Rimini Protokoll, She She Pop, Clemens Bechtel a divadelní projekty tzv. Občanské scény (Bürgerbühne) – práce s experty všedního dne na pomezí autenticity a divadelnosti.
  2. Maxim Gorki Theater – problematika menšin jako téma a divadelní estetika: profesionální aktéři jako experti: válka v bývalé Jugoslávii, uprchlická krize, koexistence arabského světa a Izraele - práce izraelské režisérky Yael Ronen s autentickým svědectvím a herectvím.
  3. Tvůrci dokumentárního divadla, pracující s multimediálními prostředky, filmovým dokumentem a autentickým vyprávěním: Milo Rau…

Výsledky učení

Cílem předmětu je seznámit studující se současnou podobou německojazyčného divadla a dramatu a s jeho hlavními praktickými i teoretickými vývojovými liniemi, a to jak četbou, tak shlédnutím ukázek záznamů inscenací, ve vzájemné diskusi a písemných pracích.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Literatura:

Divadelní texty:

Hodnoticí metody a kritéria

Studující odevzdá seminární práci – analýzu inscenace, hry, analýzu tvorby konkrétního dramatika/čky, režiséra/ky, divadla atd. v rozsahu 5 ns; v průběhu kurzu se aktivně účastní diskuse a plní průběžně zadané úkoly (četba odborných a divadelních textů, sledování záznamů inscenací, krátké referáty); požadovaná účast 75% (max. 3 absence).

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů