Teorie divadla II. 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207TID4 | zkouška | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Studenti se seznámí s teoretickými koncepty, které se rozvíjely paralelně se strukturalistickým pojetím divadla a které mají svůj počátek v klasické německé duchovědě (zejména v tzv. Životní filosofii W. Diltheye) a v rané fenomenologii. Setkají se také s těmi teoretickými modely, které koření v psychoanalýze.
- Fenomenologický přístup k divadlu (Ingarden, Gouhier, Dufrenne, Merleau-Ponty).
- Hermeneutika a divadlo (Gadamer, W. Ong, Ricoer, N. Frye).
- Pozdější fenomenologie a tzv. symbolické teorie divadla, včetně archetypálních (Bachelard, Poulet, Ricoeur, Bodkinová aj.).
- Divadlo a psychoanalýza (Jung, Durand, Bachelard, Lacan).
Výsledky učení
Student by se měl po absolvování předmětu umět samostatně orientovat v problematice současné divadelní teorie, a to v celé její šíři. Měl by být schopen napsat na toto téma odbornou studii nebo esej a měl by umět jednotlivé tematické okruhy a tendence, které se v současné divadelní teorii objevují, nejenom podrobně popsat a vyhodnotit, ale také je zařadit do širšího kulturního a společenského kontextu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Texty čtené v rámci předmětu:
- Heidegger, M. Zrození uměleckého díla (celý text), in: HEIDEGGER, Martin: Zrození uměleckého díla, Praha, 2016.
- Ricoeur, P.: Mimesis I, II a III (celý text) in: RICOEUR, Paul: Čas a vyprávění I., Praha, 2001.
- Gadamer, H.-G., Řeč jako médium hermeneutické zkušenosti, in: Překlad literárního díla, Praha, Orbis, s. 24-30.
- Merleau-Ponty, M.: Cézannovo pochybování, in: MERLEAU-PONTY, Maurice: Oko a duch a jiné eseje, Praha, 1970, s. 35–51.
- Patočka, J.: Epičnost a dramatičnost, in: Divadlo 17, 1966, č. 10, s. 1–6.
- Patočka, J.: Ještě jedna Antigona a Antigoné ještě jednou, in: Divadlo 18,1967, č. 10, s. 1–7.
- Steinback, D.: O struktuře ontologii a identitě divadelního uměleckého díla, in Souřadnice a kontexty divadla: Antologie současné německé divadelní teorie, Praha, 2005, s. 3–9.
Povinná literatura předmětu:
- GADAMER, Hans-Georg: Řeč jako médium hermeneutické zkušenosti, Praha, 1970.
- GADAMER, Hans-Georg: Pravda a metoda, Praha, 2019.
- HEIDEGGER, Martin: Zrození uměleckého díla, Praha, 2016.
- INGARDEN, Roman: O poznávání literárního díla, Praha, 1967.
- LACAN, Jacques: Imaginárno a symbolično, Praha, 1996.
- LÉVINAS, Emanuel: Čas a jiné, Praha, 1997.
- MERLEAU–PONTY, Maurice: Oko a duch a jiné eseje, Praha, 1970.
- PATOČKA, Jan: Umění a čas II., Praha, 2004.
- RICOEUR, Paul: Čas a vyprávění I., Praha, 2001.
- RICOEUR, Paul: Čas a vyprávění II., Praha, 2003.
- RICOEUR, Paul: Čas a vyprávění III., Praha, 2008.
- STEINBACK, Dietrich: O struktuře ontologii a identitě divadelního uměleckého díla, Praha, 2005.
Hodnoticí metody a kritéria
80% docházka, aktivní spolupráce na hodině, ústní zkouška.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty)