Didaktika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
282DDK | zkouška | 2 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Předmět je zaměřený na prohloubení znalostí didaktiky expresivních uměleckých oborů, zejména dramatické výchovy. Některá z témat:
- didaktiky expresivních oborů – shody a specifika, příbuzné obory,
- východiska a zdroje procesu dramatické výchovy,
- vstřícné a zprostředkující kurikulum,
- pojetí žáka, role pedagoga,
- proces dramatické výchovy a jeho součásti,
- problematika tvorby fikce v dramatických aktivitách, mimetická hra a její podstata,
- kategorie identifikace v dramatické hře,
- typologie dramatickovýchovného procesu,
- improvizace a interpretace,
- divadelní práce a její místo a funkce v dramatické výchově,
- problematika schopností, nadání a talentu ve vztahu k dramatické výchově.
Témata jsou zpřesňována v souladu s dizertačním výzkumem studenta.
Výsledky učení
Student:
- formuluje ústně i písemně teoretické poznatky z oborové didaktiky a propojuje je se svým výzkumem,
- orientuje se v různých názorech na dramatickou výchovu a v různých přístupech k ní s využitím znalostí z disciplín, z nichž dramatická výchova čerpá (teatrologie, pedagogika, psychologie, sociologie...),
- vysvětlí rozdíly mezi dramatickou výchovou a příbuznými obory (osobnostně-sociální výchova, dramatoterapie) a umí je podepřít argumenty na základě vlastní praxe i odborné literatury,
- zná a dokáže vysvětlit různé metody a techniky dramatické výchovy a je schopen je tvořivě aplikovat ve své praxi i při zkoumání práce různých pedagogů,
- vnímá dramatickou výchovu jako otevřený systém a je schopen aplikovat dramatickovýchovné aktivity na další oblasti výchovy a vzdělávání.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
BOLTON, G. Towards a Theory of Drama in Education. London: Longman, 1979. 162 s. ISBN 0-5823-6137-0.
CAILLOIS, R. Hry a lidé. Přel. N. VANGELI. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 216 s. Přel. z: Les Jeux et les Hommes. ISBN 80-902482-2-5.
GOLEMAN, D. Emoční inteligence: Proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Přel. Markéta BÍLKOVÁ. Praha: Columbus, 1997. 352 s. Přel. z: Emotional Intelligence. ISBN 80-85928-48-5.
HLAVSA, J.; HAVLÍNOVÁ, M.; KLICPEROVÁ, M.; MACHKOVÁ, E.; BAKALÁŘ, E.; HALÍK, T.;
KOŤÁTKOVÁ, S.; PROVAZNÍK, J.; BLÁHOVÁ, K.; SVOBODOVÁ, R.; TOMKOVÁ, A. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
KRUŽÍKOVÁ, Lenka, ed. Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 268 stran. ISBN 978-80-244-5665-2.
MACKOVÁ, S. Divadlo a výchova: (Úvahy o oboru). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2016. 260 s. ISBN 978-80-7460-101-9.
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.
---. Úvod do studia dramatické výchovy. 3., aktualiz. vyd. Praha: NIPOS, 2018. 160 s. ISBN 978-80-7068-317-0.
MARUŠÁK, R.; KRÁLOVÁ, O.; RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80--7367472-4.
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Přel. J. MILNEROVÁ. Praha: Panorama, 1978. 360 s. Přel. z: The Psychology of Play. Edice Pyramida.
MORGAN(OVÁ), N.; SAXTON(OVÁ), J. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. H. ZYMONOVÁ a J. PROVAZNÍK. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders. ISBN 80-901660-2-4.
NEELANDS, J. Making Sense of Drama: A Guide to Classroom Practice. Oxford: Heinemann, 1984. 124 s. ISBN 0-435-18658-2.
PROVAZNÍK, J (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.
---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. 200 s. ISBN 80-7184-437-3.
STUCHLÍKOVÁ, Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 2. ISBN 978-80-210-7769-0.
ULRYCHOVÁ, I. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016 [2007]. 104 s. ISBN 978-80-7331-408-8.
VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky: Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí (dětí a dospělých). 1995. Praha: ISV nakladatelství, 1995. 200 s. ISBN 80-85866-06-4.
---. Metody a techniky dramatické výchovy. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
VALIŠOVÁ, Alena a KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Vydání 1. Praha: Grada, 2021. 310 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3249-2.
WAGNER, Betty Jane. Dorothy Heathcote: Drama as a Learning Medium. Washington, D. C.: National Education Association, 1976. 240 s. ISBN 0810613832.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška: Student písemně (formou pracovního textu) zpracuje ke zkoušce vybrané didaktické téma související s jeho výzkumem. S oporou o tento pracovní text objasní v odborné rozpravě souvislosti mezi vybraným tématem a jeho výzkumem, vztáhne se k relevantním zdrojům, formuluje významná zjištění apod.
Rozvrh na akademický rok 2024/25:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi - na dostudování KVD (Volitelné předměty)