Didaktika

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
282DDK zkouška 2 česky akademický rok

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky

Obsah

Předmět je zaměřený na prohloubení znalostí didaktiky expresivních uměleckých oborů, zejména dramatické výchovy. Některá z témat:

Témata jsou zpřesňována v souladu s dizertačním výzkumem studenta.

Výsledky učení

Student:

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

BOLTON, G. Towards a Theory of Drama in Education. London: Longman, 1979. 162 s. ISBN 0-5823-6137-0.

CAILLOIS, R. Hry a lidé. Přel. N. VANGELI. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 216 s. Přel. z: Les Jeux et les Hommes. ISBN 80-902482-2-5.

GOLEMAN, D. Emoční inteligence: Proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Přel. Markéta BÍLKOVÁ. Praha: Columbus, 1997. 352 s. Přel. z: Emotional Intelligence. ISBN 80-85928-48-5.

HLAVSA, J.; HAVLÍNOVÁ, M.; KLICPEROVÁ, M.; MACHKOVÁ, E.; BAKALÁŘ, E.; HALÍK, T.;

KOŤÁTKOVÁ, S.; PROVAZNÍK, J.; BLÁHOVÁ, K.; SVOBODOVÁ, R.; TOMKOVÁ, A. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.

KRUŽÍKOVÁ, Lenka, ed. Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 268 stran. ISBN 978-80-244-5665-2.

MACKOVÁ, S. Divadlo a výchova: (Úvahy o oboru). Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2016. 260 s. ISBN 978-80-7460-101-9.

MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.

---. Úvod do studia dramatické výchovy. 3., aktualiz. vyd. Praha: NIPOS, 2018. 160 s. ISBN 978-80-7068-317-0.

MARUŠÁK, R.; KRÁLOVÁ, O.; RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80--7367472-4.

MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Přel. J. MILNEROVÁ. Praha: Panorama, 1978. 360 s. Přel. z: The Psychology of Play. Edice Pyramida.

MORGAN(OVÁ), N.; SAXTON(OVÁ), J. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. H. ZYMONOVÁ a J. PROVAZNÍK. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders. ISBN 80-901660-2-4.

NEELANDS, J. Making Sense of Drama: A Guide to Classroom Practice. Oxford: Heinemann, 1984. 124 s. ISBN 0-435-18658-2.

PROVAZNÍK, J (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.

---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. 200 s. ISBN 80-7184-437-3.

STUCHLÍKOVÁ, Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 2. ISBN 978-80-210-7769-0.

ULRYCHOVÁ, I. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016 [2007]. 104 s. ISBN 978-80-7331-408-8.

VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky: Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí (dětí a dospělých). 1995. Praha: ISV nakladatelství, 1995. 200 s. ISBN 80-85866-06-4.

---. Metody a techniky dramatické výchovy. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

VALIŠOVÁ, Alena a KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Vydání 1. Praha: Grada, 2021. 310 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3249-2.

WAGNER, Betty Jane. Dorothy Heathcote: Drama as a Learning Medium. Washington, D. C.: National Education Association, 1976. 240 s. ISBN 0810613832.

Hodnoticí metody a kritéria

Zkouška: Student písemně (formou pracovního textu) zpracuje ke zkoušce vybrané didaktické téma související s jeho výzkumem. S oporou o tento pracovní text objasní v odborné rozpravě souvislosti mezi vybraným tématem a jeho výzkumem, vztáhne se k relevantním zdrojům, formuluje významná zjištění apod.

Rozvrh na akademický rok 2024/25:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů