Doktorský seminář 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
282DRE1 zkouška 10 česky akademický rok

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky

Obsah

Předpokladem předmětu je především práce na disertaci, tedy disertační výzkum. Semináře jsou platformou pro prezentaci a konzultace dílčích prací na připravovaných disertačních projektech. Každý seminář je věnován přibližně dvěma připravovaným projektům. Úvodem je vždy přečtena část práce, kterou student potřebuje ověřit v širším společenství, následuje rozprava, jíž se účastní pedagogové i ostatní doktorandi. V průběhu studia se čtené kapitoly upřesňují a přibližují výsledné podobě disertační práce. V návaznosti na konkrétní témata jsou na seminář přizváváni jako konzultanti externí spolupracovníci, členové oborové rady a školitelé. V závislosti na harmonogramu předmětu v daném akademickém roce na doktorský seminář mohou být dále přizváni hostující experti s příspěvky, které odpovídají aktuálně řešeným výzkumným problémům studijního programu a širšímu okruhu témat studijního programu. Seminář probíhá zpravidla hybridní formou.

V prvním ročníku jde především o upřesňování projektu, který student prezentoval během přijímacího řízení, a to ve všech aspektech: výzkumné otázky, zvolené metodologie i literatury. V dalších ročnících o postupné upřesňování výzkumných otázek, metodologie řešení a zpracování dílčích částí, struktury i finální podoby disertační práce.

Účast na doktorském semináři se předpokládá i po uplynutí standardní doby studia, pokud student pracuje na disertační práci.

Výsledky učení

Student dokáže prezentovat výsledky rešerší literatury a první fázi procesu práce na disertaci (názorové posuny a upřesňování výzkumného záměru) před fórem studentů doktorského programu, pedagogů a přizvaných expertů, formulovat výzkumnou otázku/problém i metodologii řešení výzkumu, pojmenovávat problémy, které řeší v rámcovém kontextu celku disertační práce. Dokáže diskutovat o probíraných tématech, reflektovat práci ostatních studentů, přijímat připomínky ostatních, věcně na ně reagovat a případně je zapracovávat do dalšího postupu řešení.

Předpoklady a další požadavky

Disertační výzkum, Úvod do metodologie výzkumu

Literatura

Zejména podle individuálního tématu disertační práce.

Obecná literatura:

BAILEY, Stephen. Academic Writing: A Handbook for International Students. Routledge, 2018.

BEČKA, J. V. Česká stylistika. Praha: Academia, 1992. 468 s. ISBN 80-200-0020-8.

BORKDORFF, Henk. The Conflict of the Faculties, Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden University Press, 2012.

ČECHOVÁ, M.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.

382 s. ISBN 978-80-7106-961-4.

ČMEJRKOVÁ, S.; DANEŠ, F.; SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. 256 s. ISBN 80-85927-69-1.

ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Přel. I. SEIDL. Olomouc: Votobia, 1997. 280 s. Přel. z: Come si la fa una tesi di laurea. ISBN 80-7198-173-7

HORNOVÁ, Lucie. Praktický výzkum. Brno: JAMU, 2023. 193 s. ISBN 978-80-7460-218-4

ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. 212 s. ISBN 978-80-86429-40-7.

TURABIAN, Kate L. A Manual for writers of research papers, theses, and dissertations. University of Chicago Press, 2017.

WALLWORK, Adrian; Southern, Anna. 100 tips to avoid mistakes in academic writing. Springer, 2020.

Tutoriály Research Catalogue

https://guide.researchcatalogue.net/

https://www.researchcatalogue.net/view/273532/1685164

Zejména doporučuji tento video seminář, ve kterém se řeší základy práce: https://www.researchcatalogue.net/view/1380657/2210433 (vytváření expozic začíná kolem času 16:00).

Různé návody má na svém profilu Casper Schipper, což je jeden z řešitelů Research Catalogu. https://www.researchcatalogue.net/profile/?person=158034

Hodnoticí metody a kritéria

Povinná 70% účast. V prezenční formě alespoň 50% fyzická, 20% synchronním vzdáleným přístupem. V kombinované formě alespoň 20% fyzická účast, zbytek synchronním vzdáleným přístupem, v odůvodněných přístupech asynchronním studiem záznamu a následnou reflexí. Aktivní účast v diskusích, zpracování zadaných seminárních prací a jejich přednesení v semináři. Prezentace výzkumných otázek/problémů, metodologie, dílčích výsledků disertačního výzkumu a následná obhajoba zvoleného postupu na semináři v rozsahu odpovídajícím ročníku studia. Student je povinen prezentovat přinejmenším 4x během standardní doby studia, jednou v každém akademickém roce. Harmonogram prezentací během akademického roku stanovuje předseda OR. Kromě připravené prezentace využívají studenti setkání k operativním konzultacím aktuálních výzkumných úkolů.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů