Divadlo a drama v kontextu kultury 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
288DKK1 zkouška 12 česky akademický rok

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Ústav teorie scénické tvorby

Obsah

Obsahem tematického bloku Divadlo a drama v kontextu kultury 1 a 2 je studium spojující historické hledisko s typologickým, tj. se snahou o uchopení příznačných tendencí, při jejichž zkoumání se spojuje diachronní zřetel se synchronním také v souvislosti se zájmem věnovaným teoretické a kritické reflexi příslušných etap/epoch a problémů. Zvláštní pozornost je přitom věnována divadlu v kontextu západní kultury (sledovanému ovšem ve srovnání s východním divadlem), a to nejenom v jeho „imanentním“ vývoji, jak se jeví také při proměnách jeho jednotlivých aspektů (uměleckých, mediálních, institucionálních), rovin (dějové, obrazové, zvukové) a složek, které je tvoří (drama, herectví, režie, scénografie, hudba) v jejich vzájemném vztahu, ale i ve vztahu k dalším uměním a médiím s jejich proměnlivou kulturní „skladbou“, vůči kterými se může divadlo díky svému základu v herectví jevit (i využívat) jako svérázné zrcadlo. K vlastnímu předmětu Divadlo a drama v kontextu kultury se přidružují předměty volené v souladu s projektem disertační práce: Herectví a hraní v kontextu kultury, Drama a dramaturgie v kontextu kultury, Režie v kontextu scénické kultury, Scénický prostor v kontextu kultury a Zábavněhudební divadlo v kontextu scénické kultury.

TÉMATA pro dvě stěžejní přednášky a z nich se odvíjející semináře a/či individuální konzultace vybírá a zpřesňuje garantka předmětu v souvislosti s tématy doktorských projektů i v návaznosti na grantové projekty probíhající v Ústavu teorie scénické tvorby.

Jednotlivá setkání probíhají podle počtu zapsaných studentů obvykle čtyřikrát během AR .

Garantka předmětu doc. Jitka Goriaux, Ph.D přednáší i doplňující předměty Režie a scénografie v kontextu scénické kultury; další přednášející doplňujících předmětů volených podle zaměření disertace: MgA. Milan Šotek, Ph.D. (Drama a dramaturgie v kontextu kultury), prof. Jakub Korčák a MgA. Štěpán Pácl, Ph.D. (Režie v kontextu scénické kultury), prof. Jiří Šípek, CSc. a Ph.D. (Herectví a hraní v kontextu kultury) a Mgr. Pavel Bár, Ph.D. (Zábavněhudební divadlo v kontextu scénické kultury). Do výuky jsou zváni i hosté nad rámec kmenových pedagogů: prof. Peter Čanecký (Scénický prostor v kontextu kultur) a další odborníci.

Výsledky učení

V souladu s cíli studia v případě 1. ročníku předmětu je kladen důraz na shromažďování a prohlubování znalostí a osvojování různých metodických přístupů při zkoumání zvolených fenoménů.

VÝSTUPY podle individuálního zaměření a charakteru doktorského projektu: samostatný umělecký a/či teoretický výzkum v podobě scénického produktu umělecké povahy (inscenace, původní dramatická tvorba) a jeho popisu či analýzy; výsledky teoretického výzkumu jsou předkládány formou komentovaných rešerší, analýz a dílčích studií k diskusi v doktorském semináři a následně mohou být zpracovány do konferenčních příspěvků a/či publikačních výstupů.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Povinná:

Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU:

GORIAUX, J. (ed.) Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře, Praha: NAMU 2021 (zde i další literatura)

Další povinná literatura: je pro oba roky tohoto předmětu stejná – studenti proto mají více času na prostudování:

BEJBLÍK, A. / HORNÁT, J. / LUKEŠ M. (eds.) Alžbětinské divadlo I–III, Praha: Odeon 1978–1985 – vybrané studie

CARLSON, M. Theories of the Theatre. A Historical and Critical Survey, from the Greeks to the Present, Ithaca: Cornell University Press 1993

DIDEROT, D. „Paradox o herci“, in Diderot o divadle, Praha: Umění lidu 1950, event. in (týž) Diderot o umění, Praha: Odeon 1983

GORIAUX PELECHOVÁ, J. Divadlo Thomase Ostermeiera. Na cestě za novým realismem, Praha: KANT 2014

GORIAUX, J. Antoine Vitez: režisér a pedagog… tedy dramaturg?, Praha: KANT 2022

HYVNAR, J. Herec v moderním divadle (K divadelním reformám 20. století), Praha: KANT 2011

KALVODOVÁ, D. Čínské divadlo, Praha: Panorama: 1992

KOTTE, A. Dějiny divadla. Úvod, Praha: NAMU 2022

MCDONALD, M. (Ed.) The Cambridge Companion to Greek and Roman Theatre, Cambridge University Press 2011

VOSTRÝ, J. „Od podívané k obrazu (Italský vynález scénografie a směry evropského divadla)

1 a 2, Disk 2 (prosinec 2002) a 3 (březen 2003)

VOSTRÝ, J. O hercích a herectví, Praha: KANT 2014 (2., rozš. vydání)

Doporučená:

ARISTOTELES, Poetika, Praha: Jan Laichter 1948 (překlad. A. Kříže, viz i /týž/ Rétorika. Poetika, Praha: Rezek 1999; srov. překlad J. Novákové: Praha: Orbis 1964)

ARNBOM, M-T. / CLARKE, K. / TRABITSCH, T. Welt der Operette (Glamour, Stars und Showbuisiness, Wien: Christian Branstätter Verlag 2011

BABLET, D. Les Revolutions scéniques du XXe Siècle, Paris 1975

BANU, G. Nepodrobený herec, Praha: NAMU 2016

BERNARD, J. [Kopecký, J.], Co je divadlo, Praha: SPN 1983

BRAUN, K. Divadelní prostor, Praha: AMU 2001

BROCKETT, O. G. Dějiny divadla, Praha: Nakl. Lidové noviny 1999

DUPONT, F. Aristote ou le vampire du théâtre occidental, Paris 2007

FIEBACH, J. Od Craiga po Brechta, Bratislava: Tatran 1983

FIEBACH, J. Welt Theater Geschichte, Berlin: Theater der Zeit 2015

GAJDOŠ, J. Od techniky dramatu ke scénologii, Praha: AMU 2005

GUERY, M. Geschichte der Künste, Berlin: Reimer 2014

HYVNAR, J. Francouzská divadelní reforma (Od Antoina k Artaudovi), Praha: Pražská scéna 1996

Myšlení o divadle I (ed. Major, L.) a II (ed. Petříček, M.), Praha: Herrman a synové 1993

Od prožívání k jednání – Předpoklady a cíle Stanislavského reformy, Praha: KANT 2022

OSOLSOBĚ, I. Divadlo, které mluví, zpívá a tančí. Teorie jedné komunikační formy, Praha: Supraphon 1974

PLEŠÁK, M. / VOSTRÝ, J. (eds.) Problém Brecht I (U nás), II (Jinde), Praha: KANT 2021

POKORNÝ, J. Složky divadelního výrazu, Praha: Ústav pro učebné pomůcky vysokých a odborných škol 1946

PÖRTNER, P. Experimentální divadlo (Přehled. Dokumenty. Kresby. Fotografie), Praha: Orbis 1965

VELTRUSKÝ, J. Drama jako básnické dílo, Brno: Host 1999

VOSTRÁ, D. Předpoklady japonské scéničnosti, Praha: KANT 2015

VOSTRÝ, J. Scénologie dramatu, Praha: KANT 2010

VOSTRÝ, J. Stanislavského objev herecké kreativity a jeho sociokulturní souvislosti, Praha: KANT 2018

VOSTRÝ, J. Scénování a umění, Praha: KANT 2020

Hodnoticí metody a kritéria

Ověřování výsledků zkouškou na konci AR - ústním pohovorem na základě prací odevzdávaných v průběhu studia (rešerše a komentář v rozsahu cca 10-15 ns.).

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: odborná úroveň zpracování a prezentace seminární práce.

Minimální požadovaná docházka není stanovena.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů