Drama a divadlo v kontextu české kultury 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
288DRC1 zkouška 20 česky

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Ústav teorie scénické tvorby

Obsah

Obsahem tematického bloku je studium divadla a dramatu v české kultuře, spojující historické hledisko s typologickým, tj. se snahou o identifikaci příznačných tendencí, při jejichž zkoumání se spojuje diachronní zřetel se synchronním také v souvislosti se zájmem věnovaným teoretické a kritické reflexi jednotlivých období a problémů. Zvláštní pozornost se přitom věnuje vztahům k divadlu a dramatu ve světě i spojitosti či diferencovanosti jednotlivých aspektů divadla (umělecké, mediální, institucionální), rovin (dějové, obrazové, zvukové) a složek, které je tvoří (drama, herectví, režie, scénografie, hudba) v jejich vzájemném vztahu i ve vztahu k dalším uměním a a médiím, a to se zvláštním zřetelem ke scénování české společnosti a médiím tohoto scénování v jednotlivých historických obdobích, tedy k problematice historické kontinuity a diskontinuity, tradice a novátorství i vazby jednotlivých děl i etap na tendence českého myšlení a na jednotlivé myšlenkové tendence a tradice s jejich (sebe)scénováním. K vlastnímu předmětu divadlo a drama v české kultuře se přidružují předměty volené v souladu s projektem disertační práce: Herectví a hraní v české kultuře, Drama a dramaturgie v české kultuře, Režie v české scénické kultuře, Česká scénografie a moderní divadlo, Hudba a zvuk v české scénické kultuře a Zábavněhudební divadlo v české kultuře.

Výsledky učení

Výstupy: samostatný umělecký a/či teoretický výzkum v podobě scénického produktu umělecké povahy (inscenace, původní dramatická tvorba) a jeho analýzy; výsledky teoretického výzkumu jsou předkládány formou komentovaných rešerší, analýz a dílčích studií k diskusi v doktorském semináři a následně mohou být zpracovány do publikačních výstupů.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Povinná:

CÍSAŘ, J. Česká divadelní tradice: mýtus, nebo živá skutečnost? Praha: KANT 2011

KUČERA, K. Kultura v českých dějinách 19. století (Ke zrodu, genezi a smyslu avantgard), Praha: Academia 2011

MACURA, V. Znamení zrodu (České obrození jako kulturní typ), Praha: Čs. spisovatel 1983

VOSTRÝ, J., SÍLOVÁ, Z. České drama a český hrdina, Praha: KANT 2017

Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU:

SÍLOVÁ, Z., ŠOTEK, M. (eds.) Jak rozumět českému divadlu 19. století, Praha: NAMU 2019

SÍLOVÁ, Z., VOSTRÝ, J. (eds.) Jindřich Vodák k historii českého divadla, Praha: NAMU 2017

Doporučená:

CÍSAŘ, J. Přehled dějin českého divadla, Praha: NAMU 2009

Československá vlastivěda, díl VIII. Umění, Praha: Sfinx 1935

Divadlo v české kultuře XIX. století, Praha: NG 1985

KALISTA, Z. České baroko, Praha: ELK 1941

VOSTRÝ, J. / SÍLOVÁ, Z. (eds.) Josef Kajetán Tyl 1808–1856–2006–2008, Praha: KANT 2007

Hodnoticí metody a kritéria

Ověřování výsledků zkouškou na konci AR - ústním pohovorem na základě prací odevzdávaných v průběhu studia.

Při zrpacování rešerší či dílčích případových studií v rozsahu cca 10 a více ns se hodnotí samostatnost, původnost přístupu při osvojení si příslušných odborných (uměleckých, historických, teoretických) znalostí, úroveň analytických, interpretačních, komparačních a dalších zvolených metod a jejich prezentace příslušnou formou.

Minimální požadovaná docházka není stanovena.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů