Filmová řeč 2

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
302FIRE2 zkouška 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Petr MAREK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Petr MAREK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra režie

Obsah

Rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl. Dvě

navazující semestrální přednášky.

Seznámení se základními pravidly filmové režie.

Předávání praktických zkušeností pedagoga.

  1. INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCE

Rytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.

  1. - 15. HUDBA A ZVUK

Základní principy užití hudby a zvuku. Dvoudílná přednáška.

  1. - 17. IDENTIFIKACE

Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů. Dvoudílná přednáška.

  1. SYMBOLICKÝ FILM

Metaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.

  1. - 20. UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA

Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v

existenciální hudební komedii.

  1. PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYB

Pokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a

pravděpodobnosti vyprávění.

  1. - 26. PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1

Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké

formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.

Výsledky učení

Výsledky učení:

Student se orientuje ve všech aspektech filmové řeči. Dokáže ve filmových dílech analyzovat a sám při své tvorbě

pracovat s kontrastem, rytmem, pohybem, rámováním, záběrováním. Dokáže poučeně pracovat s objektivním i

subjektivním filmovým vyprávěním. Je samostatně schopný rozzáběrovat krátké audiovizuální dílo a rozumí smyslu

velikosti záběru. Osvojí si střihová pravidla jako je princip osy a triády. Umí prostředky filmové řeči vést diváckou

pozornost. Uvědomuje si důležitost práce s mizanscénou a umí ji částečně aplikovat ve své tvorbě. Porozumí

významu kamery (rakurz, velikost, pohyb) při budování významu i dramatického napětí. Rozumí práci s filmovým

časem (délka trvání záběru). Zvládá uvažovat o souvislostech mezi filmovou řečí a abstraktnějšími významovými

rovinami vyprávění: metaforickými, alegorickými a symbolickými významy. Orientuje se v možnostech užití filmové

hudby a zvuku jako prostředku vyprávění.

Předpoklady a další požadavky

Podmínkou zápisu je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět Filmová řeč 1(302FIRE1)

Podmínkou zápisu na předmět 302FIRE2 je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět 302FIRE1

Literatura

BAZIN, André. Co je to film?. Praha: Československý filmový ústav (Praha, Česko), 1979.

PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967.

EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla : výběr ze statí, teoretických úvah a studií.

EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1959.

DRVOTA, Mojmír. Základní složky filmu. Praha: Národní filmový archiv, 1994.

VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 4. rozšíř. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v

Praze, 2012. 143 s. ISBN 978-80-7331-230-5.

BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. 1. vyd. Praha: Dauphin, 1998. 115 s. ISBN 80-86019-68-3 filmogr.

ARISTOTELÉS, př Kr- př Kr. Poetika. Praha: Gryf, 1993. 67 s. ISBN 80-85829-01-0.

DELEUZE, Gilles. Film 1. Obraz - pohyb. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. ISBN 80-7004-098-X.

DELEUZE, Gilles. Film 2 : obraz-čas. Praha: Národní filmový archiv, 2006. 371 s. ISBN 80-7004-127-7.

Hodnoticí metody a kritéria

Ústní analýza filmové sekvence z hlediska kinematografických výrazových prostředků s ověřením znalostí

terminologie a orientace v předmětu výuky.

Poznámka

Podmínkou atestace je úspěšná atestace předmětu Filmová řeč 1(302FIRE1) v některém z předchozích semestrů, účast na přednášce a analýza filmové sekvence z hlediska kinematografických výrazových prostředků. Forma analýzy: písemná, ústní nebo audio-vizuální (např. video-esej). Variantou pro studenty mimo katedru režie FAMU je i splnění praktického úkolu ve smyslu předmětu Praktická filmová řeč.

ÚSTNÍ VARIANTA:

prezentace analýzy krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla s doložením audiovizuálními ukázkami. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Délka samostatného mluveného slova minimálně 5 minut. Součástí zkoušky je diskuse s pedagogem, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci dvou semestrů přednášky.

PÍSEMNÁ VARIANTA:

analýza krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla a následná diskuse s pedagogem (případně písemná zpětná vazba pedagoga). Písemná práce nemá obsahovat subjektivní prvky recenze a popis děje (krom nezbytného k doložení analýzy). Práce musí být původní a nepoužitá k jiným účelům. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Text v rozsahu nejméně tří normostran dodat minimálně 7 dní před termínem zápočtu na email muzikant.krlek@post.cz. Text musí obsahovat odkaz na dostupnou video-sekvenci, jež je obsahem rozboru. Součástí zkoušky je diskuse s pedagogem, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci dvou semestrů přednášky.

PRAKTICKÁ VARIANTA I (pro studenty mimo katedru režie FAMU):

Student má za úkol v roli kameramana, režiséra a střihače realizovat krátký audiovizuální tvar (cca 2-3min), v němž účelně uplatní tyto základní figury klasického filmového vyprávění: celek, polodetail, detail, pohled/protipohled, návazný střih, střih v pohybu, křížový střih, pohyb kamery, subjektivní pohled. Kamera je ve většině záběrů statická a obraz komponovaný „klasicky“. V realistickém ději se musí vyskytnout minimálně dvě postavy. V části děje se vyskytují odděleně, v části společně v interakci. Během společné analýzy výsledného tvaru v rámci přednášky Filmová řeč či během zkouškového termínu se hodnotí míra koherence formy a obsahu a adekvátnost výrazových prostředků, zvolených pro vyjádření děje. Nehodnotí se idea a zvuková stopa. Technické parametry jsou volné. Je možno natáčet na jakékoli vlastní snímací zařízení (včetně mobilního telefonu). Výsledné audiovizuální dílo musí být dodánu v průběhu semestru. Součástí zkoušky je diskuse s pedagogem, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci dvou semestrů přednášky.

PRAKTICKÁ VARIANTA II (pro všechny studenty, včetně studentů katedry režie FAMU):

Vytvoření audiovizuálního díla v žánru video-esej, jehož obsahem je analýza krátké filmové sekvence či několika sekvencí (v celkové délce cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla. Analýza probíhá metodami dekonstrukce původního díla, montážní komparace a pod. Student je autorem/střihačem eseje a zároveň autorem textové části analýzy (mluvené slovo nebo titulky). Výběr analyzovaných děl vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Součástí zkoušky je diskuse s pedagogem, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci dvou semestrů přednášky.

Zápočtové termíny jsou vypisovány v KOSU.

OKRUHY TEORETICKÝCH OTÁZEK:

1

Definujte obvyklé funkce základních typů velikostí záběru. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.

2

Definujte pojem „mizanscéna“ a popište možnosti práce s mizanscénou. Jmenujte autory, kteří se věnují výraznému typu organizace mizanscény a definujte obecnější význam tohoto sémantického gesta v jejich tvorbě.

3

Definujte základní principy kompozice záběru. Uveďte příklady, kdy změna kompozice posune význam záběru.

4

Jmenujte typy pohybu kamery a popište jejich obvyklé funkce. Doložte příklady. Jmenujte i funkční užití jdoucí proti obvyklému.

5

Definujte pojem „plán záběru“. Popište možnosti práce s plány. Zauvažujte nad významotvorným potenciálem druhého (třetího) plánu. Doložte příklady.

6

Definujte pojmy „tempo“ a „rytmus“. Popište filmový rytmus ve všech jeho aspektech. Definujte činitele rytmu záběru, sekvence, vyprávění. Jmenujte možnosti práce s trváním (délkou) záběru. Uveďte i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.

7

Popište základní technické principy a estetické figury, umožňující diváckou orientaci v prostoru. Doložte příklady. Jmenujte i příklady funkčního užití dezorientace.

8

Definujte možnosti práce s filmovým časem. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.

9

Definujte základní principy filmového střihu. Jmenujte typy střihových figur a popište jejich obvyklé použití. Popište principy montážního filmu a uveďte příklady jejich užití mimo rámec montážní kinematografie. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.

10

Definujte pojem „vnitrozáběrová montáž“. Vymenujte typy „vnitrozáběrové montáže“ a popište principy jejich významového užití.

11

Definujte základní přístupy užití filmového zvuku a hudby. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.

12

Popište princip některého ze základních technických pravidel kinematografie (např. pravidlo osy) a uveďte příklady (včetně hypotetických), kdy jeho porušením vzniká nová významová kvalita.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 240
Seminární místnost KR 240

(Lažanský palác)
MAREK P.
17:20–19:45
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 17:20–19:45 Petr MAREK Seminární místnost KR 240
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů