Filmová řeč 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302FIRE2 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra režie
Obsah
Rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl. Dvě
navazující semestrální přednášky.
Seznámení se základními pravidly filmové režie.
Předávání praktických zkušeností pedagoga.
- INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCE
Rytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.
- - 15. HUDBA A ZVUK
Základní principy užití hudby a zvuku. Dvoudílná přednáška.
- - 17. IDENTIFIKACE
Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů. Dvoudílná přednáška.
- SYMBOLICKÝ FILM
Metaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.
- - 20. UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA
Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v
existenciální hudební komedii.
- PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYB
Pokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a
pravděpodobnosti vyprávění.
- - 26. PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1
Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké
formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.
Výsledky učení
Výsledky učení:
Student se orientuje ve všech aspektech filmové řeči. Dokáže ve filmových dílech analyzovat a sám při své tvorbě
pracovat s kontrastem, rytmem, pohybem, rámováním, záběrováním. Dokáže poučeně pracovat s objektivním i
subjektivním filmovým vyprávěním. Je samostatně schopný rozzáběrovat krátké audiovizuální dílo a rozumí smyslu
velikosti záběru. Osvojí si střihová pravidla jako je princip osy a triády. Umí prostředky filmové řeči vést diváckou
pozornost. Uvědomuje si důležitost práce s mizanscénou a umí ji částečně aplikovat ve své tvorbě. Porozumí
významu kamery (rakurz, velikost, pohyb) při budování významu i dramatického napětí. Rozumí práci s filmovým
časem (délka trvání záběru). Zvládá uvažovat o souvislostech mezi filmovou řečí a abstraktnějšími významovými
rovinami vyprávění: metaforickými, alegorickými a symbolickými významy. Orientuje se v možnostech užití filmové
hudby a zvuku jako prostředku vyprávění.
Předpoklady a další požadavky
Podmínkou zápisu je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět Filmová řeč 1(302FIRE1)
Literatura
BAZIN, André. Co je to film?. Praha: Československý filmový ústav (Praha, Česko), 1979.
PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967.
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla : výběr ze statí, teoretických úvah a studií.
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1959.
DRVOTA, Mojmír. Základní složky filmu. Praha: Národní filmový archiv, 1994.
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 4. rozšíř. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v
Praze, 2012. 143 s. ISBN 978-80-7331-230-5.
BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. 1. vyd. Praha: Dauphin, 1998. 115 s. ISBN 80-86019-68-3 filmogr.
ARISTOTELÉS, př Kr- př Kr. Poetika. Praha: Gryf, 1993. 67 s. ISBN 80-85829-01-0.
DELEUZE, Gilles. Film 1. Obraz - pohyb. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. ISBN 80-7004-098-X.
DELEUZE, Gilles. Film 2 : obraz-čas. Praha: Národní filmový archiv, 2006. 371 s. ISBN 80-7004-127-7.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní analýza filmové sekvence z hlediska kinematografických výrazových prostředků s ověřením znalostí
terminologie a orientace v předmětu výuky.
Poznámka
Podmínkou atestace je úspěšná atestace předmětu Filmová řeč 1(302FIRE1) v některém z předchozích semestrů, účast na přednášce a analýza filmové sekvence z hlediska kinematografických výrazových prostředků. Forma analýzy: písemná, ústní nebo audio-vizuální (např. video-esej). Variantou pro studenty mimo katedru režie FAMU je i splnění praktického úkolu ve smyslu předmětu Praktická filmová řeč.
ÚSTNÍ VARIANTA:
prezentace analýzy krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla s doložením audiovizuálními ukázkami. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Délka samostatného mluveného slova minimálně 5 minut. Součástí zkoušky je diskuse s pedagogem, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci dvou semestrů přednášky.
PÍSEMNÁ VARIANTA:
analýza krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla a následná diskuse s pedagogem (případně písemná zpětná vazba pedagoga). Písemná práce nemá obsahovat subjektivní prvky recenze a popis děje (krom nezbytného k doložení analýzy). Práce musí být původní a nepoužitá k jiným účelům. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Text v rozsahu nejméně tří normostran dodat minimálně 7 dní před termínem zápočtu na email muzikant.krlek@post.cz. Text musí obsahovat odkaz na dostupnou video-sekvenci, jež je obsahem rozboru. Součástí zkoušky je diskuse s pedagogem, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci dvou semestrů přednášky.
PRAKTICKÁ VARIANTA I (pro studenty mimo katedru režie FAMU):
Student má za úkol v roli kameramana, režiséra a střihače realizovat krátký audiovizuální tvar (cca 2-3min), v němž účelně uplatní tyto základní figury klasického filmového vyprávění: celek, polodetail, detail, pohled/protipohled, návazný střih, střih v pohybu, křížový střih, pohyb kamery, subjektivní pohled. Kamera je ve většině záběrů statická a obraz komponovaný „klasicky“. V realistickém ději se musí vyskytnout minimálně dvě postavy. V části děje se vyskytují odděleně, v části společně v interakci. Během společné analýzy výsledného tvaru v rámci přednášky Filmová řeč či během zkouškového termínu se hodnotí míra koherence formy a obsahu a adekvátnost výrazových prostředků, zvolených pro vyjádření děje. Nehodnotí se idea a zvuková stopa. Technické parametry jsou volné. Je možno natáčet na jakékoli vlastní snímací zařízení (včetně mobilního telefonu). Výsledné audiovizuální dílo musí být dodánu v průběhu semestru. Součástí zkoušky je diskuse s pedagogem, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci dvou semestrů přednášky.
PRAKTICKÁ VARIANTA II (pro všechny studenty, včetně studentů katedry režie FAMU):
Vytvoření audiovizuálního díla v žánru video-esej, jehož obsahem je analýza krátké filmové sekvence či několika sekvencí (v celkové délce cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla. Analýza probíhá metodami dekonstrukce původního díla, montážní komparace a pod. Student je autorem/střihačem eseje a zároveň autorem textové části analýzy (mluvené slovo nebo titulky). Výběr analyzovaných děl vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Součástí zkoušky je diskuse s pedagogem, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci dvou semestrů přednášky.
Zápočtové termíny jsou vypisovány v KOSU.
OKRUHY TEORETICKÝCH OTÁZEK:
1
Definujte obvyklé funkce základních typů velikostí záběru. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
2
Definujte pojem „mizanscéna“ a popište možnosti práce s mizanscénou. Jmenujte autory, kteří se věnují výraznému typu organizace mizanscény a definujte obecnější význam tohoto sémantického gesta v jejich tvorbě.
3
Definujte základní principy kompozice záběru. Uveďte příklady, kdy změna kompozice posune význam záběru.
4
Jmenujte typy pohybu kamery a popište jejich obvyklé funkce. Doložte příklady. Jmenujte i funkční užití jdoucí proti obvyklému.
5
Definujte pojem „plán záběru“. Popište možnosti práce s plány. Zauvažujte nad významotvorným potenciálem druhého (třetího) plánu. Doložte příklady.
6
Definujte pojmy „tempo“ a „rytmus“. Popište filmový rytmus ve všech jeho aspektech. Definujte činitele rytmu záběru, sekvence, vyprávění. Jmenujte možnosti práce s trváním (délkou) záběru. Uveďte i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
7
Popište základní technické principy a estetické figury, umožňující diváckou orientaci v prostoru. Doložte příklady. Jmenujte i příklady funkčního užití dezorientace.
8
Definujte možnosti práce s filmovým časem. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
9
Definujte základní principy filmového střihu. Jmenujte typy střihových figur a popište jejich obvyklé použití. Popište principy montážního filmu a uveďte příklady jejich užití mimo rámec montážní kinematografie. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
10
Definujte pojem „vnitrozáběrová montáž“. Vymenujte typy „vnitrozáběrové montáže“ a popište principy jejich významového užití.
11
Definujte základní přístupy užití filmového zvuku a hudby. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
12
Popište princip některého ze základních technických pravidel kinematografie (např. pravidlo osy) a uveďte příklady (včetně hypotetických), kdy jeho porušením vzniká nová významová kvalita.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)