Rozbory režijních postupů
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302ROP | zkouška | 2 | 24 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra režie
Obsah
Během semináře se na příkladu vybraných ukázek z hraných filmů znázorňuje způsob režírování typických
filmových situaci. Smyslem toho není, aby studenti kopírovali tyto postupy, nýbrž aby hlouběji prozkoumali umělecké
postupy, které při běžném rychlém vnímání nejsou patrné. Používají se při tom dvě metody:
● Na základě úryvku z literárního scénáře existujícího filmu studenti naskicují storyboard jedné krátké scény.
Vzápětí proběhne analýza několik vzniklých storyboardů, a na závěr srovnání s konkrétní scénou z filmu.
● Na příkladu ukázek z třech různých filmů, které pojednávají podobnou situaci (např. honička) rozebereme
možné způsoby rozzáběrovaní a vůbec vystavení takové scény.
Témata:
● Rozdíl mezi záběrováním přes tzv. „master shot“ typickým pro americkou kinematografii a
tzv."evropským způsobem“
● Způsob uvádění hlavní postavy ve filmu
● Režírování celé sekvence v jediném záběru, náročné aranžmá
● Honička
● Překračování osy
● Budování napětí v thrilleru
● Budování napětí v psychologickém filmu
● Vazba mezi scénami
● Analýza filmů s výrazným rozdílem mezi fabulí a syžetem
● Režie popředí záběru a zadního plánu
● Zvuk v kontrapunktu s obrazem
● Analýza filmového herectví
Výsledky učení
● Student si získá široký přehled o možnostech režijního zpracování typických filmových situací
● Student sám dokáže při své režijní práci koncepčně uvažovat o režijních postupech a umí je odůvodnit
● Student chápe význam překračování, porušování a ozvláštňování běžných režijních postupů a pravide
Předpoklady a další požadavky
Seminář je veden interaktivní formou, od studentů se očekává aktivní účast.
Literatura
VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby, Praha, Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-230-
5
KATZ, S. D. Shot by Shot, Studio City, Michael Wiese Production, 1991. ISBN 0-941188-10-8
WESTON, J. , Directing Actors, Studio City, Michael Wiese Production, 1996. ISBN 0-941188-24-8
Hodnoticí metody a kritéria
● vyžaduje se 100% přítomnost na seminářích. V případě absence student dostává náhradní úkol v rozsahu 3
až 5 normostran, který musí odevzdat na prvním následujícím semináři.
● aktivní účast v diskuzích na seminářích (60%)
● splnění písemného testu, který se odvíjí od prostudování povinné literatury (40 %)
Poznámka
-
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 11:15–12:45 | Jasmina BLAŽEVIČ | Ateliér KR 236 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie - bakalář_2021 (Povinné předměty)