Analýzy děl světového dokumentu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303ADS1 | zápočet | 1 | 12 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby
Obsah
Popis předmětu
Seminář navazuje na přednášky o dějinách světového dokumentárního filmu a v diskusním kruhu se soustřeďuje na komplexní rozbor vybraných děl dokumentární kinematografie. Zaměřuje se především na vhled do vývoje autorského stylu vybraného tvůrce v širším společensko-historickém a kulturním kontextu a díky metodě zevrubného čtení umožňuje zprostředkovat co nejplastičtější obraz dokumentaristického kánonu. Knihovna dokumentárních filmů umožňuje studentům samostatnou práci s vybranými filmy tak, aby je mohli představit svým kolegům včetně vybraných ukázek a připravených témat, otevírajících diskusi. Seminář jako celek složený z pedagogova uvedení do díla, z jednotlivých příspěvků studentů a ze společné diskuse umožňuje hlubší poznání ikonických děl dokumentární tvorby.
Tematické okruhy:
Georges Franju 1949 Le sang des bętes (Krev zvířat)
Alain Resnais 1955 Nuit et brouillard (Noc a mlha)
Jacques-Yves Cousteau, Louis Malle 1956 Le monde du silence (Svět ticha)
Lionel Rogosin 1956 On the Bowery (Na Bowery)
Robert Drew, Richard Leacock, Albert Maysles, D.A. Pennebaker 1960 Primary (Primárky)
Jean Rouch, Edgar Morin 1961 Chronique d'un été (Kronika jednoho léta)
Michel Brault, Pierre Perrault 1962 Pour la suite du monde (Pro příští pokolení)
Bert Haanstra 1962 ZOO
Forugh Farrokhzad 1963 Khaneh siah ast (Dům je černý)
Chris Marker, Pierre Lhomme 1963 Le Joli Mai (Pařížský máj)
Michail Romm 1965 Obyknovennyj fašizm (Obyčejný fašismus)
Peter Watkins 1965 The War Game (Válečná hra)
D.A. Pennebaker 1967 Dont Look Back (Neohlížej se)
Frederick Wiseman 1967 Titicut Follies
Emile de Antonio 1968 In the Year of the Pig (V roce prasete)
David Maysles, Charlotte Zwerin, Albert Maysles 1968 Salesman (Obchodní cestující)
Fernando Solanas, Octavio Getino 1968 La Hora de los Hornos (Hodina výhně)
Jonas Mekas 1969 Walden
Marcel Ophüls 1969 Le chagrin et la pitié (Lítost a soucit)
Výsledky učení
Výsledky učení:
Studenti získávají bezprostřední zkušenost s různými liniemi vývoje dokumentárního filmu a zároveň je to pro ně příležitost k vlastní interpretaci vybraného díla.
Předpoklady a další požadavky
Student musí mít absolvované celofakultní přednášky z historie světového filmu a z historie světového dokumentárního filmu.
Literatura
Doporučená literatura:
GAUTIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. 316 s. ISBN 978-80-7331-181-0.
Documenting the documentary: close readings of documentary film and video [online]. New and expanded edition. Detroit, MI: Wayne State University Press, [2014]. Contemporary approaches to film and media series [cit. 2019-08-28]. ISBN 978-0-8143-3972-5. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10836372.
KAHANA, Jonathan, ed. The documentary film reader: history, theory, criticism. New York: Oxford University Press, [2016], ©2016. xviii, 1024 stran. ISBN 978-0-19-973964-6.
AUFDERHEIDE, Patricia. Documentary film: a very short introduction [online]. Oxford: Oxford University Press, ©2007. Very short introductions [cit. 2019-08-28]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10215774.
BARNOUW, Erik. Documenty: A history of the non-fiction film. New York: Oxford University Press, 1974. 6, 332 s.
BRUZZI, Stella. New documentary: a critical introduction [online]. London: Routledge, 2000 [cit. 2019-08-28]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10017737.
MAGÁL, Slavomír. Vývoj teórií dokumentárneho filmu. 1. vyd. Bratislava: Vysoká škola múzických umení, Divadelná fakulta, 1990. 96 s. ISBN 80-85182-11-4.
MCLANE, Betsy A. A new history of documentary film. 2nd ed. New York: Continuum, ©2012. xv, 428 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-1-4411-2457-9.
Hodnoticí metody a kritéria
•80 % účast na semináři (60 %)
•vypracování semestrální práce (40 %)
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 09:00–10:35 | Petr KUBICA | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
sudý týden | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)