Dokumentární film - reflexe a metody 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303DRM1 | zkouška | 3 | 18 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 62 až 77 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Šimon BAUER, Tereza CZESANY DVOŘÁKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby
Obsah
Přednášky budou vyučovány přizvanými odborníky na konkrétní témata.
Tematické okruhy (pro oba semestry):
•Nezávislý a autorský dokumentární film
Pojem nezávislého filmu v meziválečném období, dokumentární film v kontextu poválečného proudu autorského filmu. Angažovaný film. Filmová esej a deníkový film. Experimentální dokumentární film. Analýza vybraného díla.
•Reflexe času v dokumentárním filmu
Historický dokumentární film. Střihový film. Časosběrný film. Pojem found footage. Etika práce s převzatým a archivním materiálem. Popis tvůrčích přístupů a metod. Analýza vybraného filmu.
•Hranice dokumentárního filmu
Inscenovaný a hybridní film, hraniční mezidruhové příklady a cross-mediální přístup. Dokumentárno v tvůrčích přístupech mimo film. Analýza vybraného díla.
•Dokumentární film jako reflexe reality
Observační film. Sociální dokument. Etnografický a antropologický přístup. Sociologický film. Autenticita v dokumentárním filmu. Analýza vybraného filmu.
•Dokumentární film ve službách účelu
Osvětový, populárně-naučný a vědecký film, filmová propaganda. Analýza vybraného filmu.
•Dokumentární film v prostředí pop-kultury
Dobré příklady pop-kulturních dokumentárních filmů v českém a zahraničním dokumentárním filmu. Žánry reality TV, docuseriály. Originální a převzaté formáty
•Etika v dokumentárním filmu
Socioekonomický kontext současné dokumentární tvorby a jeho etická dilemata. Zodpovědnost tvůrce vůči sociálním hercům, vůči publiku/diváctvu a vůči vlastní autorské vizi. Možnosti samoregulace, organizace.
•Sociologie a kulturní antropologie
Přístupy a metody oboru a možnosti jejich využití v dokumentární tvorbě.
•Modu dokumentárního filmu Billa Nicholse
Výklad šesti modů dokumentárního filmu a diskuze o celém systému a hraničních případech. Historický kontext Nicholsovy koncepce.
•Dokumentární film a jeho divák
Způsoby šíření dokumentárních filmů – distribuční řetězec, široká a specificky dokumentaristická distribuce, festivaly, reálná čísla návštěvností/ zhlédnutí českých dokumentárních filmů.
•Produkční kontext výroby dokumentárních filmů
Možnosti financování českých dokumentárních filmů, významní producenti a fondy pro výrobu českých dokumentů, jak napsat žádost s Státní fond kinematografie.
•Konzultace k vypracování teoretických otázek na SZZK
Otevřeno i pro studenty dalších ročníků magisterského studia KDT.
Výsledky učení
Prvním cílem předmětu je prohloubit znalost studentů v oblasti reflexe autorských metod v dokumentárním filmu včetně prvků analýzy dokumentární tvorby. Druhým z cílů je rozšíření mezioborových vědomostí a prohloubení znalostí kategorizace a produkčního zázemí dokumentární tvorby. V neposlední řadě je cílem předmětu připravit studenty na větší část magisterských szzk.
Předpoklady a další požadavky
Předmět je otevřen pro studenty magisterského studia katedry dokumentární tvorby.
Literatura
ĆESÁLKOVÁ, Lucie (ed.), Generace Jihlava. Praha: Akademie múzických umění, Větrné mlýny 2015.
KEREKEŠ Peter – SLOVÁKOVÁ Andrea. Jak se dělá dokument: Autoři a tvůrčí metody. Praha: Nová beseda, 2022.
MOTAL, Jan – SWADOSCHOVÁ, Tereza (eds.). Etika v dokumentárním filmu I: Moc a mocenské vztahy. Brno: VUT 2023. Dostupné na WWW: <https://vupshop.cz/cs/domu/2728-etika-v-dokumentarnim-filmu-i-moc-a-mocenske-vztahy.html>
NICHOLS Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: NAMU 2010/ 2022.
RENOV Michael (ed.). Theorizing documentary. Routledge 1993.
VALCK, Marijke de. Current trends across three European human rights film festivals. NECSUS [online]. Dostupné na WWW: <https://necsus-ejms.org/current-trends-across-three-european-human-rights-film-festivals/>
Výběrově další odborné studie věnované tématu dokumentárního filmu v licencovaných databázích ProQuest, JSTOR, EBSCO aj. – přístup přes Knihovnu FAMU či případně prostřednictvím dalších veřejných knihoven ČR (průkazka se vzdáleným přístupem do Národní knihovny, Knihovny NFA aj.). Zde např:
-DAVIES, Lyell. Documentary Film Festivals as Ideological Transactions: Film Screening Sites at Hot Docs. Revue Canadienne D'Études Cinématographiques / Canadian Journal of Film Studies 25, no. 1, 2016, s. 88–110 (dostupné mj. v databázi JSTOR Arts & Sciences XIII).
-Články Billa NICHOLSE pro Film Quarterly.
-Články českého časopisu Iluminace
Sborníky DO, časopis DOK.REVUE.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotící metody:
•aktivní práce v hodinách (65 %)
•vypracovaná „otázka ke SZZK“ na dohodnuté téma (35 %)
Kritéria:
•min. 70% účast na výuce
Poznámka
Předmět se vypisuje 1x za 2 roky (2022/23, 2024/25 atd.)
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:50–18:05 | Tereza CZESANY DVOŘÁKOVÁ | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinné předměty)