Kreativní řešení problémů

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
305MKRP zápočet 1 4 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 22 až 27 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra produkce

Obsah

KREATIVNÍ ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ

Jak přijít věcem na kloub?

Selský rozum a intuice už jen málo kdy stačí na vyřešení problémů moderní doby. Naopak je na místě se s těmito prvními nápady nespokojit a zamyslet se nad problémy víc do hloubky a pochopit, v čem ve skutečnosti spočívají. Často totiž na první dobrou chybně vyhodnotíme příčiny problému anebo se unáhlíme s výběrem řešení a nezvažujeme dostatek jiných možností. Přitom většinou k úspěchu stačí docenit složitou propletenost problému a trocha inspirace. Proto jsme připravili toto školení, ve kterém propojujeme principy a metody kritického myšlení a kreativity dohromady s cílem pomoct lidem přijít problémům na kloub a vymyslet inovace, které je vyřeší.

Problémy mohou, ale nemusí mít očividná řešení. Proto je potřeba umět přemýšlet tzv. mimo krabici a přijít s více možnostmi, abychom měli z čeho vybírat. Navzdory našim představám schopnost kreativity není vrozená, ale můžeme ji rozvíjet. Existuje řada vědecky podložených metod a nástrojů na podporu našeho tvůrčího ducha. Pokud ale vymyslíme víc nápadů, tak pak musíme taky umět odlišit ty nadějné od pošetilých. A právě tady kreativitu doplňuje kritické myšlení. Na školení se účastníci dozví, jak najít skutečné příčiny problémů, kam si jít pro inspiraci a jak z nápadů udělat inovace.

Na společném setkání probereme:

●Co je kreativita, kde se bere a jak jí rozvíjet a trénovat? Je důležitější kvalita nebo kvantita?

●Jak díky myšlenkovým mapám líp pochopit problémy a najít jejich skutečné příčiny?

●Kde vzít inspiraci? A jakou roli hraje v kreativitě třeba práce s chybou a selháním?

●Jak je to s brainstormingem? Opravdu pomáhá přijít s více nápady než jiné metody?

●Jak vymyslet víc originálních možných řešení a pak mezi nimi vybrat to správné?

●Je lepší být první nebo se poučit z chyb průkopníků?

LEKTOR: LUKÁŠ HÁNA

▪ Lukáš se v GrowJOB Institutu specializuje na rozvoj a školení kritického myšlení a s ním spojených témat jako je práce s informacemi, rozhodování na základě důkazů a předcházení chybám. Založil a vede projekt Kritické myšlení #krimyš, v rámci kterého pořádá od roku 2014 každý rok největší konferenci o kritickém myšlení v ČR. Přednáší a školí v Evropě a Spojených státech pro firmy, univerzity, veřejnost, ale třeba i zpravodajské služby. Na Vysoké škole ekonomické v Praze pomohl vytvořit kurz kritického myšlení, kde i učí. Natočil rozsáhlý online kurz kritického myšlení pro vzdělávací portál Seduo.cz a na stejné téma dopisuje knihu.

▪ Na VŠE v Praze Lukáš vystudoval magisterský obor Diplomacii na Fakultě mezinárodních vztahů s vedlejší specializací na ekonomickou žurnalistiku. Po absolvování kurzů jako řešení problémů a management na École Superieur de Commerce de Rennes ve Francii se vrátil do ČR, kde v roce 2013 začal spolupracovat s Institutem GrowJOB. Významně ho ovlivnilo školení amerického Centra pro aplikovanou racionalitu (CFAR). Fandí přístupům, které kladou důraz na rozhodování na základě důkazů jako jsou Evidence-Based Management, Efektivní altruismus apod.

▪ Lukáš jinak konzultuje jednotlivce, školí skupiny a přednáší i pro velká publika o stovkách lidí. Po absolvování jeho tréninků se lidé dokážou snadněji rozkoukat v nepřehledných problémech a najít skutečné příčiny, pracovat s velkým množstvím neúplných informací, vybrat řešení z mnoha možností, domyslet jejich důsledky a předejít nebo se alespoň připravit na předvídatelné, ale i nepředvídatelné průšvihy.

Výsledky učení

Na školení se účastníci dozví, jak najít skutečné příčiny problémů, kam si jít pro inspiraci a jak z nápadů udělat inovace.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

-

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě 100% docházky.

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů