Dramaturgická analýza příběhů a postav v náboženstvích 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306DAN2 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra střihové skladby
Obsah
Záměrem je představit ve formě introduktorního studia současnou západní kulturu nejen jako společnost výhradně křesťanskou, ale především jako společnost multi-kulturní, multi-etnickou a multi-náboženskou a to tak, jak je reflektována v rámci současné filmové umělecké tvorby. Snahou je také naznačit perspektivy tohoto předmětu, včetně možností interdisciplinární spolupráce s ostatními uměleckými a humanitními vědami.
Obsah kurzu:
Ježíšovská tematika
- Princip vyvoleného ve filmové tvorbě
- Zobrazení ďábla ve filmu. Symbol ďábla v západním kontextu.
- Zobrazení zla v křesťanské filmové tvorbě, symbol ďábla v západním kulturním kontextu, nábožensko-společenský kontext tvorby filmů s touto tematikou
- Symbol zla v kontextu jiných kultur a náboženství
zlo jako dramatický prvek filmového příběhu, woodoo, magie, satanismus
- Zobrazení rituálů ve filmu.
- Zobrazení rituálů ve filmové tvorbě 1
křesťanské rituály jako dramatické prvky filmového příběhu
zpověď, svatba, pohřeb, křest, exorcismus atd.
- Zobrazení rituálů ve filmové tvorbě 2
rituály jako kulturní symboly ve filmu
přírodní náboženství, buddhismus, kryptonáboženská společenství atd.
- Velké náboženské systémy - judaismus, křesťanství, islám
- Velké náboženské systémy ve filmové tvorbě 1
křesťanství - protestantismus,
římský katolicismus, charismatická společenství, ekumenické hnutí
- Velké náboženské systémy ve filmové tvorbě 2
exkurz do tzv. světových náboženství jako součástí současné euroamerické kultury -
judaismus
- Velké náboženské systémy ve filmové tvorbě 3
exkurz do tzv. světových náboženství jako součástí současné euroamerické kultury -
islám.
Výsledky učení
Výsledky učení:
Nezbytným předpokladem k úspěšnému absolvování kurzu je základní orientace studentů v moderní filmové tvorbě a samostatná práce v hodinách, včetně schopnosti reflexe vlastních motivací a jednání. Vítány jsou elementární znalosti z oblasti náboženství, naopak vlastní konfese (náboženské vyznání a příslušnost k církvi) není podmínkou.
Je schopen konstruktivního tvůrčího dialogu. Aktivně hledá řešení uměleckého vyjádření v rámci dostupných materiálních prostředků a reflektuje ve svém díle společenskou realitu, která jej obklopuje. Absolvent kurzu je schopen svou praxi začlenit do mezinárodního uměleckého i společenského kontextu.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Doporučená literatura:
Císař, Jan. Základy dramaturgie 1 Situace. Praha: DAMU, 1999. ISBN 80-85883-49-X.
Císař, Jan. Základy dramaturgie 2 Dramatická postava. Praha: DAMU, 2002. ISBN 80-7331-903-9.
Bible: český ekumenický překlad: Písmo svaté Starého i Nového zákona včetně deuterokanonických knih. 24. (15. opravené) vydání. Praha: Česká biblická společnost, 2018. 1498 stran. ISBN 978-80-7545-077-7.
Remeš, Prokop a Halamová, Alena. Nahá žena na střeše: psychoterapeutické aspekty biblických příběhů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 197 s. ISBN 80-7178-921-6.
Doporučené filmy:
I Confess, režie Alfred Hitchcock, 1953.
Rosemary´s Baby, režie Roman Polanski, 1968.
Angel Heart, režie Alan Parker, 1987.
Dead Man, režie Jim Jarmusch, 1995.
The Last Temptation of Christ, režie Martin Scorsese, 1988.
Hodnoticí metody a kritéria
70% účast
absolvování závěrečné zkoušky
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinné předměty)