Dílna střihové skladby 8
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306DSM8 | zápočet | 3 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 44 až 59 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra střihové skladby
Obsah
Dílna je vymezený časoprostor, ve kterém se posluchačům dostává pedagogického vedení nejen u školních cvičení a v řešení studijních otázek, ale i v širším rámci jejich budoucí profese. Na základě teoretických i praktických úvah nad konkrétními tématy se buduje jejich způsob specifického filmového myšlení.
Maximální počet studentů v dílně: 5. Výběr je vzájemný. Zápis do dílen probíhá na konci měsíce září.
NÁPLŇ JEDNOTLIVÝCH DÍLEN:
Dílna Jana DAŇHELA
Forma studia
Vymezení a vyjasnění tématu, konzultace scénáře, storyboardu, způsobu natáčení, hrubého střihu, zvukové a hudební dramaturgie, případně analýza veškerého hrubého materiálu až po střih finální. Rozbory filmů, jejichž výběr je zacílen na individuální růst studentů.
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Úspěšná realizace všech společných, mimořádných a oborových cvičení. Zúročení teoretického diskurzu a praktická aplikace poznatků nabytých v rámci programu dílny do kompozice audiovizuálního díla.
Předpoklady a další požadavky
Věnovat maximum svého času a energie k úspěšnému zvládnutí náročných úkolů vyplývajících z realizace praktických cvičení. Zdůrazňuji, že střihač je pro režiséra jakýmsi psychoterapeutem, neboť jej musí zbavit nánosů z procesu natáčení a naučit ho znovu vidět jen to, co záběry skutečně obsahují.
Studenti budou schopni:
- Analyticky zreflektovat a především skladebně zrealizovat, jak racionální, tak i iracionální, asociativní vazby mezi auditivní a vizuální složkou a vnímat je, jako kreativně rozpojitelné. Nebát se uvažování o extrémnějších vzdálenostech mezi obrazem a zvukem.
- Kriticky nahlédnout a zhodnotit celý analyticko-syntetický proces tvorby filmového díla.
- Být, s ohledem na jedinečnost filmového tvaru a v dialogu s režisérem, trpělivými, kreativními a klíčovými spoluautory audiovizuální složky filmu.
- Být autorsky sebevědomými ve vztahu ke své tvorbě a projevit schopnost “kritické” submisivity ve spolupráci s režisérem.
Dílna Šimona Špidly
Forma studia
Společné i individuální konzultace rozpracovaných děl ve všech fázích procesu od námětu po hotový film.
Společné analýzy mimořádných děl, nejen kinematografických.
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Zvládnut proces tvorby střihové skladby.
Pochopit zákonitosti, přednosti i limity myšlení skrze filmovou řeč.
Naučit se významotvorně pracovat s celým arsenálem, který střihová skladba nabízí.
Pochopit vztah fiktivního i dokumentárního filmového díla ke skutečnosti.
Osvojit si schopnost empatie: pochopit a využít možnosti materiálu, pochopit záměr i osobnost režiséra.
Předpoklady a další požadavky
Schopnost konstruktivní debaty.
Zodpovědnost ke spolutvůrcům, tématu i publiku.
Radost z tvorby, potměšilost.
Dílna Antonie Jankové:
Preferuji individuální práci s každým posluchačem zvlášť, protože se domnívám, že každý posluchač je individualita a každý také dostává ke zpracování materiál, který je poznamenán odlišností tvůrce /režiséra/, a proto přináší odlišné problémy ve zpracování. Z konkrétní práce na jednotlivých cvičeních samozřejmě dochází ke zobecnění, na př. rozdíl střihu dokumentárního materiálu a hraného materiálu, uchopení tempa a rytmu, orchestrální kompozice zvukové složky, zacházení s hudbou, dramaturgická stavba a pod. To všechno jsou věci, jejichž znalost je prospěšná pro všechny ročníky bez rozdílu, samozřejmě a k demonstraci lze použít vybrané úryvky na kazetách.
TÉMATA:
Střih jako výrazový prostředek
Scénář – analýza,montáž – syntéza
Funkce záběru
Velikost záběru a jeho hodnota
Proměnlivost délky záběru
Doznívání záběru
Manipulace s časem a prostorem pomocí střihu
Časoprostorová orientace
Úhel záběru
Vliv optiky na obsah záběru
Osa-možnosti její změny
Scénář jednoduché situace s pointou, půdorys s postavením kamery
Střihová skladba s ohledem na žánr: reportáž, koncipovaná reportáž, klip, dokument, hraný film /rozdíly/
Rozdíl mezi způsobem práce střihače v dokumentu a v hraném filmu
Použití hudby v dokumentu a hraném filmu
Čtení a zhodnocení natočeného materiálu v dokumentu
Použití triku v dokumentárním filmu
Metafora a symbol v hraném filmu
Projekce kazet s rozborem
Specifické znaky scénáře dokumentárního filmu
Konfrontace scénáře s dokončeným filmem
Míra autorského prosazování se v dokumentu
Dokument jako esej, anketa, rekonstrukce, mystifikace
Reálný čas a objektivita v dokumentu
Rozdíl práce s hudbou v dokumentu a v hraném filmu
Vzájemné ovlivňování dokumentu a hraného filmu
Stavba dokumentu – kladení do souvislostí
Nebezpečí manipulace
Nabyté znalosti
Studenti by si měli osvojit způsob přemýšlení a rozvinutí schopnosti nacházení více možných řešení během práce na střihu jejich filmů a způsob komunikace s ostatními spolupracovníky o formálně obsahových aspektech svých filmů.
Úspěšná realizace všech společných a oborových cvičení studentů. Zúročení poznatků nabytých v rámci programu dílny - posílení schopnosti argumentace mezi studenty navzájem a citlivosti ke všem uměleckým formám se vztahem ke střihové skladbě. V nejobecnějším slova smyslu je to také příprava studentů do reálného profesionálního prostředí.
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Je schopen týmové spolupráce při přípravě a realizaci uměleckého díla; ovládá zevrubně postprodukční proces audiovizuálního díla; je mediálně gramotný a dokáže srozumitelně vysvětlit jednotlivé pilíře, na kterých jeho metoda stojí. Jako absolvující student je schopen sestříhat celovečerní hraný, dokumentární, animovaný nebo multimediální film libovolné metody, i všech dalších filmových a televizních žánrů.
Zvládá běžně dostupné technologie v oboru, ovládá specifické audiovizuální výrazové prostředky,je schopen jejich tvůrčího využití a má potenciál tento druh umění dále rozvíjet a kultivovat. Získal zevrubné znalosti v uměnovědných a společenských oborech včetně širšího kulturního rozhledu.
Výsledky učení
Je schopen týmové spolupráce při přípravě a realizaci uměleckého díla; ovládá zevrubně postprodukční proces audiovizuálního díla; je mediálně gramotný a dokáže srozumitelně vysvětlit jednotlivé pilíře, na kterých jeho metoda stojí. Jako absolvující student je schopen sestříhat celovečerní hraný, dokumentární, animovaný nebo multimediální film libovolné metody, i všech dalších filmových a televizních žánrů.
Zvládá běžně dostupné technologie v oboru, ovládá specifické audiovizuální výrazové prostředky,je schopen jejich tvůrčího využití a má potenciál tento druh umění dále rozvíjet a kultivovat. Získal zevrubné znalosti v uměnovědných a společenských oborech včetně širšího kulturního rozhledu
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Dílna Jana DAŇHELA:
Tuček, B. Do posledního okna. NAMU Praha 2002, 134 s., ISBN 80-85883-88-0,
Valušiak, J. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. AMU Praha 2000, 59 s., ISBN 80-85883-58-9
Ralph Rosenblum and Robert Karen - When the shooting stops...the cutting begins
Deleuze, G. Film 1. Obraz - pohyb. Praha 2000, 320s., ISBN-10: 9780306802720,
ISBN-13: 978-0306802720
Kučera, J. Střihová skladba ve filmu a v televizi. Praha 1963, ISBN 80-7331-896-2
Płażewski, J. Dějiny filmu. Academia 2009, 901 s., ISBN 978-80-200-1689-8
Robert Bresson, Poznámky o kinematografu, Dauphin 1998, 115 s., ISBN 80-86019-68-3
Vilém Flusser, Za filosofii fotografie, Fra 2013, 104 s., ISBN 978-80-86603-79-7
Roland Barthes, Camera Lucida, Hill and Wang 2010, 144 s., ISBN-10: 0374532338,
ISBN-13: 978-0374532338
_
Dílna Šimona Špidly
Doporučená literatura a filmy
Kučera, J. Střihová skladba ve filmu a v televizi. Praha 1963, ISBN 80-7331-896-2
Valušiak, J. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. AMU Praha 2000, 59 s., ISBN 80-85883-58-9
Jean-Luc Godard Texty a rozhovory, JSAF 2005, 330 str., ISBN 80-903513-6-0
Rozhovory Hitchcock Truffaut, ČFÚ 1987, 212 stran
Mulholland Drive David Lynch 2001
The Wire 2002–2008
Videodrome David Cronenberg 1983
Boyhood Richard Linklater 2014
High School Frederick Wiseman 1968
Zrcadlo Andrej Tarkovskij 1975
Idioti Lars von Trier 1998
Pět překážek Jørgen Leth 2003
Nonstop Jan Gogola ml. 1999
Bílá stuha Michael Haneke 2009
_
Praktická cvičení z filmů, na kterých pedagog pracoval.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškách
prezentace vlastních spoluprací
minimální účast na 70% celkového počtu hodin
Dohotovení spolupráce na filmu a předložení explikace ke klauzurní zkoušce
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinné předměty hlavní)