Konzultační dílna 2.ročníku 1

Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
306KDBC1 zápočet 1 3 hodiny DÍLEN týdně (45 minut), -2 až 3 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Tomáš DORUŠKA, Ivo TRAJKOV

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš DORUŠKA, Ivo TRAJKOV

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra střihové skladby

Obsah

Dílna je vymezený časoprostor, ve kterém se posluchačům dostává pedagogického vedení nejen u školních cvičení, ale i v širším rámci jejich budoucí profese, a také veškeré možné pomoci v řešení studijních otázek.

Tyto základní povinnosti pedagoga logicky vyplývají ze studijního programu každého ročníku střihové skladby, fakulty jako celku a organizace a možnosti Studia FAMU, skrze které se uskutečňuje praktická část studia.

Součástí těchto povinností je i individuální přístup ke každému ze studentů; snaha vést každého z posluchačů jeho směrem, tedy ne nutně tím, jenž se líbí osobně pedagogovi; o nutnosti být zdravě subjektivní ve výkladech, aby se vytvořil prostor pro konstruktivní polemiku a zároveň maximálně objektivní ke každému s odlišným pohledem na věc. V neposlední řadě jde také o morální povinnosti k nenásilné výuce praktické etiky v rámci profese.

Je nutné vzít na zřetel, že je možné, aby dílna měla i svůj pevně stanovený (alespoň rámcově) program, jakousi nadstavbu k výše uvedené základní funkci.

Toto pedagogické snažení lze rozdělit do několika kategorií se společným záměrem rozšířením spektra kvalitní nabídky vůči studentům pozitivně působit na zvýšení profesních, profesionálních i lidských kvalit pozdějších absolventů, s čím je v neposlední řadě spojeno i zvyšování prestiže školy.

I. Kategorie (obecná)

V dílně zhodnotit podstatu akademické půdy vytvořením naprosto otevřeného, upřímného, a tím

ve výsledku i krajně tolerantního ovzduší, ve kterém se členové dílny nejen mohou, ale musí, a tím jsou také skutečně donuceni, vyjadřovat se k výsledkům a k profesním otázkám u sebe a u svých kolegů. V kolektivním umění je diskuse nezbytnou součástí a je třeba se ji učit a pěstovat ji. Posluchač musí umět zdůvodňovat svá stanoviska a obhajovat je před kolegy. Navykne si tím mimo jiné i předstupovat se svými názory a výsledky před kohokoli a vstupovat do jakékoliv konkurence.

Posluchač bude mít za povinnost prezentovat před kolegy každou svou práci minimálně ve třech fázích u samostatných cvičení katedry, a ve dvou fázích u společných cvičení. (Skutečně prezentovat projekt - obsahem i formou, nikoli jen ukazovat cvičení.)

Dále bude mít každý posluchač povinnost jednou za rok připravit pro své kolegy mini-přednášku

na libovolné filmové téma, čili učit se tímto způsobem sdělovat své poznatky na poli teorie a čelit následné diskusi.

II. Kategorie (profesní)

Mimo úvahy nad rolí střihové skladby ve filmu (střižna - jediné místo, kde skutečně vzniká film) a postavením střihače jako profese, lze využít přednosti, že lektor pracuje jako režisér i jako producent

a je schopen učit posluchače umění komunikace při nezbytné spolupráci s těmito profesemi, zároveň

je tím připravit na realitu filmového a TV průmyslu v širších rozměrech, nejen českých. Pro dosažení této kvality lze využívat hostů českých kolegů a případných hostů ze zahraničí při jejich návštěvách Prahy.

Výsledky učení

-

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Jurij Lotman: Semiotika filmu a problémy filmovej estetiky. Slovenský filmový ústav, 2008, 140 s., ISBN:978-80-85187-51-9

Guido Aristarco: Dějiny filmových teorií. Orbis, 1968, 364 stran

Jerzy Płażewski: Filmová řeč. Orbis, Praha 1967, 461 stran

Josef Valušiak: Střihovou skladbou k n-té dimenzi, AMU, 2000, 59 s., ISBN:80-85883-58-9

Walter Murch: In the Blink of an Eye. Silman-James Pr, 2001, 146 s., ISBN 9781879505629

Ken Dancynger: The Technique of Film and Video Editing: History, Theory, Practice. New York / London 2015.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou atestace je plnění zadaných úkolů, úspěšné složení zápočtového testu a alespoň 80% účast na přednáškách.

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů